حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در 64 امین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک آغاز ماه رمضان گفت:‌ امیدواریم حرمت این ماه نگه داشته شود و از هنجارشکنی در این ماه جلوگیری شود و کسانی که به دلایلی مریضی یا مسافر بودن نمی‌توانند روزه کنند از تظاهر به روزه‌خواری پرهیز کنند تا نیروی انتظامی نیز مجبور به برخورد با آنان نشود.

   سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به هفته گذشته که به عنوان هفته قوه قضاییه بود گفت: هر سال به مناسبت شهادت آیت‌الله بهشتی این هفته به نام قوه قضاییه نام‌گذاری می‌شود و فرصت خوبی برای قوه قضاییه است که ارزیابی نقاط ضعف وقوت خود را داشته باشد و امسال نیز برنامه‌های مختلفی برگزار شد که مهم‌ترین آن رسیدن به حضور مقام معظم رهبری و ارائه گزارش و شنیدن رهنمودهای ایشان بود.

 وی افزود: باید از الطاف مقام معظم رهبری قدردانی و سپاس‌گذاری کردو ایشان ازعملکرد قوه قضاییه رضایت داشتند و همچنین از ریاست قوه قضاییه یاد کردند و در کنار آن تذکرات و رهنمودهایی داشتند که قطعا نصب‌العین برنامه‌های قوه قضاییه قرار می‌گیرد.

 محسنی‌اژه‌ای در ادامه اظهار داشت: کار قضایی قطعا کار سختی است و قطعا کسانی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند نمی‌توانند همگی راضی باشند چرا که کسانی علیه‌شان حکم صادر شده و کسانی که حکم به نفع آنان صادر شده اما توقع بیشتری داشتند ممکن است ناراضی باشند.

 سخنگوی قوه قضاییه افزود: علاوه بر سختی کار قوه قضاییه به لحاظ کمبود قاضی و عوامل نیروی انسانی برخی عوامل نیز خارج از اراده قوه قضاییه است نظیر بحث‌های کارشناسی که بعضا چندین بار تکرار می‌شود و اختلاف‌های فاحشی در آنها وجود دارد و همچنین یکی دیگر از این عوامل می تواند زمان‌بر بودن باشد که گاها قاضی در برخی پرونده‌ها مجبور است منتظر نظر نهایی پزشک در برخی موارد باشد که گاها چندین ماه طول می‌کشد و این موضوع نیز خارج از اراده قوه قضاییه است.

 دادستان کل کشور در ادامه بیان داشت: در برخی موارد نیز شکایتی صورت گرفته اصلا مجرم مشخص نیست چه کسی است و سیستم امنیتی باید ابتدا متهم را شناسایی و دستگیر کند که این موضوع گاهی بسیار زمان‌بر است و قطعا فرد شکایت‌کننده نیز ناراضی ازمدت زمان سپری شده است.

 محسنی‌اژه‌ای در ادامه در خصوص پرونده مربوط به وزارت نفت و موسوم به اختلاس چند هزار میلیارد تومانی گفت: در حال حاضر سه نفر بازداشت شده‌اند و تعدادی از عوامل بانک‌های ملت مسکن و مرکزی و همچنین نفت و برخی مدیران فعلی و قبلی در این خصوص بازداشت شده‌اند.

 وی افزود: متهم به صورت مکتوب اعلام کرده حاضر است کل اموال وی که شناسایی شده و لیست آن نیز تهیه شده ارزیابی شود و به فروش برسد و یا اینکه در اختیار دولت و نفت قرار گیرد و اگر دولت و وزارت نفت حاضر باشند همین الان می‌تواند آنها را به نام دولت بزند.

 اژه ای در ادامه تصریح کرد: 34 هیئت کارشناسی برای ارزیابی املاک این شخص تعیین شده و در حال حاضر مشغول ارزیابی اموال آنان هستند و همچنین بخشی از اموال به مزایده گذاشته شده اما هنوز به فروش نرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همچنین افرادی از داخل و بیرون از کشور اعلام آمادگی و یا مراجعه کردند که حاضرند بدهی بابک زنجانی را بپردازند و اموال وی را به نام خود کنند.

وی افزود: اما اگر دولت و وزارت نفت حاضر نباشند که این اموال را خریداری کنند پرونده قطعاً به صورت طبیعی طولانی تر می شود و همچنین از جمله مواردی که در این خصوص از اراده قوه قضائیه خارج است بحث پروژه ایران زمین است که می بایست کارشناسی قیمت روی آن انجام می شد و قبل از بازداشت متهم کارشناسی قیمت آن را 800 میلیارد تومان تخمین زده بود که پس از بازداشت وی میزان آن را 1000 میلیارد تومان اعلام کردند و اخیراً نیز کارشناسی مجدداً انجام شده و قیمت آن را 700 میلیارد اعلام کردند و در خصوص یک زمین با سه کارشناسی و اختلاف فاحش در آنها مواجه هستیم که کار را دشوارتر می کند.

محاکمه غیابی برادر مه آفرید انجام شد 

دادستان کل کشور در ادامه این نشست در خصوص محاکمه مهرگان برادر مه آفرید گفت: مهرگان برادر متهم اصلی مه آفرید محاکمه غیابی انجام شد و در ایران تشریفات حکم غیابی وی به پایان رسید و پرونده در حال اجرای حکم است.

