سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :29
  • بازدید دیروز :38
  • کل بازدید :320193
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/2/5    ساعت : 12:45 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

به نقل از مشرق، گروه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در آمریکا در روزهای اخیر با هدف تحت فشار قرار دادن دولت و کنگره آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران، از همه نوع ابزارهای تبلیغی علیه این توافق استفاده می‌کنند؛ از دادن آگهی در روزنامه‌های پرتیراژ تا نصب بنر و بیلبوردهای خیابانی.

 در یک نمونه از این اقدامات، یک گروه صهیونیستی در آمریکا بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساختمان‌های کنگره و کاخ سفید در خیابان‌های واشنگتن نصب کرده‌ است.

 این گروه صهیونیستی که «پروژه اسرائیل» نام دارد، همچنین دو آگهی تمام‌صفحه در روزنامه‌های پرتیراژ آمریکا یعنی «نیویورک‌ تایمز» و «واشنگتن پست» منتشر کرده‌ که محتوای آنها هشدار نسبت به تبعات توافق هسته‌ای ایران است.

 در بیلبوردی که این گروه در خیابان‌های واشنگتن و در نزدیکی ساختمان کاخ سفید و کنگره نصب کرده، حضرت امام خمینی (ره)، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) به عنوان مقامات ارشد جمهوری اسلامی طی سه دهه اخیر معرفی شده‌اند که خواستار نابودی آمریکا بوده‌اند.

 گروه «پروژه اسرائیل»، بیلبوردی در نزدیکی ساختمان کاخ سفید و کنگره با تصاویر مقامات ارشد جمهوری اسلامی که خواستار نابودی آمریکا بوده‌اند، نصب کرده است.

 عنوان اصلی این بیلبورد «ایران هنوز عزم نابودی آمریکا را دارد» است. در زیر این عنوان، تصویر حضرت امام خمینی (ره)، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) درج شده که به ترتیب زیر تصاویر آنها سال‌های 1979، 1995، 2005 و 2015 درج شده است که احتمالا منظور از این سال‌ها، زمان اظهارنظر صریح آنها علیه آمریکا بوده است. همچنین در ادامه این تصاویر، سال 2025 نیز درج شده و بالای آن ذکر شده که «ایران طی 10 سال آینده پس از آن که محدودیت‌های هسته‌ای تمام شد، چه خواهد کرد؟»

 گروه «پروژه اسرائیل» مدعی است که توانسته در شبکه‌های اجتماعی کمپینی 20 میلیون نفری علیه توافق هسته‌ای با ایران ایجاد کند.

 «پروژه اسرائیل» که در سال 2002 تأسیس شد، یک سازمان هواداری مستقر در واشنگتن و بیت‌المقدس است که هدفش اطلاع‌رسانی درباره رژیم صهیونیستی و خاورمیانه و ایجاد یک «وجهه عمومی مثبت‌تر» برای این رژیم است. فعالیت‌های «پروژه اسرائیل» عبارت‌اند از انتشار دیدگاه‌ها، صدور هشدار، انتشار سخنان سخنرانان و سخنگویان، تهیه بروشورهای روابط عمومی برای سخنگویان رژیم صهیونیستی، سفارش نظرسنجی‌های عمومی، و پخش تبلیغات تلویزیونی علیه ایران است.

 «پروژه اسرائیل» از ارتباطات سیاسی خوبی برخوردار است. هیئت مشاوران این سازمان در اواسط سال 2014 تقریباً دوازده نفر از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا را شامل می‌شد.

 





      

 

در شرایطی که بر اساس نقشه راه امضا شده میان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام فعالیت‌های توافق شده از جمله جلسات کارشناسی و بحث‌ها تا 15 اکتبر یعنی 23 مهر پایان خواهد یافت، روزنامه‌های آمریکایی روز جمعه نوشتند رئیس‌جمهوری این کشور 18 اکتبر (26 مهر) دستورالعمل لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد.



پیش‌بینی دو روزنامه‌ آمریکایی از زمان لغو تحریم‌ها

   

یوکیا آمانو با هدف بحث درباره موضوعات حل نشده دیروز راهی تهران شد

 

به نوشته روزنامه‌های وال استریت ژورنال و واشنگتن پست، بخشنامه آمریکا در روزی که در توافق از آن با نام «روز اجرا» یاد شده است، اجرایی خواهد شد. اتحادیه اروپایی نیز باید اقدام مشابهی را برای لغو تحریم‌های ایران انجام دهد. «روز اجرا» زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA  ) در بیانیه‌ای رسمی اعلام می‌کند که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق وین پایبند بوده است. زمان صدور دستورالعمل لغو تحریم‌ها در آمریکا پس از آن منتشر شد که مخالفان در کنگره نتوانستند توافق وین را رد کنند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه «استیفن مال» سفیر پیشین واشنگتن در لهستان را به‌عنوان هماهنگ‌کننده اجرایی برجام منصوب کرد.

 

 

آمانو در تهران

همزمان قرار بود روز گذشته یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آنچه بحث در مورد موضوعات حل‌نشده گذشته و کنونی برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده، راهی تهران شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید سفر آمانو به تهران اعلام کرد: «مدیر کل آژانس قرار است روز یکشنبه با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «این دیدارها قرار است روی ادامه همکاری میان آژانس و جمهوری اسلامی در چارچوب نقشه راه برای شفاف‌سازی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای حال و گذشته ایران متمرکز باشد. » به گزارش «ایسنا»، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 23 تیر ماه بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند که براساس آن قرار است تمام مسائل باقیمانده درباره‌ فعالیت‌های هسته‌ای حال و گذشته ایران تا پایان سال جاری میلادی حل و فصل شود. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شده بود که سفر آمانو به تهران با هدف جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی در چارچوب تحقیق درباره موضوع ادعایی «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» یا PMD   انجام می‌شود. اما بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر آسوشیتدپرس در مورد اهداف سفر آمانو، به رسانه‌ها گفت: «برخی از رسانه‌های بین‌المللی با اهداف خاص، خبرهای جهت داری را منتشر می‌کنند که این روش، تازگی ندارد.» بهروز کمالوندی روز شنبه ادعای برخی رسانه‌های بین‌المللی را رد کرد و گفت که سفر آمانو با هدف اجرایی کردن نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس انجام می‌شود. نشست کارشناسی ایران و آژانس روز چهارشنبه با حضور رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و نیز واریورانتا معاون مدیرکل پادمان‌های این نهاد در تهران به کار خود پایان داد.

