کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید منظور جان کری در سخنان دیروزش که توافق را یک توافق ابدی اعلام کرد چیست ،گفت: وزیر خارجه به طور دقیق درباره اینکه این توافق یک توافق ابدی است صحبت کرد. به نظرم رئیس جمهور چند دقیقه پیش هم در این رابطه سخنرانی کرد.مطمئنا در این توافق برخی مفاد مربوط به غنی سازی وجود دارد که برخی از آنها ده ساله و برخی از آنها پانزده ساله است.در توافقاتی که ایران درباره پروتکل الحاقی داشته است این توانایی را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد می کند تا بتوانند به نظارت و ارزیابی خود ادامه دهند که برخی از اجزای آن همیشگی هستند.


وی افزود: لازم است که به این نکته اشاره کنم که افراد به این موضوع توجه نکرده اند.اگر شما نگاهی به پاراگراف اول مقدمه در صفحه اول توافق داشته باشید جمله آخر آن می گوید ایران متعهد شده است که هرگز برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش نکند.این نخستین پاراگراف توافق است.آخرین جمله می گوید که ایران متعهد شده است که هرگز به دنبال تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی نباشد.این نخستین پاراگراف توافق است.


کربی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره راستی آزمایی گفت: راستی آزمایی در این توافق اثراتی ماندگار خواهد داشت و به ما تضمینهای لازم را که آنها به تعهداتشان عمل کرده اند ، خواهد داد.


وی افزود: مکانیسم بازگشت تحریمها وجود دارد و زمانی که هم پیمانان ما در گروه پنج به علاوه یک بتوانند این موضوع را راستی آزمایی کنند و به سازمان ملل اعلام کنند که ایران مدتهاست که به تعهداتش بر اساس توافق پایبند نیست آنگاه این گزینه در دسترس است.تحریم های یکجانبه آمریکا همچنان بر ضد ایران وجود خواهند داشت و به قوت خود باقی خواهند ماند.


کربی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع بازگشت تحریمها پس از ده سال منقضی خواهد شد،گفت:نه این بخش پایدار و همیشگی در توافق است.