SNN

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در بیست و سومین همایش مدیران هیئت رزمندگان اسلام سراسر کشور که در محل مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در این سال‌ها به ویژه سال 92 مقام معظم رهبری انتظارات خود را از هیئت‌های مذهبی و ذاکران اهل بیت(ع) بیان فرموده و توصیه‌های دقیق و دلسوزانه‌ای داشتند که نه تنها به عنوان رهبر انقلاب و ولی فقیه بلکه چون شخصاَ انسان خبره‌ای در معارف دینی و اجتماعی هستند‌ دارای اهمیت است.

 

وی افزود: نباید این فرصت را از دست دهیم ضمن اینکه ایشان مورد وفاق همه ما هستند و این یک مدرسه زبان مشترک ایجاد می‌کند که سبب اتفاق و هماهنگی ما می‌شود و با یک دبیات مشترک رشد می‌کنیم. 

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره محور اول انتظارت مقام معظم رهبری از هیئت، سخنران و ذاکر گفت: صحت و سلامت کار نخستین محور است و ایشان بسیار تاکید کردند که روضه غیرواقعی نباشد و مضمون غلطی در صحبت‌ها جاری ‌نشود. 

 

پناهیان ادامه داد: ما هیئت را محل احساسات و پرورش گرایش‌های معنوی می‌دانیم اما این نباید سبب شود که ما از علم و عقل فاصله بگیریم.

 

وی با بیان اینکه 99 درصد جملات ادعیه ما جملاتی عاقلانه است، گفت: گاهی در مقام ترجمه این جملات به صورت جملات عاشقانه ترجمه می‌شود که این تا حدی ایرادی ندارد اما نه در حدی که معنای جمله تغییر کند. 

 

پناهیان تصریح کرد: دعا برای اظهار فقر و عجز است اما گاهی از دور می‌بینیم که مردم دعا را برای ابراز علاقه به خداوند متعال می‌دانند در حالی که در ادعیه ما یک درصد جملات در این راستا است بنابراین مداح باید شدت تواضع ادعیه را بیان کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ما فکرمی‌کنیم باید از طریق حزن اشک مردم درآورد، تصریح کرد: در هیئت و مراسم‌ها اشک مردم را باید از طریق شکر دربیاوریم به طوری که مردم برای شکر خداوند گریه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: نباید به قیمت تحریک احساسات در متن دعا و متون علمی دینی تحریفی ایجاد شود بنابراین در دین کم و زیادی ایجاد نکنیم. 

 

پناهیان با اشاره به کمبود «شکر» در فرهنگ ما گفت: دعای عرفه به‌طرز عجیبی امام حسین (ع) به شکرگزاری خداوند می‌پردازد و باید به این مفاهیم در توجه شود.‌ 

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه محور دوم فرمایشات مقام معظم رهبری در این راستا زیبایی است، افزود: هیئت محل زیبایی است و این محور، کار هنر سلیقه و ذوق است چرا که می‌توان با کمترین هزینه زیبایی‌های بصری در هیئت ایجاد کرد. 

 

وی ادامه داد: برخی هیئت‌ها و مساجد را طوری ساختند که شبیه کلیسا و یا بدتر از کلیساست بنابراین اگر بی‌دقتی شود زیبایی ممکن است به زشتی شود.  

 

پناهیان افزود: علاوه بر زیبایی بصری و ادبی، زیبایی در برخورد با خادمین و هیئتی‌ها از دیگر از موارد مورد اهمیت در این زمینه است. 

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه محور سوم مطالبات مقام معظم رهبری هدف، نتیجه و جهت هیئت است، گفت: باید دید آیا نتیجه هیئت تربیت عنصر انقلابی و مجاهد فی سبیل الله است یا یک عنصر غیرانقلابی و مخالف جهاد تربیت می‌شود؟

 

وی با بیان به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که هیئت نمی‌تواند سکولار باشد، تصریح کرد: در برخی هیئت‌ها به مداح گفته می‌شود حرف سیاسی نزنید و از شهدا نگویید که این هیئت فقط برای امام حسین (ع) است در حالی که چنین هیئتی جهت سالم ندارد و با اشک امام حسین (ع) مردم را به بیراهه می‌برند‌. 

 

پناهیان افزود: برخی هیئت‌ها حاضر نیستند درباره ویژگی‌های رئیس جمهور صحبت ‌شود در حالی که مومنان نسبت به این مسائل وظیفه دارند و نمی‌توان عافیت‌طلبانه کنار کشید. 

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هیئت جهت‌دار و هدفدار به معنای صریح کلمه هیئتی است که حق را جاری کند و در واقع هدف، نتیجه و جهت هیئت مطالبه نه تنها رهبری بلکه مطالبه حضرت ولی عصر (عج) و امام حسین (ع) از ماست. 

 

وی با بیان اینکه یکی از نتایج هیئت‌داری خوب، نظم است، گفت: در هیئت رزمندگان اسلام یک حرکت تشکیلاتی و مردمی به‌صورت منظم درهم آمیخته شده که امیدواریم کارهای تشکیلاتی گسترش یابد.   

 

پناهیان  افزود: در انتخابات آینده با ادبیات عقلانی، منطقی مطابق با منافع ملی روشنگری کنید تا مردم راه صحیح را تشخیص دهند و وقتی افرادی که عقاید انقلابی و مذهبی شما را قبول ندارند وقتی صحبت شما را می‌شنوند بگویند حرف منصفانه می‌زند.