سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :10
  • بازدید دیروز :5
  • کل بازدید :319619
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/1/9    ساعت : 3:22 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

حجت الاسلام قاسمیان شب پنجم محرم در هیئت دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به سخنرانی پرداخت که متن زیر سخنان وی در جمع است:


جوان نباید راحت طلب باشد. از حضزت اقا پرسیدم در نفی راحت طلبی برای جوانان صحبت کنید؛ حضرت آقاتاکید کردند که جوان باید نماز شب بخواند.اگر نخواند، بگوید من بی‌عرضه‌ام، نه اینکه کل قضیه را منکر شود.امیر المومنین (ع) به کسی که گفت نمی‌تواند نماز شب بخواند فرمودند بخاطر گناهانت است.


قله‌هایتان را بالا بندازید که برای رسیدن به آن باید تلاش مضاعف کنید. خاصیت نماز شب این است که خود به خود چیزهایی را تنظیم می‌کند؛ مثل زمان خواب.اولین آثار سوء مدل زندگی، در نماز ونماز شب مشخص می‌شود.خداوند آثار وثواب همه چیز را گفته الا نماز شب. نعوذ بالله، زبان خداوند از گفتن قاصر است.


انفاق اگر به حد اسراف نرسد، خداوند فرموده که که جایگزین می‌کند.امام جواد (علیه السلام) می‌فرمایند: شما خمس وزکات رو بدهید من تضمین می‌کنم مالت کم نشود.خداوند زیر دین ما نمی‌ماند!!در اینجا شیطان می‌آید و وسوسه‌هایش را شروع می‌کند؛ شیطان می‌گوید مگر عملیات منها نخوندی؟! وقتی خسم بدی منها می‌شود ومالت کم می‌شود.اما درست این است که مثل حرس کردن درخت‌هایی است که اطراف آن ضعیف شده است.شیاطین انس و جن در این مواقع مزخرف می‌گویند که انفاق کنی مالت کم می‌شود.


در زندگی باید تصمیم قرآنی بگیرید. یا بگوئید این حرف‌ها برای 1400 سال پیش است یا اصرار قرآن به فهمیدن بدر و اتفاقاتی که برای سپاه روم افتاد را بفهمید؛ خداوند مداوم فرموده است اتفاقات فرای محاسبات شماست.قرآن فرموده است اگر بخواهیم کسی را هدایت کنیم به او شرح صدر به اسلام می‌دهیم.بعضی سینه‌ها برای حرف حساب آماده است. بعضی‌ها را هم چنان سینه‌شان را تنگ می‌کنیم که وقتی معارف به آن‌ها گفته می‌شود، سینه‌شان تنگ شده و قلبشان مشمئز می‌شود.


سوره زمر قضیه را شرح داده است:کسی که شرح صدر دارد عقل او، عقل منور است و عقل او روی نور می‌رود مانند امام خمینی (ره)؛ یعنی کلا بر اساس باورهای دینی در زندگی‌اش پیش می‌رود.
امام خمینی (ره) محاسبات دو دو تا چهارتایی نمی‌کردند بلکه با عقل منور محاسبات می‌کردند.سپس قرآن می‌فرماید: وای بر دل قسی؛ متاسفانه ما فقط معیارش را گریه می‌فهمیم. قسی از نظر قرآن کسی است که وعده‌های الهی را باور نمی‌کند.بشارت می‌دهد به نعمت مفصل و اینکه امر مؤمنین را ضایع نمی‌کند؛ قاعده قرآنی 5+1 نمی‌شود6، نمی‌شودکل دنیا، می‌شود صفر.


امام (ره) فرمودند این کاغذ پاره‌ها؛ منطق اسلام این است. دنیا می‌خواهی مبارزه، آخرت می‌خواهی مبارزه، سعادت در مبارزه کردن است.حضرت آقا (مدظله العالی) تذکر دادند مانند آن زنی نشوید که وقتی رشته‌ها را می‌بافت و به مرحله بهره برداری می‌رسید آن‌ها را از هم باز می‌کرد، منظورشان این است که ما مستحکم شویم.پیشرفت در تجهیزات نظامی، آری؛ ولی محاسبه روی پیشرفت‌های تجهیزاتی خیر. دیپلماسی آری ولی محاسبه روی دیپلماسی خیر.فکر می‌کنید همین گونه وارد بهشت می‌شوید؟ خیردو قدم مانده بود برسیم به متی نصرالله...؛این وعده‌ها را هر کسی باور نمی‌کند. شیطان ندا می‌دهد که دارید بدبخت می‌شوید. خداوند می‌فرمایند: از این‌ها نترسید، از من بترسید. یا باید این وعده‌ها را بپذیریم یا بگذاریم دم کوزه و آبش را بخوریم.

