«جان کری»، وزیر خارجه، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی و «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کردند.

 

جان کری در بخشی از اظهاراتش در این جلسه صفحه‌ای پرینت گرفته شده از متن یک خبر را در دست گرفت و گفت که در این خبر یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دست‌یابی ایران به سلاح دانسته است.

 

کری در ادامه گفت: «فکر کنم حداقل او ساده‌لوح نبوده باشد.»

 

پیش از این پایگاه صهیونیستی "جروزالم پست" (Jpost) در خبری تحت عنوان «توافق هسته ای بهترین گزینه برای اسرائیل» به انعکاس اظهارات «امی ایالون» رئیس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در رابطه با توافق هسته ای پرداخته بود.

 

در این گزارش آمده بود:

«با وجود واکنش های شدید به توافق هسته ای اخیر ایران در میان مقامات اسرائیلی، رئیس سابق «شین بت» (آژانس امنیت اسرائیل) به عنوان صدایی تک، که از توافق هسته ای حمایت می کند، برجسته شده است. 

دریاسالار «امی ایالون» در مصاحبه با «دیلی بیست» گفت: وقتی از جنبه قابلیت های هسته ای ایران به توافق می نگریم، این توافق بهترین گزینه است. زمانی که مذاکرات آغاز شد، ایران تنها دو ماه با فراهم سازی مواد کافی برای ساخت بمب فاصله داشت. اما در حال حاضر این زمان 12 ماه خواهد بود.»

 

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت:

 

«ایالون که از سال 1995 تا سال 2000 رئیس «شین بت» بوده است، اشخاصی را که بر علیه توافق موضع گیری می کنند مورد انتقاد قرار داده و گفت: اسرائیلی ها در تمایز میان کاهش قابلیت هسته ای ایران و تبدیل شدن این کشور به بزرگترین تهدید خاورمیانه دچار اشتباه شده اند و این به خاطر آن است که بازی با ترس در جامعه ای بیمناک، آسان است.»

پیش از این نیز «جروزالم پست» با انعکاس اظهارات «شبتای شاویت» رئیس سابق آژانس اطلاعات اسرائیل «موساد» به نقل از وی نوشت:

 

«من معتقدم در حال حاضر فرصتی مطلوب برای اسرائیل وجود دارد تا نظمی جدید در خاورمیانه را دنبال نماید. ما فرصتی منحصر به فرد برای تشکیل ائتلافی از کشورهای میانه رو عربی -به رهبری عربستان- و اسرائیل داریم تا به قابلیت بالقوه هسته ای ایران در آینده بپردازیم و همچنین نظمی جدید را در خاورمیانه ایجاد نماییم.»

 

این پایگاه صهیونیستی نوشت: «رئیس سابق سازمان جاسوسی گفت کشورهای سنی همچون مصر، اردن و شیخ نشین های خلیج، مانند اسرائیل نسبت به ایران بدگمان هستند و عملا عضویت اسرائیل در اردوگاه خود را می پذیرند.»