وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد.

 

این تحریم‌ها قرار بود دو هفته قبل اعمال شوند، اما واشنگتن به دلیل آنچه نگرانی از بر هم خوردن توافق تبادل زندانیان اعلام شد، از آن‌ها عقب‌نشینی کرد.

 

تحریم‌های جدید در حالی اعلام شده‌اند که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی ساعتی قبل ایران را ترک کرد. 

 

افراد و شرکت‌هایی که به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، عبارتند از: 

 

1. سید مهدی فرحی


2. رحیم رضا فرقدانی


3. سید محمد هاشمی


4. سید جواد موسوی


5. سید میر احمد نوشین


6. حسین پورنقشبند


7. مینگفو چن (تبعه چین)


8. شرکت لند آنهوی


9. شرکت بازرگانی کاندید جنرال


10. شرکت بازرگانی مبروکه


همچنین اطلاعات مربوط به «مهرداد کتابچی» که پیش از این در فهرست تحریم‌ها بوده نیز به روز شده است.

 

نام این افراد و شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته و از این پس دارایی‌های آن‌ها در آمریکا بلوکه شده و اتباع آمریکا قادر به مبادله اقتصادی با آن‌ها نخواهند بود. 

 

تحریم‌های جدید در حالی اعمال شده‌اند که امروز اولین روز از اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک بود. 

 

واشنگتن می‌گوید با وجود توافق هسته‌ای، حق اعمال تحریم در زمینه موشکی، تروریسم و حقوق بشر را برای خود حفظ کرده است. 

 

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان شده است که این یازده فرد و شرکت به دلیل «ایفای نقش در انجام خرید به نمایندگی از برنامه موشک‌های بالستیک ایران» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 

 

در این بیانیه شرکت مبروکه که یک شرکت مستقر در امارات است، شرکتی دخیل در خرید اقلام حساس مورد استفاده در برنامه موشکی معرفی شده که در کشورهای ثالث اقدام به راه اندازی شرکت‌کرده و تحریم‌ها را دور می‌زده است. 

 

همچنین ادعا شده است که پنج نفر از افراد تحریم‌شده، در خرید قطعات برنامه موشکی نقش داشته‌اند. در بیانیه عنوان شده است: «این اقدام همخوان با تعهد دولت ایالات متحده برای هدف قرار دادن کسانی است که به تلاش‌های ایران برای به دست آوردن اقلام برنامه موشک‌های بالستیکش، کمک می‌کنند.»

 

«آدام زوبین» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ایا گفته است: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی جدی برای امنیت جهانی و منطقه به شمار می‌آیند و همچنان تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.»

 

وی افزود: «ما همواره به صراحت اعلام کرده‌اند که ایالات متحده با قدرت تحریم‌های ضد فعالیت‌های ایران خارج از برنامه جامع اقدام مشترک را، از جمله در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم، ثبات‌زدایی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و برنامه موشک‌های بالستیک،‌ ادامه می‌دهد.»