 


خدا به جامعه ایمانی عزت می‌دهد، اینکه حضرت آقا (مدط=ظله العالی) عصا را بلند می‌کند، سعودی نفسش می‌رود، عزت خدایی است.خداوند می‌فرمایند حتی در احد آمدم ولی شما فشل شدید.ما از علی (ع) علی‌تر نباشیم. زیر بار خفت مذاکره با معاویه رفتن، نتیجه‌اش شد خوارج؛ فتنه خوارج خیلی پیچیده بود؛ جنگ خودی باخودی؛ در طول تاریخ جنگ پیروز را باختیم.معاویه به انبار در نزدیکی کوفه حمله کرد، یعنی اینقدرقدرتمند شد؛ حضرت علی (ع) فرمودند: دیگر چیزی غیر از کوفه برایم نماند، این مسئله نتیجه‌‌ همان مذاکرات خفتبار با معاویه بود.تقصیر امیر المومنین (ع) نبود، تقصیر آن خواصی بود که آن زمان مجرای حکمیت را پذیرفتند.مردم در زمان خلیفه سوم به رفاه زدگی عادت کردند، لذا در دوره امیرالمومنین (ع) این شد که شد؛ در دوره امام حسن (ع) آن شد که شد.





      

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام عصر امروز با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در لانه جاسوسی و در جلسه ای که به همت معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شده بود در خصوص مذاکرات هسته ای به سخنرانی پرداخت.

 

وی گفت: ما با یک صحنه بین المللی مواجهیم که در این صحنه یک قطب بندی جدیدی شکل گرفته از سال  1991 که شوروی فروپاشید و سه ماه قبل از آن بوش پدر نظم نوین را اعلام کرد که جهان دهکده ای به کدخدایی آمریکا خواهد بود بعد از ده سال حادثه برج های دو قلو اتفاق افتاد و بوش پسر نگاهش به شمال آفریقا و غرب آسیا معطوف شد که البته ناکام ماند. سال 85 آمریکا به جنوب لبنان و حزب الله حمله کرد و رایس اعلام کرد که ما به دنبال خاورمیانه جدید هستیم و می خواهیم تغییر را در چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و ایران دنبال کنیم که باز هم ناکام ماندند.

 

زاکانی افزود: در دهه 90 سه بار به غزه حمله شد که در هر سه آنها نیز ناکام ماندند آمریکایی که داعیه جهانی دارد و از سال 1370 همه تلاش خود را انجام داده تا توانسته شوروی را متلاشی کند و پس از آن تمام تلاش خود را معطوف به ضدیت اسلام کردند طی 18 سال تلاش آمریکا برای اسلام هراسی و اسلام ستیری بود سناریویی که آمریکایی ها دنبال می کردند این بود که کمونیست و سپس اسلام را در همه ابعاد آن مقابل خودشان قرار بدهند و در مقابل این دشمن فرضی جبهه ای تشکیل داده و اروپایی ها را در جبهه خود قرار دهند

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال 2009 به این نتیجه رسیدند که اسلام ستیزی ضرر و زیان جدی برای آنها دارد لذا به دنبال دو قطبی کردن اسلام میان مسلمانان با دو گروه کردن شیعه و سنی بودند و خودشان به دنبال مهار چین تلاش خود را کردند.

 

زاکانی با نقل قولی از اوباما ادامه داد: اوباما قول داد که 60 درصد نیروهای خودش را به جنوب شرق آسیا روانه کند وبا شمال آفریقا و خاورمیانه کار نداشته باشد. رویکرد آمریکا در چین این گونه بود که اول تلاش کرده اند سرمایه گذاری در چین را متوقف کنند و تمام گسل های بین چین را با کشورهای همسایه اش فعال کنند و این کشور را درگیر حوزه منطقه ای کنند در همین شرایط آن ها به سمت و سوی روسیه هم رفتند تا جا پای خود را در اوکراین محکم کنند و به همین دلیل چین و روسیه به هم نزدیک شدند.

