سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :27
  • بازدید دیروز :44
  • کل بازدید :320235
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/2/6    ساعت : 10:3 ص
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

  

ای سالار شهیدان، از تو چه پنهان که دلم هوای کربلا کرده است. می خواهم با پای دل به کربلا بیایم. مرا با زمزمه های دعای عرفه ات هم سفر کن! و ای دل، برای منا؟ نه؛ برای مشعر؟ نه؛ برای مکّه؟ نه؛ برای میهمانی پرشکوه دعای عرفه! خود را آماده کن و این گونه همانند امام شهیدمان، در محضر پروردگار حاضر شو و با پنج فراز عارفانه دعای عرفه، پروردگار خود را عاشقانه و صادقانه بخوان  :

 

به مجلسی برو و تنها این دعا را نخوان

امام حسین علیه السلام با گروهی از اهل بیت و فرزندان و شیعیانشان دعای عرفه را خواندند و معلوم است که خواندن این دعا به صورت جمعی و شرکت در مجالس عمومی خودش فضیلت است  . زیرا امام صادق علیه السلام می فرمایند: شیوه پدرم(امام باقر علیه السلام) این بود که چون از امری غمگین می شد، زنان و کودکان را جمع می کرد، سپس دعا می کرد و آن ها آمین می گفتند.(1  )

جای این پرسش است که از طرفی فضیلت دعا کردن پنهانی هفتاد برابر یا بیشتر از دعاهای دیگر است، از سویی می بینیم دعا در اجتماع مستجاب است. پس کدام بهتر است؟ در پاسخ این پرسش مرحوم مجلسی می فرماید: اول این که اجتماع در اجابت موثر است؛ اگر چه ثوابش کمتر است. دوم این که اهمیت دعای دسته جمعی در صورتی است که از ریا و خودنمایی به دور باشد.(2  )

 

در مسیر حرکت به مجلس به یاد خدا باش

وقتی امام حسین(علیه السلام) به سمت جبل الرحمه که در صحرای عرفات است در حال حرکت بودند، در نهایت تضرع و خشوع حرکت می کردند. پس بهتر است تا رسیدن به مجلس دعای عرفه و خواندن این دعا از بیان برخی حرف های بیهوده و یا رفتارهای نامناسب پرهیز کنیم و بر اساس سنتی که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام  ) داشتند، خضوع و خشوع را در خود نهادینه کنیم که این خود یک فضیلت است  .

امام حسین(علیه السلام) در دعای عرفه، مکرر با بیان لفظ «یارب» پروردگار را صدا می زدند تا این گونه انسان به جنبه ربوبی و تربیتی خدای متعال به عنوان مربی انسان ها توجه کند. گویی روز عرفه روز تربیت و مودب شدن به آداب الهی است

زیر سقف آسمان و رو به قبله بنشین

حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) زیر سقف آسمان روی مبارک را به سمت قبله کرده و دست هایشان را در مقابل صورت خویش قرار دادند؛ گرچه دعا خواندن در هر حالتی ان شاء الله پذیرفته است؛ اما حالت کاملش این است که انسان رو به قبله باشد  .

دست هایت را رو به آسمان کن

دست هایت را رو به آسمان کن؛ مانند مسکینی که طعام می خواهد؛ چرا که حضرت هم این گونه دست به دعا می برند  .

 

متوجه جسم و روحت شو

امام حسین(علیه السلام) فراز اول دعای عرفه را با حمد خدای متعال آغاز می کند و به اعضا و جسم و روحش توجه می کند و نعمت هایی که خداوند در این رابطه به او عطا کرده است را یادآوری می کند. زیرا هرکس که نفس خود را شناخت؛ «ربّ» خود را شناخته است: "فقد عرف نفسه فقد عرف ربه"(3) بخشی از این فرازها جنبه های علمی و پزشکی و نکات دقیق اعضا و جوارح انسان را که می گوید حکایت از علم لدنی امام دارد  .