 

بعد از ارائه توضیحات مکتوب به آژانس توسط ایران در 15 اوت و سوالاتی که آژانس متعاقبا درخصوص برخی ابهامات پیرامون توضیحات ایران در 8 سپتامبر ارائه کرده بود، تیم‌های کارشناسی ایران و آژانس به بحث و بررسی سوالات آژانس پرداختند. قرار است این نشست کارشناسی هفته اول مهر در تهران از سر گرفته شود.

 

 

دیدار ایران و 1+5 در نیویورک

از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دوشنبه هفته جاری راهی نیویورک می‌شود. به گزارش «ایسنا» قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 پس از دو ماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آخرین تحولات سیاسی حقوقی فنی و اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کنند. این اولین دیدار مقامات مذاکره‌کننده ایران و 1+5 است که پس از توافق وین صورت می‌گیرد. در این سفر قرار است رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و سیاسی درباره ابعاد فنی و حقوقی عملیاتی ساختن برجام میان دو طرف صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های نامشخص برجام روز اجرای این توافق است که هنوز تعیین نشده است. پس از دو ماه بررسی و رایزنی بر سر برجام در کنگره آمریکا در نهایت روز جمعه 27 شهریور، سومین تلاش جمهوری‌خواهان برای رد برجام بی‌نتیجه ماند. همچنین براساس گزارش رسانه‌های روسی، وزیران خارجه ایران و 1+5 نیز به احتمال قوی 6 مهر در نیویورک با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 

 

برجام ملغی‌کننده تحریم‌هاست

در عین حال سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی، برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را برطرف‌کننده سایه تهدیدات امنیتی و ملغی‌کننده تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: «ان‌شاءالله نتایج آن مشاهده می‌شود.»

 

سید عباس عراقچی ضمن انتقاد از کسانی که فصل هفتم شورای امنیت را معادل حمله نظامی قلمداد می‌کنند، گفت: «آیا برای جنگ باید مذاکره می‌کردیم و برای رفع تحریم‌ها نباید مذاکره می‌کردیم، فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوعاتی می‌پردازد که از نظر شورای امنیت تهدید علیه صلح و امنیت شناخته می‌شود و حمله نظامی ماده‌ای از فصل هفتم منشور شورای امنیت است.» او اضافه کرد: «اگر شورای امنیت قائل به این شود که موضوعی مانند برنامه هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت بین‌الملل یک تهدید است این کشور را ذیل فصل 7 برده و با آن برخورد می‌کند.» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه در فصل 7 مراتب و مدارجی ذکر شده است، افزود: «در این راستا ابتدا ماده 40 اعمال شده و در صورت عدم کفایت ماده 41 که در مورد تحریم‌های اقتصادی است به کار گرفته می‌شود و در صورت عدم کفایت این ماده، بند 42 که شامل تهدیدهای نظامی است، انجام می‌شود.» عراقچی با تاکید بر اینکه از دید تیم مذاکره‌کننده موفقیتی که در مذاکرات حاصل شده نتیجه کار جمعی و یک حرکت 12 ساله بوده است، ادامه داد: « همه در کسب این دستاورد شریک بوده‌اند و تحت مدیریت عالی مقام معظم رهبری این دستاورد و کار سنگین به سرانجام رسیده و حقوق مردم ایران احیا شده است.»

 

 





      

به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی ، محمدجواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با تلویزیون چین تاکید کرد بی اعتمادی به آمریکا مختص ایران نیست.

 

مجری این شبکه از ظریف پرسید با همتای چینی خود درباره چه مسائلی صحبت کردید؟

 

ظریف گفتما آینده روابطمان را بر همین اساس پیش بینی می کنیم. ما درباره حوزه هایی که قرار است همکاری داشته باشیم گفتگو کردیم. از این رو قرار است تعدادی تفاهمنامه میان دو طرف نهایی شود. من گفتگویی طولانی و سازنده با وانگ یی همتای چینی خودم داشتم. ایران و چین درباره مسائل منطقه ای، دو جانبه  و بین المللی با یکدیگر همکاری داشته اند و دارند. چین یکی از شرکای مهم در مذاکرات هسته ای پنج به علاوه یک بوده است و نقشی بسیار سازنده داشته است و ما دوست داریم چین همچنان به این نقش سازنده خود ادامه دهد. درباره مسئله هسته ای، ما بررسی کردیم که چین چگونه می تواند در اجرای این توافقنامه نقش ایفا کند. بخشی از آن بازطراحی راکتور آب سنگین است. چین می تواند نقش کلیدی در پنج به علاوه یک برای مدرنیزه کردن این راکتور داشته باشد. در زمینه اقتصادی ما طرحهای زیادی داریم. از نظر نفت و گاز، ایران منبعی امن و قابل اطمینان برای چین است. ما همچنین در جاده ابریشم نیز با یکدیگر همکاری داریم. در ابتکار عملی که رئیس جمهور چین ارائه کرده است، ایران می تواند نقشی مهم در برقراری ارتباط مسیرهای زمینی و دریایی در مسیر جاده ابریشم داشته باشد. ایران می تواند ارتباط میان چین و آسیای مرکزی به آبهای منطقه باشد. چین می تواند از طریق مسیر قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به خلیج فارس متصل شود. همچنین طرحهای صنعتی داریم. ما همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی با چین همکاری داریم. 

