حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، همیشه انحراف اطرافیان امام جمعه به او مربوط نیست، بارش «برف» در سینماها تمامی ندارد!، رازی که بعد از 12 سال فاش شد، امروز غزه و فلسطین عرصه رسوایی غرب است، شناسنامه عجیب یک شهید و  ..... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار می‌آید.



شیر است و خون تازه که جاری است از لبش ..

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمدرضا ترکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همنوا با انفجارهایی که قلب کودکان غزه را می لرزانند، شعری سروده و منتشر کرده است.

 

متن این شعر به شرح ذیل است:

 

لب باز کرده اند به فریاد، زخم هاش ...
...


بر نیل غزّه این همه تابوت های خُرد ...
...

 

با آنکه کوچک است بزرگ است داغ او

بارش «برف» در سینماها تمامی ندارد!/ تجریشی که ناتمام ماند

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ «برف» مهدی رحمانی توانست به فروش 113 میلیون تومانی برسد؛ همچنین فیلم «تجریش ناتمام» ساخته پوریا آذربایجانی توانست به فروش 111 میلیون و 500 هزار تومانی برسد.
بارش «برف» در سینماها تمامی ندارد!

«برف» مهدی رحمانی توانست به فروش 113 میلیون تومانی برسد.

رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، میلاد کی‌مرام، رابعه مدنی، مینا ساداتی، شیرین‌دخت یزدانبخش از جمله بازیگران این فیلم به شمار می آیند.
«برف» ماجرای یک روز از زندگی یک خانواده است که علیرغم مشکلات مالی درگیر برگزاری مراسم آبرومند خواستگاری دخترشان هستند. خانه ویلایی آنها در گروی بانک است و پدر برای رفع مسائل مالی پسر بزرگش تلاش می‌کند و .....

رازی که بعد از 12 سال فاش شد


گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ از خوردن «کنسرو غول» تا فاش شدن راز مینا. خبر اول اینکه:

«کنسرو غول» بخورید!

رمان نوجوان «کنسرو غول» صد و سی و ششمین عنوان رمان نوجوان نشر افق بوده که به قلم مهدی رجبی به چاپ رسیده است. رجبی به مدت حدود یک دهه به نوشتن داستان و فیلمنامه اشتغال دارد، ولی همان‌طور که خود گفته به نوشتن رمان برای نوجوانان علاقه شدیدی دارد.

داستان این کتاب درباره توکا است. توکا از مدرسه و درس ریاضی متنفر است و می‌خواهد مثل جنایتکارهای خشن، نترس و پولدار بشود. خاطرات یک جنایتکار مشهور به دست توکا افتاده و او مشغول خواندن آن‌ است...

آغاز کتاب با این جمله از چارلی چاپلین همراه است: «همیشه آخر همه‌چیز خوب تموم می‌شه، اگه نشد بدون هنوز آخرش نرسیده!»

پس از 20 سال، «بازمانده» هنوز بهترین فیلم در زمینه فلسطین است

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ مساله فلسطین و قدس نه تنها به عنوان یکی از مسایل استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح است بلکه از زاویه نگاهی انسانی و صلح دوستانه نیز مساله‌ای قابل تأمل است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. گذشته از این، مساله فلسطین به جهت سوژه و بار دراماتیکی که درون سوژه‌های آن وجود دارد می‌تواند موضوعی جذاب برای ساخت آثار سینمایی باشد. سینمای ایران نیز طی 35 سال گذشته از این سوژه غافل نبوده و گه‌گاهی فیلم‌هایی در این خصوص ساخته شده است.

در آستانه روز جهانی قدس و جنایت‌هایی که این روزها در غزه انجام می‌شود نگاهی داریم به سهم سینمای ایران در مساله فلسطین و به بازخوانی فیلم‌هایی می‌پردازیم که در این خصوص ساخته شده است.

هفت سنگ و قاعده بازی

سال 1367 سه فیلم درباره فلسطین و مساله قدس ساخته شد که دو فیلم به نام‌های «هفت سنگ» و «قاعده بازی» را سید عبدالرضا نواب صفوی کارگردانی کرد. این 2 فیلم از دل یک مجموعه تلویزیونی 22 قسمتی (1300دقیقه‌ای) استخراج شدند و در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.


امروز غزه و فلسطین عرصه رسوایی غرب است

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ امام خمینی (ره) در 16 مرداد سال 1358 پس از بمباران جنوب لبنان توسط اسرائیل، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کردند تا در این روز مسلمانان تمام دنیا همبستگی خود را با مردم مسلمان فلسطین در قالب برگزاری راهپیمایی نشان دهند. به این ترتیب، آخرین جمعه ماه رمضان در تقویم جمهوری اسلامی، «روز قدس» نام گرفت و 35 سال است که مردم روزه‌دار ایران و سراسر دنیا با برگزاری راهپیمایی این روز را گرامی می‌دارند.

در این گزارش نگاهی داریم به سخنانی که مقام معظم رهبری پیرامون مساله فلسطین و غصب آن توسط صهیونیست‌ها و اهمیت برگزاری روز قدس بیان کرده‌اند.