خاضعانه شکر پروردگار را به جای آور

سالار شهیدان پس از حمد الهی برای نعمت های خداوند؛ در فراز دوم اظهار ناتوانی و تقصیر در شکر این نعمت ها به درگاه الهی می کند. مضمون یکی از دعاهای اباعبدالله الحسین(علیه السلام) این است که خدایا! من سپاسگزارم که مرا در عصر جاهلیّت به دنیا نیاوردی. تو را شاکرم که مرا آن زمان به دنیا آوردی که عصر جاهلیّت به عصر علم و تمدّن اسلامی تبدیل شده است؛ وحی ای آمده و جاهلیّت را از بین برده، پیامبری مبعوث شده و زمینه ظهور حکومت اسلامی مهیا شده است  .

 

رنگ زندگی خود را الهی کن

فراز سوم دعای عرفه نه درخواست معمولی، بلکه توجه به نیازهایی است که انسان دارد. دعاهای این بخش مضامین عالیه ای دارد به گونه ای که بینش انسان ها را تنظیم می کند که چگونه در زندگی حرکت کنند. مثل تعبیر "...اللهم اجعلنی اخشاک کانّی اراک..." یعنی خدایا به گونه ای مرا در مقام خشیت قرار ده مثل اینکه تو را می بینم  .

 

به مهمانی اولیای الهی برو

فراز چهارم دعای عرفه، متوجه مکان های مقدس و انسان هایی است که از اولیاء الهی هستند. گویی انسان خود را حاضر در آن مکان های مقدس می بیند و خودش را سر سفره ای می بیند که میهمانان آن اولیاء خدا هستند. لذا در این بخش اشاره به انبیاء الهی و الطاف خداوند به امت های خویش را می بینیم. نکته دیگر در این فراز از دعای عرفه مقایسه بین عبادت و بندگی ما و ربوبیت خدای متعال است به این معنی که خدا چه کرد و ما چه کردیم و در واقع فاصله بین عبد بودن و رب بودن را بیان می کند که باید این فاصله از سوی خدا کم شود و بنده را به سوی خود بخواهد  .

 

اگر کوچکی خود را درک کردی گریان شو

در فراز پایانی دعا جملات خداحافظی است، مثل کسی که در لحظات پایانی و در خوف و رجا خود را می بیند. نقل شده است که در بخش هایی از قرائت دعا اشک از دیدگان مبارک اباعبدالله(علیه السلام) جاری بود و حتی در اواخر دعای روز عرفه آنقدر گریه حضرت شدید شد که تعبیر راویان این است که از دیدگان مبارکش به مانند دو مشک، اشک می ریخت! این تعبیر گرچه مبالغه است اما شدت اشک را نشان می دهد  .

خدایا! من سپاسگزارم که مرا در عصر جاهلیّت به دنیا نیاوردی. تو را شاکرم که مرا آن زمان به دنیا آوردی که عصر جاهلیّت به عصر علم و تمدّن اسلامی تبدیل شده است؛ وحی ای آمده و جاهلیّت را از بین برده، پیامبری مبعوث شده و زمینه ظهور حکومت اسلامی مهیا شده است

گرچه اشک نشانه است اما هر حالی به اشک نیست و هر اشکی حال نیست  . اما اشک یک نشانه است. امام علی علیه السلام می فرمایند: گریه چشم ها و ترس دل ها نشانه رحمت خداى بلند مرتبه است. هرگاه این دو را در خود یافتید دعا کردن را غنیمت شمرید  .(4)

 

تا غروب آفتاب، ندای با رب یا رب سر بده

امام حسین(علیه السلام) در دعای عرفه، مکرر با بیان لفظ «یا رب» پروردگار را صدا می زدند تا این گونه انسان به جنبه ربوبی و تربیتی خدای متعال به عنوان مربی انسان ها توجه کند. گویی روز عرفه روز تربیت و مودب شدن به آداب الهی است  .