 

مجری گفت به نظر شما چین چه نقشی در حصول توافق هسته ای ایران داشت؟

 

ظریف گفت ایران آماده مذاکرات بود. رئیس جمهور کنونی کشورمان در گذشته مشاور امنیت ملی بود و خود من نیز نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بودم و ما در این خصوص مذاکره کردیم اما در آن زمان غرب حاضر نبود توافقی منطقی را بپذیرد. توافقی که ما اکنون به آن رسیده ایم ، می توانست در سال دوهزار و پنج حاصل شود. من در آن زمان در پاریس توافقی بسیار مشابه را ارائه کردم. متاسفانه در آن زمان غرب فکر می کرد می تواند از طریق فشار و زور، برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، فکر می کرد می تواند اراده ایران را برای استفاده از حق خود در هم بشکند. اما بعد از ده سال اعمال فشار و زور، آنها به این نتیجه رسیدند که نمی توانند از این طریق به چیزی دست پیدا کنند. به همین علت با انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران و حاکم شدن جوی جدید در تهران، وقتی ما آماده بازگشت به میز مذاکره بودیم و غرب هم متوجه شده بود که مسیر فشار و زور فایده ای ندارد، حصول توافق امکانپذیر شد. وقتی غرب تحریمها را علیه ایران شروع کرد، ایران فقط دویست سانتریفوژ داشت،  در حالیکه وقتی مذاکرات جدی را آغاز کردیم، ایران بیست هزار سانتریفوژ داشت. بنابراین هر دو طرح به تفاهم رسیدند که اگر بخواهند به طرف دیگر زور بگویند و با آن مخالفت کنند، سناریویی شکست خورده است. البته چین همیشه نقشی مثبت داشته است. چین همیشه این دیدگاه را داشته که لازم است راه حلی بر اساس مذاکره و گفتگو و احترام متقابل حاصل شود و چین همیشه بر این باور بوده است استفاده از زور و فشار و تحریم اقتصادی راه درستی برای رسیدن به راه حلی جامع نخواهد بود. از این رو چین از همان موضعی مثبت داشت. در جریان دو سال مذاکرات چین همیشه نقشی مثبت در ارائه پیشنهادهای بسیار ارزشمند در شرایط دشوار داشته است، هر زمان که ما به بن بست می رسیدیم یا پیشرفت مذاکرات متوقف می شد، چین با دیدگاههای تازه و جدید خود پیشرفت دوباره مذاکرات را میسر می کرد. اکنون هم نقش چین در مرحله اجرای توافقنامه نیز بی نهایت مهم است زیرا چین نقشی کلیدی در یکی از مهمترین طرحهایی که قرار است اجرا کنیم، خواهد داشت و آن مدرنیزه و به روز کردن راکتور آب سنگین اراک است به طوریکه نه فقط توانمندیهای آن برای تحقیقات بیشتر خواهد شد بلکه خطر تکثیر هسته ای را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین نقش چین بسیار مفید بوده است و امیدواریم و مطمئن هستیم که این نقش در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. 

 

ظریف درباره نقض روسیه در توافق هسته ای ایران با  وجود تنش با غرب بر سر اوکراین و تحریمهای غرب علیه مسکو گفت شکی نیست که بدون مشارکت  روسیه در این روند، حصول توافق امکانپذیر نبود. روسیه از همان مراحل اول این مذاکرات و پیش از آنکه من مسئولیت گفتگوها را در طرف ایرانی بر عهده بگیرم، رویکردی گام به گام را برای حل این مسئله پیشنهاد کرده بود که در واقع نقشه راهی بود که تا مدتی طبق آن حرکت می شد. در نهایت نیز معلوم شد نقشه راه روسیه خیلی مفید بوده است و ما را به تفاهم رساند. با وجود تنش میان روسیه و برخی کشورهای غربی، مسکو به همراه پکن، نقشی بسیار سازنده در این روند داشت. 

 

مجری گفت به نظر می رسد ایران دنبال عضویت کامل در سازمان همکاریهای شانگهای است. 

 

ظریف گفت منطقه ما با دشواریهای جدی از جمله افراط  گرایی ، خشونت و مواد مخدر روبروست. برخی از اقتصادهای غیررسمی منطقه ما بر اساس جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر است. مهم است همه ما در مقابله با این پدیده ها همکاری کنیم و ایران بازیگر مهمی در این منطقه بوده است و همیشه دنبال صلح و ثبات در این منطقه بوده است همانطور که چین و روسیه نیز در این مسیر حرکت می کنند. ما بر این باوریم حضور ایران در سازمان همکاریهای شانگهای می تواند به این سازمان کمک زیادی بکند. بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، نتیجه سیاستهای آمریکا و اظهار نظرهای مقامات این کشور است. ما نمی توانیم ورق را برگردانیم اما می توانیم سعی کنیم به آینده و حال نگاه داشته باشیم. مشکل این است که آمریکا همچنان به سیاستهای گذشته خود ادامه می دهد، و این سیاستها نه فقط درباره ایران است ، بلکه این سیاستها درباره منطقه شما نیز وجود دارد ، یعنی آمریکا هچنان به سیاستهای گذشته خود در قبال کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای ادامه می دهد و مردم این منطقه احساس می کنند سیاستهای آمریکا غیرسازنده است. همچنین استفاده آمریکا از نیروی نظامی در افغانستان و عراق و منطقه منجر به افراطی گری و خشونت شده است. بنابراین درباره سیاستهای آمریکا در سراسر منطقه بی اعتمادی وجود دارد و این بی اعتمادی مختص به ایران نیست. 

 

تضمین می دهیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است

 

ظریف تاکید کرد ایران هیچ مشکلی ندارد که تضمین کند برنامه هسته ای اش صرفا برای مقاصد صلح آمیز است.
 

مجری این شبکه از ظریف پرسید آیا فکر می کنید کشور شما اجازه خواهد داد بازرسان بین المللی وارد محدوده های حساس شوند و راستی آزماییهای جامع انجام دهند تا مطمئن شوند که شما توافقنامه را اجرا می کنید؟
 

ظریف گفت پارامترها و عناصر راستی آزمایی در برجام کاملا روشن است و البته استانداردها و معیارهای بین المللی نیز در پروتکل الحاقی و دیگر ابزارهای بین المللی وجود دارد که به منظور کسب اطمینان از اینکه راستی آزمایی کاملا قانونمند و بر اساس مقررات است، باید رعایت شود، همچنین نباید این کارها با امنیت ملی ایران تضاد داشته باشد و در آن اخلال ایجاد کند و همچنین نباید ابزاری برای مداخله در امور داخلی ایران یا برای کسب اطلاعات از جاهایی باشد که ربطی به فعالیتهای هسته ای ایران ندارد. ما مطمئن هستیم در عین حالی که این محدودیتها و معیارهای بین المللی رعایت خواهد شد ، ایران هیچ مشکلی ندارد که تضمین کند برنامه هسته ای اش صرفا برای مقاصد صلح آمیز است. 
 

