کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا شب گذشته طی مناظراتی در خصوص مسائل و موضوعات مختلف گفتگو کردند. یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده توافق هسته ای دولت آمریکا با ایران بود.

 

سناتور "تد کروز" در این مناظره وعده داد که در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، توافق هسته ای با ایران را ملغی می کند، برخی از هم حزبی ها و رقبای او با این موضوع مخالفت کردند.

 

وی گفت: این توافق تنها دسترسی ایران به سلاح هسته ای را تسریع می کند. اگر رئیس جمهور شوم، روز اولی که به دفترم در کاخ سفید برود، این فاجعه را از بین می برم.

 

"جان کسیک"، فرماندار اوهایو گفت که گرچه این توافق بد است اما باید اجرائی شود. اگر ایران تخلف کرد، تحریم ها علیه تهران دوباره اعمال می شود.

 

وی گفت: وقتی با کشورهای غربی یعنی شرکایمان در اروپا همکاری میکنم قوی می شویم، فکر نمی کنم به تنهایی بتوانیم کار خوبی انجام دهیم.

 

سناتور راند پال، لغو فوری توافق با ایران در صورت رسیدن به ریاست جمهوری را "بیهوده" خواند و گفت: باید ببینیم که ایران به این توافق پای بند هست یا خیر.

 

"مایک هاکبی"، فرماندار سابق آرکانساس هم گفت که با تد کروز موافق است که توافق باید فورا لغو شود.

 

وی در این باره گفت: این توافق اسرائیل را تهدید می کند، این توافق ماهیت کشورهای غربی را به خطر می اندازد. اوباما با توافق هسته ای مثل منشور کوروش کبیر برخورد می کند اما ایرانی ها برای توافق به اندازه دستمال کاغذی ارزش قائلند! باید شفاف بگوییم که رئیس جمهور بعدی ما یعنی یکی از ما چند نفر که به ریاست جمهوری برسد، این توافق را رد می کند و آن را لغو خواهد کرد.