حضرت در آخر دعا «یا رب» می گفتند و اصحاب و همراهان ایشان آمین می گفتند و در همان مکان ماندند تا غروب آفتاب شد. برخی دعای عرفه را زود تمام می کنند در حالی که بهتر است تا غروب آفتاب این دعا ادامه پیدا کند  .

مهربانا، اگرچه در ماه رجب به تو نپرداختم، اگر چه شب های جمعه ام تباه شد، اگر چه لذت رمضان را نچشیدم و اگر چه شب های قدر از کفم رفت، اکنون به عرفه خشنودم. از رحمت خود ناامیدم مساز. مرا به قافله توبه کنندگان رمضان برسان و از گناهانم درگذر و ابر رأفت خویش را بر کویر تشنه دل من ببار و مرا در خلوت انس خود پناه ده. باشد که عرفاتِ دلم همیشه سرسبز بماند؛ به حق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان  .

 

پی نوشت ها  :

1.کلینی، اصول کافی، ج 4، ص 241 و257  .

2.همان، ص 242.

3.شرح غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمد تمیمى، ص 232.

4.مکارم الأخلاق،ج 2، ص 96، ح 10

 





      





      

 

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: از مولفه‌های جنگ سخت مدیریت و هدایت از بالاست یعنی دستور برنامه‌ریزی هدایت و غیره کار این فرماندهان است ولی در جنگ نرم این گونه نیست، یعنی دستور هدایت خاصی وجود ندارد و مردم باید به صورت خودجوش عمل کنند.

 دراختتامیه دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی یکشنبه شب با حضور سردار سرلشگر محمدعلی عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران سردار کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، لاله افتخاری نماینده مجلس و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد و برگزیدگان این نمایشگاه معرفی شدند.

 

در این مراسم سرلشکر جعفری طی سخنانی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توفیق حضور در جمع شما را دارم و این ایام را به شما تبریک عرض می‌کنم و یاد همه شهدا را گرامی می‌دارم.

 

وی اظهار داشت: ما باید شرایط را برای جنگ نرم امروز مهیا کنیم تا مانند پیروزی‌های جنگ تحمیلی در این زمان هم بتوانیم موفق شویم؛ جنگ نرم برخلاف جنگ سخت چندمولفه و ویژگی دارد که اولین مولفه آن "مردم" هستند.

 

سردار جعفری گفت: ما وقتی از مردم در این زمینه سخن می‌گوییم منظورمان مردم مومن و انقلابی است که در دفاع مقدس و در جنگ نرم امروز حضور دارند.

 

وی ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم متوجه بشویم که جنگ امروز جنگ نرم است و هنوز برخی این را باور ندارند و آقایانی که آمدند صحبت کردند مقایسه خوبی از شرایط جنگ هشت ساله با جنگ امروز داشتند و ما باید این شرایط را بررسی کنیم.

 

وی تاکید کرد: جنگ نرم خیلی حس نمی‌شود و به چشم نمی آید از این رو جنگ سخت راحت‌تر است و جنگیدن در این جبهه هم راحت‌تر به نظر می رسد چون هم برنامه ریزی ها مشخص است و هم حرکت‌ها و اهداف.

 

سردار جعفری ادامه داد: ما چرا به جنگ هشت ساله مقدس می گوییم ولی به جنگ نرم چنین لقبی تعلق نمی‌گیرد؟ در مولفه های قداست جنگ تحمیلی باید نقش مردم، رهبری امام و در کنار آن نقش مسئولان را مدنظر قرار داد.

 

وی ادامه داد: نقش جوانان در این عرصه بسیار مهم است و باید خیلی تلاش کنیم تا نیروهای جوانمان در صحنه باقی بمانند.

 

سردار جعفری ادامه داد: شهدای ما در وصیت‌نامه‌های خود به تنها چیزی که اشاره می کردند انقلاب اسلامی بود هر چند حفظ خاک نیز محقق می شد اما نباید فراموش کنیم که هدف آنان دفاع از انقلاب اسلامی بود.