مجری گفت قانونگذاران در واشنگتن قصد دارند درباره آینده برنامه هسته ای شما، رای گیری تاریخی انجام دهند. آیا درباره اجرای این توافقنامه اطمینان دارید؟
 

ظریف گفت این توافقنامه کاملا روشن است. ما با رئیس جمهور آمریکا توافق کرده ایم و رئیس جمهور آمریکا نیز مجبور خواهد بود بی وقفه این توافقنامه را اجرا کند و اجرای تحریمهایی را که کنگره تصویب کرده است، متوقف کند. اگر کنگره تصمیم به وضع تحریمهای جدید علیه ایران بگیرد، مفاد توافقنامه را نقض کرده است و به جامعه بین المللی نشان خواهد داد که این آمریکاست که نمی خواهد راه حلی صلح آمیز را برای این مسئله دنبال کند، نشان خواهد داد این آمریکاست که می خواهد اراده خود را تحمیل کند. هر چه در داخل آمریکا اتفاق بیفتد، به نظر من احتمالا کنگره این توافقنامه را رد می کند اما رئیس جمهور این قدرت را دارد که رای کنگره را وتو کند، همچنین در سنای آمریکا به علت وجود چهل و دو رای در مخالفت با طرح عدم تصویب توافقنامه، احتمالا اصلا طرح موجود علیه این توافقنامه تصویب نخواهد شد. معادلات و شرایط سیاست داخلی آمریکا هر چه که باشد، طرف ما نظام سیاسی داخلی آمریکا نیست، در واقع هیچ دولتی با معادلات و ساختار سیاست داخلی کشوری دیگر کار ندارد و تعامل نمی کند، دولتها با یکدیگر به عنوان واحدهایی مشخص تعامل دارند و فرقی نمی کند شرایط داخلی و نظام سیاست داخلی آن کشور چگونه باشد.
 
بنابراین ما با رئیس جمهور آمریکا طرف هستیم و رئیس جمهور آمریکا بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف به اجرای این توافقنامه است و این وظیفه همه رؤسای جمهور بعدی آمریکا نیز خواهد بود و فرقی نمی کند رئیس جمهور بعدی جمهوری خواه یا دموکرات باشد. بنابراین من درباره سیاست داخلی آمریکا صحبت نمی کنم بلکه درباره قانون بین المللی صحبت می کنم. بر اساس قوانین بین المللی دولتها مسئول تعهدات و قولهایی هستند که به جامعه بین المللی می سپارند. آنها نمی توانند مسائل سیاست داخلی را بهانه ای برای فرار از مسئولیتهای خود قرار دهند. به همین شکل وظیفه دولت آمریکاست که این توافقنامه را اجرا کند. ما نیز نظام پارلمانی خودمان را داریم. اگر پارلمان ما این توافقنامه را رد کند، ما نمی توانیم این توافقنامه را اجرا کنیم و این خود پایان این توافقنامه است. ما نمی توانیم این مسئله را بهانه کنیم که پارلمان ما این توافقنامه را رد کرد بنابراین ما می توانیم همچنان توافقنامه را داشته باشیم اما آن را اجرا نکنیم. رهبر معظم کشورمان نظر خود را خیلی شفاف درباره توافقنامه بیان کرده است ، او از مذاکرات هسته ای حمایت کرد، او خیلی روشن گفت که حرف نهایی درباره مذاکرات را مجلس ایران خواهد زد ، و اکنون نیز پارلمان در حال بررسی این توافقنامه است.
 
حال ما منتظر شورای امنیت ملی و مجلس هستیم تا تصمیم خود را اعلام کنند. هر تصمیمی اتخاذ شود در چارچوب قانون اساسی خواهد بود. رهبر معظم به روشنی گفته است که او تصمیم نخواهد گرفت و اجازه می دهد پارلمان یا شورای امنیت ملی در این خصوص تصمیم بگیرد. درباره حرفهای رهبر معظم درباره آمریکا ، او گفته است مذاکره با آمریکا به مسئله هسته ای محدود بود. او در گذشته گفته بود که ما نحوه رفتار آمریکا را در مذاکرات زیر نظر داریم و نحوه عمل آمریکا به تعهداتش بر اساس توافقنامه را نیز زیر نظر خواهیم داشت. متاسفانه ما در دو ماه گذشته شاهد اظهار نظرهایی از واشنگتن بوده ایم که نمی تواند باعث اعتمادسازی شود و به همین علت است که او می گوید با چنین رفتارهایی ، ما نباید مذاکرات دیگری با آمریکا انجام دهیم. البته این بدان معنا نیست که او توافقنامه هسته ای را تضعیف می کند، زیرا توافقنامه هسته ای چیزی بود که همه در ایران گفتند باید ادامه پیدا کند، و اکنون مجلس و شورای امنیت ملی آن را بررسی می کنند و تصمیم نهایی را آنها خواهند گرفت. 
 