وی در ادامه بیان داشت: درحال حاضر اموال وی در حال شناسایی است تا اقدامات بعدی نیز انجام شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: از متهمین بانک ملی مشخصاً 22 نفر محاکمه شده اند و پرونده شان به اجرای حکم رفته است و در خصوص فردی که متواری بود پرونده در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: همچنین پرونده چند تن از کسانی که محکوم شده بودند و درحال سپری کردن حبس بودند تقاضای آزادی مشروط کردند که در واقع سه خانم بودند و برخی از آنان قسمتی از حبس خود را تحمل کردند و درخواست آزادی مشروط داشتند و اگر شرایط آزادی مشروط آنان وجود داشته باشد به احتمال قوی پذیرفته می شود.

محسنی اژه ای در ادامه اظهارداشت: درباره فرد متواری شده که هنوز به ایران مسترد نشده مقدمات محاکمه غیابی فراهم شده که امیدواریم به زودی انجام گیرد.

مهدی هاشمی مردادماه محاکمه می‌شود

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره سرنوشت رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، گفت: قاضی سراج مسئول رسیدگی به این خبر بود که با توجه به حضورش در سازمان بازرسی این پرونده به شعبه دیگری در دادگاه انقلاب ارجاع شد.

وی افزود: با توجه به رفع نقص این پرونده و بازگشت آن به دادگاه انقلاب به احتمال زیاد در روز دهم یا یازدهم مرداد دادگاه تشکیل جلسه خواهد داد.

اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چرا برخی از احکام در ملأ عام اجرا می‌شود اما برخی دیگر نظیر پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در سکوت خبری اجرا می‌شود، گفت: ما تفاوتی در برنامه‌های اجرایی‌مان نداریم بلکه برخی پرونده‌ها با توجه به اینکه جرم خشنی رخ داده در ملأ عام اجرا می‌شود.

دادستان کل کشور در ادامه در خصوص متهمین فتنه اظهار داشت: تعداد دیگر از متهمین غیابی فتنه نیز رسیدگی شده و 2 و 3 نفر دیگر اخیراً ممنوع الخروج شده اند و دو نفر از کسانی که به خارج از کشور رفته بودند و بازگشتند پرونده کیفرخواست صادر شده و در انتظار محاکمه هستند و همچنین یک نفر ازکسانی که تحت تعقیب بود بازداشت شده و پرونده در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: همچنین سه نفر از کسانی که پس از آزادی خود مجدداً اقدامات مجرمانه انجام داده بودند پرونده شان در حال رسیدگی است.

محسنی اژه ای در ادامه در خصوص پرونده نگین غرب گفت: این پرونده دو متهم اصلی دارد و از کسانی که تاکنون به عنوان شاکی مراجعه کرده اند به تعداد 15 هزار و 42 نفر رسیده که یکی از متهمان دارای 12 هزار و 802 شاکی است و یکی دیگر نیز دارای دو هزار و 238 شاکی است.

دادستان کل کشور در ادامه بیان داشت: بسیاری از اموال متهمان در چند مرحله کارشناسی شده و در برخی موارد با برخی مشکلات نظیر مُعارض داشتن تعدادی از زمین ها و همچنین مشکلات انتقال روبرو بوده ایم.

وی افزود: قوه قضائیه برای رعایت این تعداد شاکی فوق العاده کارهای بسیاری انجام داده که شاید در اقدام اولیه وظیفه قوه قضائیه نبوده اما برای اینکه این 15 هزار نفر اگر به کل مبلغ خود نمی رسند حداقل تلاش برای مقداری که به آن می رسند صورت گرفته باشد.

اژه ای تصریح کرد: تا امروز از این تعداد شاکی 6 هزار و 302 نفر کاملا تسویه حساب شده اند و امیدواریم تا آخر سال از این 15 هزار نفر 13 هزار نفر را تسویه حساب کنیم.

محسنی اژه ای در ادامه در خصوص پرونده احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق کشور و اینکه به چه مرحله ای رسیده است، گفت: این پرونده همچنان در حال رسیدگی است و هنوز به حکم نرسیده است اما مختومه نیز نشده است.

اگر در پرونده ای امر به معروف ثابت شود رسیدگی متفاوت است و مجازات نخواهد شد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خصوص اینکه حمایتی که قوه قضائیه از آمران به معروف و ناهیان از منکر انجام می دهد و اینکه بعضاً برخی از آمران به معروف خود در دادگاه ها محکوم می شوند و همچنین به دلیل اینکه محاکمه و مجازات تعدی گران به آمران به معروف و ناهیان از منکر چرا از سوی قوه قضائیه اطلاع رسانی نمی شود تا جنبه بازدارندگی داشته باشد، گفت: قوه قضائیه همواره اعلام کرده است که از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت می کند و تاکنون نیز چنین بوده است و در خصوص اطلاع رسانی نیز این اطلاع رسانی انجام می شود و برای مثال در خصوص پرونده ای که یک بار محاکمه شد و دوباره مجازات شد کاملاً اطلاع رسانی شد اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اگر هرکس که دعوا می کند عنوان کند که به خاطرامر به معروف این کار را انجام داده نمی توان از آن حمایت کرد وباید از این  مسئله اطمینان پیدا کرد.

وی افزود: اگر اطمینان حاصل شود که درگیری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بوده قطعاً رفتار با وی متفاوت است و محاکمه و مجازات نخواهد شد.