 

وی درباره حضور مردم مومن دراین صحنه گفت: وقتی می‌گوییم مردم یعنی همان مردم مومنی که می خواهند در این عرصه دین خدا را یاری کنند و یکی از عوامل قداست دفاع مقدس حضور مردم ایمانی است.

 

وی در ادامه به نقش رهبری حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: نقش ولایت فقیه و رهبری یکی دیگر ازمولفه‌های قداست جنگ تحمیلی بود و اگر ولایت فقیه نبود معلوم نبود سرنوشت جنگ چه می‌شد.

 

سردار جعفری از دیگر مولفه‌های قداست دفاع مقدس را مدیریت مسئولان عنوان کرد و گفت: مسئولان و سازمان های دولتی می توانند نقش موثری در این جنگ داشته باشند هر چند در جنگ سخت نیز در بحبوحه آن همه مشکلات، مسئولان خوب پشتیبانی نمی کردند و کارهای آنها ناقص بود و حتی برخی از مسئولان بودند که ایجاد مشکل می کردند.

 

وی با مقایسه اجمالی از جنگ نرم و سخت گفت: همان طور که گفتم نقش مردم در عرصه های جنگ سخت و نرم موثر است یکی همین مسئله دفاع مقدس بود که عنوان جنگ سخت به آن تعلق می‌گیرد و دیگری جنگ نرم است مانند فتنه 78 و 88 یعنی حضور و نقش و مردم مومن انقلابی تعیین کننده است تا فتنه ها را از بین ببرد.

 

وی ادامه داد: در جنگ نرم نیز نقش مردم از نظر سیاسی اقتصادی و فرهنگی خیلی مهم است در حالی که در جنگ سخت هدف ساختمان و خاک و شاید امنیت باشد ولی در جنگ نرم هدف خود مردم هستند و دشمن ایمان و باور و اعتقاد آنان را نشانه گرفته است و خطر این جنگ بیشتر از جنگ سخت است.

 

سردار جعفری اظهار داشت: در جنگ سخت و مقایسه آن با جنگ نرم حضور مسئولان و سازمان‌های دولتی زیاد دیده نمی‌شود و حتی برخی از مسئولان خودمان ابزار دست دشمن می‌شوند. در جنگ سخت خاکریز معلوم است اما در جنگ نرم خاکریز وجود ندارد و مشخص نیست و تشخیص دشمن از دوست سخت است مخصوصا جایی که نفاق و دورویی غوغا می کند.

 

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به تفاوت های مدیریتی جنگ سخت و نرم گفت: از مولفه های جنگ سخت مدیریت و هدایت از بالا است یعنی دستور برنامه ریزی هدایت و غیره کار این فرماندهان است ولی در جنگ نرم این گونه نیست یعنی دستور هدایت خاصی وجود ندارد و مردم باید به صورت خودجوش عمل کنند. جنگ سخت زمان دارد اما در جنگ نرم زمان مطرح نیست.

 

سردار جعفری از دیگر مولفه های جنگ نرم و قداست جنگ تحمیلی بیان داشت: انگیزه و اخلاص یکی از عوامل قداست جنگ تحمیلی بود و در جنگ نرم نیز باید همین طور باشیم اما رهبری مسئله دیگری را مطرح می کند که بسیار مهم تر است یعنی پیچیدگی و بصیرت بیشتر.

 

وی ادامه داد: تلفات و خسارات در جنگ سخت، جانی است اما در اینجا خروج از ایمان و انحراف اعتقادات مردم هدف دشمن است.

 

سردار جعفری تاکید کرد: باور مردم برای ایستادگی در برابر نظام سلطه از انگیزه‌ها و اخلاص‌های آن زمان بود و الان باید بیشتر باشد و این نشان می‌دهد که اهمیت جنگ نرم خیلی بیشتر و مهم‌تر است و مشکل اساسی همین است.