ظریف درباره بحران آوارگان و پناهجویان در اروپا گفت متاسفانه اکنون اروپا شاهد پیامدهای بحرانی است که نتیجه افراطی گری و خشونت در منطقه ماست. اگر بخواهیم به ریشه های این افراطی گری و خشونت نگاه کنیم، این مسئله به تجاوز نظامی به عراق باز می گردد و اکنون نیز مداخله در امور داخلی سوریه به آن دامن زده است که با ارسال تسلیحات برای عناصر تندرو در داخل سوریه ادامه دارد. در واقع افراد تندرو از خارج و از طریق برخی کشورهای همسایه به سوریه اعزام می شوند. هر ماه بیش از یک هزار نفر از هشتاد و دو کشور جهان به سوریه می آیند تا در چیزی مشارکت کنند که اصلا اسلامی نیست بلکه کاملا افراطی است زیرا خشونت علیه انسانهای بیگناه در سوریه است . در این شرایط تندروها آموزش می بینند و مجددا به کشورهای خود باز می گردند. به همین علت این مشکلی جهانی است. کاری که دولت آمریکا و متحدانش می توانند انجام دهند این است که به رای مردم سوریه احترام بگذارند. ما مدتهاست می گوییم که باید برای بحران سوریه راه حلی سیاسی پیدا شود، راه حلی که به اصلاحات و انتخابات منتهی شود، انتخاباتی که تحت نظارت سازمان ملل متحد باشد. اما برخی از کشورهای خارجی اصرار دارند آنها باید تعیین کنند چه کسی در این انتخابات نامزد شوند و چه کسانی نامزد نشوند. روشن است که تصمیم گیری در این خصوص نباید توسط دولتهای خارجی انجام شود، بلکه این مردم سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند. در واقع به همین علت است که ما در چهار سال گذشته شاهد خونریزی و کشتار در سوریه بوده ایم. چهار سال پیش وقتی این اتفاقات شروع شد ، برخی دچار توهم شده بودند که دولت سوریه در عرض سه هفته سقوط خواهد کرد و در نتیجه همین توهم و خیال پردازی ، آنها تسلیحات را به داخل سوریه سرازیر کردند، آنها پول به داخل سوریه سرازیر کردند، آنها تندروها را به داخل سوریه فرستادند، و اکنون ما شاهد بحرانی هستیم که ابعاد آن بسیار گسترده تر از خود منطقه است. بحران آوارگان و پناهجویان در اروپا زنگ خطری برای دوستان اروپایی ماست تا از خواب بیدار شوند و این واقعیت را درک کنند که مردم سوریه در چه شرایطی زندگی می کنند، اکنون زمان خوبی است که همه با یکدیگر متحد شوند و به راه حلی برای بحران سوریه برسند، توهمات و خیال پردازیها را کنار بگذارند و به واقعیات نگاه کنند و به واقعیت افراط گرایی نگاه کنند، ببینند واقعیت خشونت در منطقه ما چیست، و راه حلی سیاسی برای مشکلات پیدا کنند. اگر آنها در این خصوص جدی باشند، مطمئن هستم که ایران، چین و دیگر کشورهای منطقه در راه حلی که برای منطقه پایدار باشد، مشارکت خواهند کرد. 
 

ظریف درباره موضوع مقابله با داعش در منطقه گفت به نظر من از همه نیروهایی که علیه افراطی گری و خشونت هستند، استقبال می شود و چین و ایران مهمترین نیروهایی هستند که علیه این تهدید موضع گیری کرده اند. جنگ علیه افراطی گری، مبارزه ای جهانی است. این مشکل یک کشور خاص نیست. افراطی گری هیچ مرزی نمی شناسد و این برای همه ثابت شده است. آسیای مرکزی قربانی افراطی گری است، گروههای افراطی و تندرو در افغانستان فعالیت می کنند، در اینجا گروههای افراطی هستند، در عراق و سوریه و یمن گروههای افراطی و تندرو وجود دارند. اینها مشکلاتی هستند که همه با آن روبرو هستند، به نظر من همه باید برای مقابله با افراطی گری و گروههای تندرو با یکدیگر همکاری کنند. 
 

مجری گفت چند روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اولین بار علنا گفت مشاوران نظامی روسیه در حمایت از نیروهای دولت سوریه در این کشور مستقر هستند. آیا از این حرف متعجب نشدید؟
 

ظریف گفت نه خیر، زیرا به نظر من مهم است هر کسی که می تواند، به مقابله با نیروهای افراطی کمک کند و اکنون این نیروهای افراطی همه تلاش خود را برای تضعیف سوریه و عراق و دیگر جاهای منطقه متمرکز کرده اند. متاسفانه آنچه که به عنوان ائتلاف بین المللی علیه داعش شناخته می شود، هیچ کار مهم و قابل توجهی برای شکست دادن این تهدید انجام نمی دهد، از این رو مهم است که به روند شکست این تهدید کمک کنیم و لازم است به این منظور همکاری بین المللی جدی وجود داشته باشد، من معتقدم همه باید به این تلاشها بپیوندند و با افراطی گری مبارزه کنند. این بخشی از راه حل سیاسی در سوریه است. 
 

مجری گفت نظر شما درباره تعارضات فرهنگی و دینی که ممکن است مانعی بر سر راه سیاستمداران اروپایی برای قبول مهاجران باشد و جلوی عمل به وظایف بشردوستانه را بگیرد چیست؟
 

ظریف گفت به نظر من ما باید به دنبال راه حلی دائمی برای این بحران باشیم. پیدا کردن راه حلهای کوتاه مدت نمی تواند راه حلی جدی باشد. راه حل دائمی به این معناست که به افراطی گری و خشونت در منطقه ما پایان داده شود و در عین حال نوعی گفتگوی میان مذاهب در اروپا برقرار شود زیرا خارجی ستیزی در اروپا مشکلی جدی است و این مشکل با بحران سوریه آغاز نشد و از قبل در اروپا وجود داشته است همانطور که مسلمانان از قبل در اروپا حضور داشته اند. در آمریکا افراد دیوانه و دچار انحرافات فکری به کلیساها حمله کردند، آنها به کسانی حمله کردند که مسلمان نبودند بلکه مسیحی بودند یا متعلق به دیگر فرقه ها و ادیان بودند. آنها این حملات را با انگیزه های مختلفی انجام دادند. در نروژ فردی دیوانه مرتکب قتل عام در یک اردوگاه بازپروری شد. افراد دیوانه و دچار انحراف فکری در اشکال و رنگهای مختلف ظاهر می شوند. نمی توان به علت اینکه عاملان آن حملات مسیحی هستند، کاری با آنها نداشت زیرا در هر حال آنها افرادی دیوانه هستند. آنها با تکیه بر برخی باورهای افراطی و عوام فریبانه سعی می کنند به اهداف سیاسی خود برسند یا دیدگاهی سیاسی را به کرسی بنشانند و فرقی نمی کند این دیدگاه سیاسی تا چه حد منحرف و ناپسند باشد. بنابراین لازم است راهی برای جلوگیری از این برداشتهای غلط پیدا کنیم. اگر به همه جرائمی که تا کنون اتفاق افتاده است نگاه کنید ، می بینید بیشتر جنایات و قتل عامها را غیر مسلمانان انجام داده اند. بنابراین معنا ندارد هر جرم و جنایتی که اتفاق می افتد، به دنبال این باشیم که میان مسلمانان عامل آن را پیدا کنیم و آن را به اسلام ربط دهیم. 
 

