حجت الاسلام قاسمیان شب پنجم محرم در هیئت دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به سخنرانی پرداخت که متن زیر سخنان وی در جمع است:


جوان نباید راحت طلب باشد. از حضزت اقا پرسیدم در نفی راحت طلبی برای جوانان صحبت کنید؛ حضرت آقاتاکید کردند که جوان باید نماز شب بخواند.اگر نخواند، بگوید من بی‌عرضه‌ام، نه اینکه کل قضیه را منکر شود.امیر المومنین (ع) به کسی که گفت نمی‌تواند نماز شب بخواند فرمودند بخاطر گناهانت است.


قله‌هایتان را بالا بندازید که برای رسیدن به آن باید تلاش مضاعف کنید. خاصیت نماز شب این است که خود به خود چیزهایی را تنظیم می‌کند؛ مثل زمان خواب.اولین آثار سوء مدل زندگی، در نماز ونماز شب مشخص می‌شود.خداوند آثار وثواب همه چیز را گفته الا نماز شب. نعوذ بالله، زبان خداوند از گفتن قاصر است.


انفاق اگر به حد اسراف نرسد، خداوند فرموده که که جایگزین می‌کند.امام جواد (علیه السلام) می‌فرمایند: شما خمس وزکات رو بدهید من تضمین می‌کنم مالت کم نشود.خداوند زیر دین ما نمی‌ماند!!در اینجا شیطان می‌آید و وسوسه‌هایش را شروع می‌کند؛ شیطان می‌گوید مگر عملیات منها نخوندی؟! وقتی خسم بدی منها می‌شود ومالت کم می‌شود.اما درست این است که مثل حرس کردن درخت‌هایی است که اطراف آن ضعیف شده است.شیاطین انس و جن در این مواقع مزخرف می‌گویند که انفاق کنی مالت کم می‌شود.


در زندگی باید تصمیم قرآنی بگیرید. یا بگوئید این حرف‌ها برای 1400 سال پیش است یا اصرار قرآن به فهمیدن بدر و اتفاقاتی که برای سپاه روم افتاد را بفهمید؛ خداوند مداوم فرموده است اتفاقات فرای محاسبات شماست.قرآن فرموده است اگر بخواهیم کسی را هدایت کنیم به او شرح صدر به اسلام می‌دهیم.بعضی سینه‌ها برای حرف حساب آماده است. بعضی‌ها را هم چنان سینه‌شان را تنگ می‌کنیم که وقتی معارف به آن‌ها گفته می‌شود، سینه‌شان تنگ شده و قلبشان مشمئز می‌شود.


سوره زمر قضیه را شرح داده است:کسی که شرح صدر دارد عقل او، عقل منور است و عقل او روی نور می‌رود مانند امام خمینی (ره)؛ یعنی کلا بر اساس باورهای دینی در زندگی‌اش پیش می‌رود.
امام خمینی (ره) محاسبات دو دو تا چهارتایی نمی‌کردند بلکه با عقل منور محاسبات می‌کردند.سپس قرآن می‌فرماید: وای بر دل قسی؛ متاسفانه ما فقط معیارش را گریه می‌فهمیم. قسی از نظر قرآن کسی است که وعده‌های الهی را باور نمی‌کند.بشارت می‌دهد به نعمت مفصل و اینکه امر مؤمنین را ضایع نمی‌کند؛ قاعده قرآنی 5+1 نمی‌شود6، نمی‌شودکل دنیا، می‌شود صفر.


امام (ره) فرمودند این کاغذ پاره‌ها؛ منطق اسلام این است. دنیا می‌خواهی مبارزه، آخرت می‌خواهی مبارزه، سعادت در مبارزه کردن است.حضرت آقا (مدظله العالی) تذکر دادند مانند آن زنی نشوید که وقتی رشته‌ها را می‌بافت و به مرحله بهره برداری می‌رسید آن‌ها را از هم باز می‌کرد، منظورشان این است که ما مستحکم شویم.پیشرفت در تجهیزات نظامی، آری؛ ولی محاسبه روی پیشرفت‌های تجهیزاتی خیر. دیپلماسی آری ولی محاسبه روی دیپلماسی خیر.فکر می‌کنید همین گونه وارد بهشت می‌شوید؟ خیردو قدم مانده بود برسیم به متی نصرالله...؛این وعده‌ها را هر کسی باور نمی‌کند. شیطان ندا می‌دهد که دارید بدبخت می‌شوید. خداوند می‌فرمایند: از این‌ها نترسید، از من بترسید. یا باید این وعده‌ها را بپذیریم یا بگذاریم دم کوزه و آبش را بخوریم.

 


خدا به جامعه ایمانی عزت می‌دهد، اینکه حضرت آقا (مدط=ظله العالی) عصا را بلند می‌کند، سعودی نفسش می‌رود، عزت خدایی است.خداوند می‌فرمایند حتی در احد آمدم ولی شما فشل شدید.ما از علی (ع) علی‌تر نباشیم. زیر بار خفت مذاکره با معاویه رفتن، نتیجه‌اش شد خوارج؛ فتنه خوارج خیلی پیچیده بود؛ جنگ خودی باخودی؛ در طول تاریخ جنگ پیروز را باختیم.معاویه به انبار در نزدیکی کوفه حمله کرد، یعنی اینقدرقدرتمند شد؛ حضرت علی (ع) فرمودند: دیگر چیزی غیر از کوفه برایم نماند، این مسئله نتیجه‌‌ همان مذاکرات خفتبار با معاویه بود.تقصیر امیر المومنین (ع) نبود، تقصیر آن خواصی بود که آن زمان مجرای حکمیت را پذیرفتند.مردم در زمان خلیفه سوم به رفاه زدگی عادت کردند، لذا در دوره امیرالمومنین (ع) این شد که شد؛ در دوره امام حسن (ع) آن شد که شد.