گاهی شنیده می‌شود که کسانی می‌گویند: فلسطین یک مسئله عربی است. این سخن به چه معنی است؟ اگر مقصود آن است که عرب، احساسات خویشاوندانه‌تری دارد و مایل است خدمت و مجاهدت بیشتری تقدیم کند، ‌این چیز پسندیده‌ای است و ما به آن تبریک می‌گوییم. ولی اگر معنی این سخن آن است که سران برخی کشورهای عربی به ندای یاللمسلمین مردم فلسطین کمترین توجهی نکنند و در قضیه مهمی مانند فاجعه غزه با دشمن غاصب و ظالم همکاری کنند و بر سر دیگران که ندای وظیفه، آرامشان نمی‌گذارد فریاد بکشند که شما چرا به غزه کمک می‌کنید، در این صورت هیچ مسلمانی و هیچ عرب‌ غیور و با وجدانی این سخن را نمی‌پذیرد و گوینده آن را از سرزنش و تقبیح معاف نمی‌سازد.


بانیان شعار دیروز «نه غزه، نه لبنان» شریکان امروز جنایات صهیونیست‌ها

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»؛ پنج سال پیش و در چنین روزهایی، ایران در حال تجربه فضای سیاسی نا آرامی بود، نا آرامی‌هایی که بیش از هر چیز، در پی «ملاطفت» بیش از اندازه نظام با معترضان به نتایج انتخابات به دور دهم ریاست جمهوری ایجاد شده و شدت گرفته بود.

تنها پس از گذشت چند روز از حادثه تلخ 30 خرداد در تهران، و بازگشت نسبی آرامش به این شهر، «محسن سازگارا» از تئوریسن‌ها و فعالان فتنه در واشنگتن، در چندین مصاحبه و یادداشت به طور جداگانه تاکید کرده بود آرامش حاکم بر خیابان‌های تهران دیری نخواهد پایید و جنبش سبز از تمام «ظرفیت‌های مناسبتی» برای بروز و ظهور خود استفاده خواهد کرد.

مناسبت‌هایی که از قضا به نوعی نماد و سمبل خط مشی و راهبرد اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رهبر فقید آن به حساب می‌آمد.

گویی دیگر زمان آن فرا رسیده بود تا کسانی که سال‌ها و در مجالس خصوصی به انکار راه امام و پشیمانی از اقدامات گذشته نظام و انقلاب می‌پرداختند، کینه سالیان خود را علنی کرده و در خیابان‌ها به نمایش آن بپردازند.

طلب مغفرت بدون توبه

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو«زینب صارم»؛ در شماره پیشین بیان شد که شرایط محیطی گاه سبب می شود تا روح انسان کدر شود و توفیق مناجات و توبه را از دست بدهد؛ از جمله عواملی که باعث می شود تا انسان قسی القلب شود و چشمانش برای راز و نیاز با خداوند اشکی نداشته باشد، هم نشین و رفیق ناصالح است که مصاحبت با وی، انسان را به یاد خدا نمی اندازد؛ در ادامه بیان شد که رسانه ها اعم از تلویزیون و رادیو و یا حتی موبایل و شبکه های اجتماعی مانند تانگو، فیس بوک، واتس آپ، وایبر و.... می توانند بستری شوند تا غفلت انسان به مسائل اخروی و توجه به خداوند کم رنگ تر شود.

یکی از موانع اصلی که باعث می شود تا انسان به توبه و بازگشت به سوی خدا روی نیاورد شیطان است؛ متاسفانه برخی از مومنین وجود شیطان را به عنوان یک دشمن قسم خورده جدی فرض نمی کنند و نسبت به وسوسه های شیطان آگاهی ندارند. در سوره مبارکه ص آیه 83 بیان شده است:« فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ* إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ*‏ پس به عزت تو سوگند که همه آنان را گمراه خواهم کرد مگر آن بندگان با اخلاص ترا.» در آین آیه مبارکه شیطان قسم یاد میکند که همه را گمراه خواهد کرد مگر بندگان مُخْلَصِ را.

از گلایه‌های شیخ‌طادی تا اکران‌های جدید

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با خبرهای متفاوتی همراه بود. خبر اول اینکه:

صدور پروانه ساخت 3 فیلم ویدئویی

شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌های ویدئویی برای3فیلمنامه پروانه صادر کرد.

شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌های ویدئویی در جلسه 22 تیر خود که با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد،برای ساخت فیلم نامه‌های : «دزدان خانه پیرزن» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد رضا جهانگیر تاج ، «عمو جان هیتلر» به تهیه کنندگی محمد علی اسلامی و کار گردانی حمید ابراهیمی و «روزهای کوتاه» به تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی و کار گردانی محمود رضا ثانی پروانه صادر کرد.

همچنین دراین جلسه با نظر شورا برای ساخت مجموعه «ماه تی تی» به تهیه کنندگی مهران برومند و کارگردانی داوود میر باقری موافقت اصولی شد.

سازمان سینمایی خبر پروانه نمایش «چرک نویس» را اصلاح کرد

سازمان سینمایی در خبری با عنوان «صدور پروانه نمایش 10 فیلم برای شبکه خانگی» نام تهیه کنندگان فیلم «چرک نویس» را به اشتباه جا به جا درج کرده بود.

متاسفانه در ارسال خبر 21 تیر سازمان سینمایی با عنوان «صدور پروانه نمایش 10 فیلم برای شبکه خانگی» نام تهیه کنندگان فیلم «چرک نویس» به اشتباه جا به جا درج شده بود که ضمن پوزش از صاحبان فیلم ، تصحیح می شود: فیلم «چرک نویس» به کارگردانی علی جناب و تهیه کنندگی مشترک مجید مظفری و احمد تاجیک.