 

وی با تاکید بر این موانع گفت: جنگ نرم بصیرت خیلی عمیقی می‌خواهد تا بفهمیم که تلفات چگونه است. نقش جوانان را باید مهم تلقی کنیم چرا که در جنگ تحمیلی نیز همین جوانان بودند که در صحنه‌های نبرد نقش فرماندهی و هدایت را برعهده داشتند و با توجه به بیانات رهبری نقش مردم و جوانان در جنگ‌های سخت، نیمه سخت و امنیتی و جنگ نرم نقش اساسی و سرنوشت ساز است.

 

وی با مخاطب قرار دادن حضار گفت: قدر خودتان را بدانید و سپاسگزار خداوند باشید که می‌توانید در این عرصه فعالیت کنید و کاری انجام بدهید. ما باید ببینیم چه کار می توانیم بکنیم که موفقیت و پیروزی در این جنگ نصیب ما شود.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: تحمل سختی‌ها در اینجا شرایط را متفاوت می‌کند و به قول رهبر معظم انقلاب "صبر سخت‌تر" می‌خواهد یعنی خواص و بزرگان گاهی به امام معصوم خرده می‌گرفتند که چرا داری به کربلا می روی و حرکت امام را زیر سوال می‌بردند تحمل این شرایط خیلی سخت تر از شرایط در واقعه روز عاشورا است.

 

وی تاکید کرد: چراهایی که با این اتفاقات و سوالات در موضوع حمایت از ولایت فقیه در عرصه سیاسی رخ می‌دهد برای همین است، یعنی یکی از جاهایی که جنگ نرم در آن حضور دارد عرصه سیاست است که دشمن می خواهد ما را در حرف شنوی از امام و رهبرمان متزلزل کند و شک کنیم و یا آن را قبول نداشته باشیم.

 

سردار جعفری گفت: همان طور که گفتم ما باید اخلاص و تقوای جنگ تحمیلی را داشته باشیم و شاید اگر امروز توفیقاتی را نداریم برای این است که از آن حال و هوا دور شدیم و باید به خودمان برگردیم. فهم جنگ و اقدامات دشمن در این عرصه سخت‌تر است و نیاز به کوشش بیشتری دارد.

 

وی ادامه داد: ما باید از خداوند بخواهیم که در این عرصه ما را کمک کند و باید بدانیم که جبهه انقلاب اسلامی محتاج مجاهدت جوانان انقلابی است هم در داخل و هم در خارج از این مرز و بوم.

 

وی تصریح کرد: در بعد خارجی انقلاب اسلامی خوب دارد پیش می‌رود مانند بیداری اسلامی مقاومت اسلامی و این توفیقاتی که هر روز داریم می بینیم اینها همه از ثمره حرکت انقلاب اسلامی است اما مشکل مهم ما مشکل داخلی است.

 

فرمانده سپاه پاسداران گفت: مهمترین موانع ما در عرصه جنگ نرم در داخل کشور می باشد و سختی کار هم در اینجاست هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی و کسانی که در داخل مانع ایجاد می کنند تشخیص آنها سخت است و گاهی معلوم نیست.

 

وی ادامه داد: ما نباید چشم امید به سازمان ها و مسئولان داشته باشیم و چشم و گوش ما باید به کلام رهبر معظم انقلاب باشد و با ایمان و اخلاص بالا تلاش کنیم تا موفقیت و پیروزی در این عرصه نصیب ما گردد.

 

وی در پایان اظهار داشت: خدا را شکر می کنم که جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی شکل گرفت و همان طور که رهبر معظم انقلاب موضوع شبیخون فرهنگی را بیان فرمودند ما امروز شاهد آن هستیم که نیروهای انقلابی در کنار هم جمع شده اند و بسترسازی‌های خوبی توسط سپاه و بسیج دارد ایجاد می‌شود و از خداوند می خواهم که به همه شما توفیق عنایت فرماید.





      
<      1   2