مجری گفت آیا پیش بینی می کنید که یک روزی مسلمانان در اروپا جمعیتشان بیشتر از مسیحیان شود و در نتیجه به تهدیدی برای مسیحیت در اروپا تبدیل شوند. 
 

ظریف گفت به نظر من ما نباید اسیر چنین تفکرات هشدارآمیز درباره آینده باشیم. شاید برخورد بیش از حد ساده انگارانه با مشکلات برای برخی جالب و مطلوب باشد اما واقعیت این است که ما در جهانی مرتبط به هم و در هم تنیده زندگی می کنیم. ما در دنیایی جهانی شده زندگی می کنیم. در چنین دنیایی همگی باید با همدیگر زندگی کنیم و نیاز است یاد بگیریم درباره یکدیگر تحمل پذیری داشته باشیم. لازم است همگی یاد بگیریم با یکدیگر گفتگو داشته باشیم تا بتوانیم آینده ای بهتر را برای همه پیدا کنیم. ما دیگر نمی توانیم مشکلات را مختص به جای خاصی بدانیم ، مشکلات جهانی می شود و تا زمانی که این مسئله را درک نکنیم، نمی توانیم مشکلات را حل کنیم، در واقع دیگر مشکلی خاص خاور میانه یا اروپا وجود ندارد، همه مشکلات چه بهداشتی و مربوط به شیوع بیماری باشد یا مربوط به تروریسم و گسترش آن باشد ، دیگر محدود به منطقه ای خاص نیستند و به سرعت جهانی می شوند بنابراین همه ما باید یاد بگیریم با همکاری یکدیگر ، با گفتگو با یکدیگر ، با گوش کردن به حرفهای یکدیگر که مهمتر از حرف زدن با یکدیگر است ، به دنبال آینده ای بهتر باشیم.





      

کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا شب گذشته طی مناظراتی در خصوص مسائل و موضوعات مختلف گفتگو کردند. یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده توافق هسته ای دولت آمریکا با ایران بود.

 

سناتور "تد کروز" در این مناظره وعده داد که در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، توافق هسته ای با ایران را ملغی می کند، برخی از هم حزبی ها و رقبای او با این موضوع مخالفت کردند.

 

وی گفت: این توافق تنها دسترسی ایران به سلاح هسته ای را تسریع می کند. اگر رئیس جمهور شوم، روز اولی که به دفترم در کاخ سفید برود، این فاجعه را از بین می برم.

 

"جان کسیک"، فرماندار اوهایو گفت که گرچه این توافق بد است اما باید اجرائی شود. اگر ایران تخلف کرد، تحریم ها علیه تهران دوباره اعمال می شود.

 

وی گفت: وقتی با کشورهای غربی یعنی شرکایمان در اروپا همکاری میکنم قوی می شویم، فکر نمی کنم به تنهایی بتوانیم کار خوبی انجام دهیم.

 

سناتور راند پال، لغو فوری توافق با ایران در صورت رسیدن به ریاست جمهوری را "بیهوده" خواند و گفت: باید ببینیم که ایران به این توافق پای بند هست یا خیر.

 

"مایک هاکبی"، فرماندار سابق آرکانساس هم گفت که با تد کروز موافق است که توافق باید فورا لغو شود.

 

وی در این باره گفت: این توافق اسرائیل را تهدید می کند، این توافق ماهیت کشورهای غربی را به خطر می اندازد. اوباما با توافق هسته ای مثل منشور کوروش کبیر برخورد می کند اما ایرانی ها برای توافق به اندازه دستمال کاغذی ارزش قائلند! باید شفاف بگوییم که رئیس جمهور بعدی ما یعنی یکی از ما چند نفر که به ریاست جمهوری برسد، این توافق را رد می کند و آن را لغو خواهد کرد.





      

دکتر سعید جلیلی دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت قبل، هفته‌ی گذشته سرانجام مهر سکوت را شکسته و در جلسه‌ی کمیسیون ویژه‌ی برجام، به انتقاد صریح و مستدل از این قرارداد پرداخت. جلیلی که به دعوت نمایندگان مجلس در این کمیسیون حاضر شده و سخن می‌گفت، با ارائه‌ی سند و دلیل از صرف‌نظر کردن تیم وزارت خارجه از بیش از 100 حق مسلم کشورمان در توافقنامه‌ی موسوم به برجام خبر داده و تاکید کرد که همه‌ی این امتیازدهی‌ها درحالی است که براساس متن برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، اصل و نظام تحریم‌ها هم چنان پابرجا بوده و با کوچکترین بهانه‌ای قابلیت بازگشت دارد. اظهارات جلیلی موید این مطلب است که ایران نه تنها از بسیاری از حقوق خود محروم شده بلکه حتی از دستیابی به کمترین خواسته‌ی خود یعنی لغو تحریم‌های ظالمانه نیز ناتوان بوده است.

 

وی در بخشی از اظهاراتش و در تشریح برخی از امتیازات اعطایی ایران به طرف مقابل گفت: براساس برجام 9 هزار و 700 کیلو مواد غنی شده ما کاهش می‌یابد و 300 کیلو می‌ماند و قلب راکتور آب سنگین اراک با تزریق بتن به منفذهایش کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

 

او پذیرش استثنا بودن ایران را از دیگر مواردی عنوان کرد که در برجام آمده و افزود: نتیجه آن حقوق کمتر و تکالیف‌ بیشتر می‌شود. رئیس هیأت مذاکره کننده سابق کشورمان با اشاره به متن توافق امضاء شده تاکید کرد در برجام حتی از توافق ژنو عقب‌نشینی‌هایی صورت گرفته است.

