«صحت این خبر را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم.» موضعی که نوبخت سریع و شفاف در برابر سوال خبرگزاری دانشجو گرفت؛ خبرنگار ما روز گذشته در نشست خبری آقای سخنگو از صحت و سقم نامه‌ی مخفیانه ای که روحانی رییس جمهور، خطاب به پادشاه کویت ارسال کرده، پرسیده بود. وی ادامه داد: «مذاکرات رسمی و محرمانه ای با عربستان نداریم؛ هرچند اینکه برخی کشورها تلاش می‌کنند اقدامی انجام داده و وساطتی در این مسیر صورت دهند، را رد نمی‌کنم.»

 

موضع آقای سخنگو البته چندان دوام نیاورد و دفتر ایشان دقایقی پیش با انتشار یک اطلاعیه سخنان روز گذشته‌ی نوبخت را اصلاح کرد؛ در این بیانیه آمده است: «پاسخ سخنگوی دولت دراین خصوص تا پیش از دریافت گزارشات مربوطه بوده است. بدیهی است وزارت امور خارجه کشورمان در این مورد اطلاع رسانی لازم و دقیق‌تر را در زمان مناسب انجام خواهد داد.» بیانیه ای که خیلی زود مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت و به سرعت به سرخط اخبار خبرگزاری‌ها تبدیل شد.

 

اصلاحیه‌ی امروز دفتر آقای نوبخت در واقع تأییدیه ای است بر مذاکرات دیپلماتیک مخفیانه ای که دولت روحانی در روزهای گذشته برای برقراری روابط با اعراب در پیش گرفته است. انگیزه‌های دولت محترم برای آغاز این مذاکرات چندان مشخص نیست. همچنین هنوز روشن نیست اصرار دولت محترم برای مخفی نگاه داشتن این مسیر دیپلماتیک به چه منظوری صورت گرفته است. اما دست‌کم بر اساس قرائن و البته برخی اخبار تأیید نشده، به نظر نمی‌رسد این گفتگوها هم همانند گفتگوهای هسته ای با ممالک پنج به‌علاوه یک، مسیر چندان عزتمندانه ای را طی کند. آنقدر که در روزهای گذشته روزنامه‌ی عربی المستقبل چاپ لبنان، با انتشار یک گزارش ادعا کرد، دولت روحانی برای شروع گفتگوها پیش شرط اعراب را مبنی بر برکناری حسین امیر عبدالهیان معاون عربی-آفریقایی ظریف، پذیرفته است. ادعایی که تا امروز از سوی هیچ مقام مسؤلی در وزارت خارجه نه تأیید شده، نه تکذیب.  

 

 

اگرچه موضع شفاف و صریح روز گذشته‌ی آقای سخنگو می‌توانست تمام ابهامات و نگرانی‌ها پیرامون حواشی این مذاکرات مخفیانه مرتفع سازد، اما اصلاحیه‌ی امروز دفتر ایشان بر مراتب نگرانی‌ها افزود.

گفتنی است وزیر امور خارجه‌ی بحرین در گفتگو با تلویزیون العربیه پیشتر ارسال نامه مخفیانه روحانی را علنی کرده بود. همان زمان روزنامه کویتی الرأی نیز برای نخستین بار وجود هم‌چه نامه ای را افشا کرده بود؛ بر اساس این گزارش؛ نامه را سید محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت روحانی به مقامات کویت تحویل داد و آن طور که الرأی ادعا کرده، «محمد الخالد» جانشین نخست وزیر کویت، مأمور ارسال آن به مقامات پنج کشور دیگر عربی شده بود. به تعبیر روزنامه عربی الجدید، چاپ لندن، این نامه جنب و جوش خاصی را میان شیوخ عضو شورای همکاری خلیج فارس پدید آورده است؛ آن قدر که حالا هر یک از اعضای شورای همکاری در حال لیست کردن مطالباتشان از دولت روحانی برای شروع مذاکرات هستند! این روزنامه حتی به دیدار اخیر «تمیم بن حمد» امیر قطر با ولیعهد ابوظبی اشاره کرده و انگیزه‌ی آن را در راستای ماجرای همین نامه و برای هماهنگی جهت طرح مواضع و مطالبات متحد دانسته است.

گفتنی است خبرگزاری دانشجو پیشتر و در گزارش مفصلی به بررسی ابعاد مختلف دیپلماسی مخفیانه‌ی دولت روحانی با اعراب پرداخته بود؛ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این گزارش را مطالعه بفرمایید:

برجام‌بازی در خلیج فارس!/ روحانی چه امتیازاتی به اعراب می‌دهد؟