عده‌ای سعی دارند شیوه‌های جدید آرایش را هم با استفاده ابزاری از دختران ترویج کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، این روزها اگر سری به لباس‌فروشی‌ها و به‌ویژه نمایشگاه‌های مد و لباس اسلامی بزنید با کوله باری از بروشور، بولتن‌ و ژورنال‌هایی به منزل باز خواهید گشت که سرشار از تصاویر رنگی زنان و دخترانی است که سعی دارند لباس یا پوشش به‌خصوصی را تبلیغ کنند. آن چیزی که در فروشگاه‌ها و بوتیک‌های سطح شهر مشاهده می‌شود نه تنها سنخیتی با گفته مدیران فرهنگی ندارد، بلکه آغازی برای ترویج دوباره همان فرهنگ غربی است که هدفی جز ترویج بدپوششی ندارد. خلاصه اینکه به قول معروف خواستیم ابرویش را درست کنیم، چشمش را کور کردیم! کافی است برای دقایقی در یکی از بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس بویژه در مناظق پرتردد شهر حاضر شوید، اولین موضوعی که برای هر خریدار لباسی جلب توجه می‌کند، ژورنال‌ها و بولتن‌های مرتبط با مد و لباس ایرانی اسلامی است که در این فروشگاه‌ها برای مشتریان ارائه می‌شود اما آنچه که در این میان قبل از خرید لباس توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند نوع تبلیغات این زنان و دختران است، زنان و دختران ایرانی و مسلمانی که با تقلید از مدل‌های غربی سعی دارند کالا یا لباس‌های ایرانی - اسلامی را معرفی کنند اما پیش از اینکه لباس و نوع دوخت آن را برای مشتری نشان دهند، آرایش‌های غلیظ و چهره‌های بزک کرده و در مواردی استفاده از ژست‌های زنان غربی در بولتن‌ها، به چشم مشتریان می‌آید!

 

مدل‌های مثلاً ایرانی اسلامی!  ادامه این وضعیت  درحالی است که تا چند سال پیش هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه‌ها و انتشار بروشور‌های تبلیغاتی، ترویج مد و لباس ایرانی-اسلامی بوده ، اما این روزها این هدف در تکنیک‌های پر رنگ و لعاب غربی رنگ باخته است و چنین به نظر می‌رسد که جایگاه و منزلت زن مسلمان چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد طراحان این ژورنال‌ها برنامه دیگری را به صورت حساب شده به پیش می‌برند و سعی دارند شیوه‌های جدید آرایش را هم با استفاده ابزاری از دختران ترویج کنند. 

گلایه نمایندگان مجلس    ما در این باره لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده ابزاری از زنان برگرفته از نگاه جاهلی است، می‌گوید: این نوع استفاده از زنان، استفاده از ظرفیت تأثیرگذار زنان در جهت منفی است که وسیله‌ای برای پرکردن جیب برخی از سودجویان شده است. به باور وی، سوءاستفاده از زنان در فروش کالا از روش‌های قدیمی و برگرفته از کشورهای غربی است که امروزه بازهم به مسیری برای رسیدن به اهداف کارخانه‌داران و سرمایه‌داران تبدیل شده است. این نماینده مجلس ضمن گلایه از برخی شوها و نمایشگاه‌های لباس می‌افزاید: گاهی اوقات در کشور ما هم شوهای فروش لباس یا نمایشگاه‌هایی برپا می‌شود و از برخی خانم‌ها به عنوان مدل استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد از آنان به دلیل شخصیتشان استفاده نشده است بلکه آنها به نحوی فضا را به سمت اهداف عده‌ای سودجو هدایت می‌کنند. به گفته افتخاری، گاهی اوقات شاهد برخی مانکن‌ها و تصاویر و پوسترهایی هستیم که به دنبال نمایش لباس و حتی لباس‌های اسلامی هستند، اما به نظر می‌رسد عفت عمومی در این موارد رعایت نشده است.

چشمان بسته وزارت ارشاد نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیته هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر جایگاه رفیع زن در دین اسلام به «وطن امروز»، می‌گوید: کسی حق استفاده ابزاری از زن را ندارد و این شیوه تبلیغات برگرفته از فرهنگ منحط غربی در ارتباط با فروش یا تبلیغ کالاست. پژمان‌فر با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برای چنین مواردی راهکار اجرایی ندارد، می‌افزاید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان متولی این کار اقدام مقتضی صورت دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد، چشمان نظارتی وزارت ارشاد برای کیفیت و کمیت این ژورنال‌ها بسته است. به باور وی، چنین تبلیغاتی غیر‌اسلامی، غیر‌قانونی و غیر‌شرعی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با چنین مواردی برخورد کند چراکه یکی از وظایف وزارت ارشاد کنترل آثار مکتوب و روزنامه‌ها و ژورنال‌هاست. به هر روی نبود اهرم‌های نظارتی وزارت ارشاد در این زمینه محسوس و قابل مشاهده است، چرا که بسیاری از بولتن‌ها و ژورنال‌های مثلا ایرانی اسلامی که در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند، هیچ سنخیتی با طرح‌ها و اقدامات گذشته ندارد و این موضوع ضرورت به‌کارگیری همه ظرفیت‌های نظارتی برای جلوگیری از انتشار بیشتر اینگونه بولتن‌ها را دو چندان افزایش می‌دهد.

 

منبع: وطن امروز