 

جلیلی همچنین گفت: "براساس برجام دستیابی به 190 هزار سو بعد از 40 سال امکانپذیر است." عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در تحریم‌ها متاسفانه ساختار تحریم‌ها حفظ می‌شود و به سازوکار بازگشت پذیری فوری شورای امنیت مشروعیت داده می‌شود، عنوان کرد: "اگر ایران به عدم پایبندی توافق مقابل به مفاد برجام اعتراض کند، این اعتراض موجب می‌شود تحریم‌ها برگردد و براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، موضوع ایران تا 10 سال ذیل ماده 41 در شورای امنیت باقی می‌ماند." ماده‌ی 41، نخسین بند از فصل 7 منشور ملل متحد است. همان فصلی که دولت یازدهم ادعا دارد پرونده‌ی هسته‌ای ایران سابقا ذیل آن قرار داشته و این دولت موفق شده با استفاده از برجام، پرونده را از این فصل خارج کند!

 

ذوقزدگان دستپاچه میشوند!

شکسته شدن سکوت سعید جلیلی و افشاگری‌های مستدل و با سند و مدرک او اما به مذاق ذوق‌زدگان مقیم دولت و حامیانشان در روزنامه‌های زنجیره‌ای چندان خوش نیامد. کسانی که درطول یکی دوماه پس از جمع‌بندی مذاکرات تمام همت خود را برای ساکت کردن هرنوع صدای مخالفی به کار بسته و تلاش کرده بودند با توسل به انواع روش‌ها، از برگزاری جشن ذوق‌زدگی در خیابان‌ها گرفته تا توهین، تخریب و هیاهو علیه منتقدان و دست آخر مخالفت صریح با قانون اساسی و عدم ارائه‌ی لایحه‌ی برجام به مجلس؛ مردم را در بی خبری مطلق نگاه دارند.

 

نخستین واکنش ذوق‌زدگان دستپاچه شده، هجوم همه جانبه علیه جلیلی و ایجاد جنجال رسانه‌ای با هدف جلوگیری از شنیده شدن استدلالهای منطقی او بود تا آنجا که فقط ظرف چند روز پس از افشاگری‌های جلیلی، روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی برجام بیش از 35 تیتر تخریبی علیه وی در نیم صفحه ی اول خود به چاپ رساندند!

 

گذشته از هیاهوی رسانه‌ای با قدری چاشنی تمسخر که روزنامه‌های زنجیره‌ای علیه جلیلی به راه انداختند؛ دست موافقان برجام در برابر ایرادات کارشناسی او خالی‌تر از آنی بود که به نظر می‌رسید. این نکته در نوع مواجهه‌ی آنان با انتقادات به خوبی ظهور و بروز می‌یافت.

 

شاید بتوان حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه‌ی کشورمان در کمیسیون ویژه‌ی برجام را نیز ثمره‌ی پس لرزه‌های انتقادات صریح جلیلی دانست. ظریف که تا پیش از این به انحاء مختلف از حضور در کمیسیون برجام طفره رفته بود، پس از استدلالهای جلیلی در مخالفت با متن برجام، تلاش کرد تا با حضور خود قدری از تاثیرگذاری این روشنگری بکاهد. روشنگری که به نظر می‌رسد تاحدودی برنامه‌های ذوق‌زدگان را برای بی‌خبر نگاه داشتن مردم به هم زده است.

 

ظریف سرانجام به کمیسیون رفت

گرچه نخستین حضور ظریف در کمیسیون برجام نشانه‌ای مثبت از تصمیم جدید او و دولتمردان برای تعامل بیشتر با مجلس بوده و از همین رو باید به فال نیک گرفته شود؛ اما پاسخ‌های ارائه شده توسط او نتوانست آنچنان که انتظار می‌رفت به ابهامات و انتقادات درخصوص توافق هسته‌ای پایان دهد بلکه در مواردی بر ابهامات نیز افزود.

 

محمدجواد ظریف در این جلسه بار دیگر با ادعای خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، این را یک امتیاز قلمداد کرده و با دفاع از قطعنامه ی 2231 شورای امنیت می‌گوید: "در این قطعنامه اشاره به فصل 7 از کنار ماده 41 برداشته شده و موارد اشاره شده به ماده 41 جهت رفع تحریم‌هاست. بنابراین از نظر ما قطعنامه 2231 خارج از فصل هفتم است." وی همچنین مشارکت ایران در صدور این قطعنامه را نیز از دیگر امتیازات به دست آمده توسط تیم خود می‌داند.

 

او درخصوص بازگشت‌پذیری تحریم‌ها برخلاف نظر اغلب منتقدانش چنین اظهارنظر می‌کند: "به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت‌پذیری رسیدیم قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمی‌گردیم برای این که تحریم‌ها یک شبه وضع نشده و نمی‌شود بلکه سالیان درازی طول کشیده است که وضع شده است. آمریکایی‌ها براساس "هزینه‌های حیثیتی" مقابله با ایران راه افتادند در مناطق و کشورهای دیگر و از آن‌ها پرسیدند که آیا شما حاضرید هزینه حیثیتی مقابله با ایران را بپردازید یا خیر؟ چنین اقدامی برای بار دوم امکان‌پذیر است؟ آیا موفقیتی در پی دارد؟ بنابراین ما زودتر به جای اول برمی‌گردیم."

 

ظریف به انتقادات درخصوص عدم تصریح به لغو تحریم‌ها در برجام نیز چنین پاسخ می‌دهد: "رییس‌جمهور (آمریکا) موظف شده از اجرای تحریم‌های کشورش جلوگیری کند و اگر رییس‌جمهور آمریکا نتواند جلوی تحریم در حوزه هسته‌ای را بگیرد نقض برجام شده است و مقررات نقض اجرا می‌شود."

 

پاسخ هایی که قانع کننده نبود

این سخنان خوشبینانه‌ی ظریف اما به نظر نمی‌رسد بتواند مردمی که به تدریج از خلاءهای موجود در متن برجام آگاهی می‌یابند را قانع کند چراکه منتقدان با مقایسه‌ی قطعنامه‌ی 2231 شورای امنیت با قطعنامه‌های پیشین چنین استدلال می‌کنند که عبارت به کار رفته در هردو مورد درخصوص استفاده از بند 41 فصل هفتم منشور یکسان است. معنی این سخن آن است که اگر آن‌چنان که دولتمردان چه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهار می‌کردند و چه اکنون تبلیغ می‌کنند، قطعنامه‌های گذشته ایران را ذیل فصل هفتم منشور قرار می‌داد، صدور قطعنامه‌ی جدید هم تغییری در آن ایجاد نکرده است و برعکس اگر قطعنامه‌ی جدید ایران را ذیل این فصل نمی‌برد بنابراین ایران هیچگاه ذیل فصل هفتم نبوده است که خروج از آن به عنوان یک دستاورد تبلیغ شود و نظر شخصی جناب ظریف درخصوص خروج از این فصل؛ آنچنان که خود در اظهاراتش در کمیسیون ابراز داشته نیز نمی تواند تغییری در حقیقت امر ایجاد کند.

 

از سوی دیگر منتقدان، مشارکت ایران در صدور این قطعنامه را نه تنها یک دستاورد نمی‌دانند بلکه آن را یکی از اشتباهات بزرگ تیم مذاکره‌کننده برمی‌شمارند چرا که با این اتفاق قطعنامه‌ی اخیر شورای امنیت، از دیدگاه ایران وجهه‌ی قانونی می‌یابد و ایران امکان تمرد از آن را نخواهد داشت. درحقیقت برخلاف نظر جناب ظریف این نخستین‌بار است که کشوری در صدور قطعنامه‌ای علیه خود و با هدف محدود کردن حقوق خود مشارکت می‌کند.

 

به‌نظر می‌رسد ادعای ظریف درخصوص امکان برگشت‌پذیری سریع‌تر ایران نسبت به طرف مقابل نیز بیش از آنکه مبتنی بر حقایق میدانی باشد، بر یک امیدواری و خوش‌باوری افراطی استوار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند برخی از تعهدات ایران در برجام اگر اجرایی شود دیگر هیچگاه امکان برگشت‌پذیری را ندارد. ازجمله درصورت نابودی قلب رآکتور اراک که برای ساخت آن نزدیک به سه دهه وقت و مقدار زیادی از امکانات کشور هزینه شده است، هیچگاه امکان بازیابی نداشته و برای ابد نابود خواهد شد. همچنین بازدید جاسوسان سرویس‌های جاسوسی غربی از مراکز نظامی کشور تحت عنوان بازرس آژانس و افشای اطلاعات محرمانه، مسئله‌ای است که هیچگاه امکان جبران ندارد.

 

خوش‌بینی افراطی ظریف نسبت به دشمن غربی در پاسخ او به مسئله‌ی لغو تحریم‌ها هم خودنمایی می‌کند آنجا که او با امیدواری به نقش‌آفرینی مثبت رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری می‌کند که او برای حفظ وجهه‌ی خود و جلوگیری از شکست برجام تحریم ها را لغو کند. حال آنکه تجربه نشان داده است سران کاخ سفید اعتبار و وجهه‌ی بین المللی خود را در حفظ منافع نامشروعشان دانسته و در مواقع لزوم زیر میز بازی زده‌اند.

 

سیاست دل بستن به اما و اگرها توسط دولتمردان ایرانی و فراموشی تجارب تاریخی بدعهدی آمریکایی ها، حتی صدای منوچهر متکی دیپلمات میانه‌رو و آرام کشورمان را نیز درآورده و او را واداشته تا خطاب به دولتمردان هشدار بدهد که: «از تاریخ عبرت بگیرید»

 

ذوقزدههایی که به دنبال تحمیلگری هستند

همانگونه که پیش‌بینی می‌شد پاسخ‌های برآمده از احساسات ظریف نتوانسته است موج استدلال‌های منطقی جلیلی و سایر منتقدان را فرونشانده و اعضای کمیسیون را قانع کند. قاسم جعفری نماینده‌ی مجلس و عضو کمیسیون ویژه‌ی بررسی برجام در گفتگو با خبرگزاری دانشجو از مغایرت سخنان ظریف درمورد رفع تحریم‌ها با سیاست‌های نظام خبرداده و از قانع‌کننده نبودن آن سخن می‌گوید.

 

همین مسئله عاملی است تا اعضای دولت و حامیان برجام با دستپاچگی به دنبال مالهکشی بر حقایق تلخ باشند تا آنجا که حسن روحانی رئیس دولت، کار را به تهدید کشانده و با نثار برچسب دیگری به منتقدانش، تهدید کرده که اجازه نخواهد داد عده‌ای که او آن‌ها را افراطی می‌نامد آنچه امید مردم خوانده شده است را ناامید کنند.

 

در این حال اما تیم رسانه‌های زنجیره‌ای ذوق‌زدگان که در دوران مذاکرات با به راه انداختن جو ذوق‌زدگی، دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را برای چانه‌زنی و کسب امتیازات بیشتر خالی کرده بودند؛ این‌بار نیز به جای شفافیت ترجیح داده‌اند تا سیاست هوچی‌گری را دنبال کرده و به اصطلاح عامیانه با توسل به روش «راه بینداز، جا بینداز» از قضاوت صحیح افکار عمومی درخصوص اظهارات دوطرف جلوگیری کنند. سیاستگذاران این جریان ذوق‌زده، که یکی از عوامل انعقاد «توافق بد فعلی» (برجام) بوده‌اند، اکنون «ماله» به دست به دنبال «ماست‌مالیزاسیون» حفره‌های هولناک موجود در برجام هستند تا بتوانند با دوقطبی کردن فضای کشور و تقلیل دعوا به درگیری دو حزب، این توافق بد را به نظام و مردم مقاوم ایران تحمیل کنند.

 

در این شرایط شاید یکی از بهترین راهکارها برگزاری نشستی صمیمی اما صریح در صدا و سیما با حضور منتقدان واقعی و اصلی برجام از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ی سابق و مسئولان وزارت‌خارجه ازجمله خود وزیر امورخارجه، باشد که طی آن در فضایی شفاف، منطقی و به دور از هوچی‌گری‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای، عموم مردم درجریان دستاوردهای احتمالی و وادادگی‌های احتمالی موجود در توافق هسته‌ای قرار بگیرند.





      
   1   2   3   4   5   >>   >