 

وی با اشاره به اینکه با پیوند چین و روسیه دو قطب در جهان تشکیل شد افزود: چین و روسیه به هم نزدیک شدند و پیمان انرژی بستند و خودشان یک قطب را تشکیل دادند و کم کم این دو قطب در کنار قطبی که از موضع انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی بود امکانی را فراهم کرد که ایران حامل پیام هایی از هر دو طرف باشد چرا که ایران تنها نبود ولی منشا بیداری اسلامی در سطح منطقه و جهان بود.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: دو قطبی سال 1991 به یک سه قطبی تبدیل شد که چین و روسیه یک قطب آن آمریکا و هم پیمانانش یک طرف منتظر رفتار ایران بودند.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام با اشاره به پیام هایی از طرف آمریکا و چین و روسیه به ایران ادامه داد: آمریکایی ها از مسقط به ایران پیام می دادند چین و روسیه پیام های متعددی به ایران می داد و می گفتند که ما بررسی کردیم و دیدیم اسلام عقلانی برای آینده خطر آفرین نیست و می توانید مروج اسلام در کشورهای ما هم شوید و این برای ما بهتر است تا اینکه عناصر تکفیری اسلام غلط را به مردم معرفی کنند و شما اسلامی را که منبع و منشا تمدن است را در کشور ما تبلیغ کنید.

 

وی با تاکید براینکه ما با غرب و آمریکا جبهه های مختلفی داریم افزود: نظام سلطه هم ابزار متفاوتی را در نظر گرفته که بتواند با آنها ما را مهار کند و کارکردهای خودشان را در جهت نفی انقلاب و ضدیت با انقلاب به سمت و سویی سوق می دهند که به دنبال مسالمت و تعریف کار مشترک با ایران هستند ولی در نهایت امر بتوانند با این ابزار ضربه اساسی را به ما وارد کنند

 

نماینده مجلس شورای اسلامی به تشریح عملکرد حزب دمکرات در آمریکا پرداخت و افزود: جمهوری خواه ها عقیده دارند تحریم ها در ایران جواب داده و اگر این فضا ادامه پیدا کند و تحریم ها تشدید شود منجر به یک رویگردانی اجتماعی می شود و انقلاب اسلامی ساقط می شود و از این جهت با مسیری که دمکرات ها انتخاب کرده اند مخالفند چرا که دمکرات ها می گویند راه گذشته قابل تکرار نیست و سال 2011 تحریم نفتی بود و سال 2012 تحریم های اروپا علیه ایران ولی تا سال 2014 که بحث ژنو انجام شد از یک سال و نیم قبل از ژنو نفت ایران تغییر خاصی نداشته و دیگر سیر تنزلی نداشت چرا که عربستان کششی برای تولید نداشت و جهان نیز تشنه نفت ایران بود. دمکرات ها معتقدند تحریم کارایی خود را از دست داده و دیگر با این وسیله نمی شود به ایران فشار آورد.

 

زاکانی به تشریح اشتباهات فاحش در مذاکرات پرداخت و گفت: اگر می خواهید مذاکرات را بررسی کنید شش اشتباه فاحش در آن وجود دارد اولین اشتباه این بود که تیم مذاکره کننده جدید از نقطه صفر مذاکرات را شروع کرد و تمام تلاش های قبلی را در نظر نگرفت و تمام وعده های آلماتی و سایر عرصه های آمریکایی ها را فراموش کرد و صفر کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مذاکره ایران در ابتدا فقط با امریکا بود گفت: دومین اشتباه این بود که مذاکره را یک جانبه با آمریکا برگزار کردند مذاکرات در ابتدا با سه کشور اروپایی بود و بعد دو کشور روسیه و چین اضافه شدند اما در سفر اول تیم مذاکره کننده جدید به نیویورگ سناریو تصویب شد و همان سناریو منجر به ژنو و برجام شد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: سومین اشتباه این بود که در مدل بازی غرب و مبتنی بر پیش نویس های غربی مذاکرات انجام شد. برجام یک متن نوشته شده ای است که تیم مذاکره کننده تصحیحات خود را تا جایی که توانست انجام داد ولی تیم مذاکره کننده در میدان غربی ها بازی کردند همان میدانی که برایشان تنظیم شده بود.

 

زاکانی با تاکید براینکه امام خمینی و رهبر انقلاب تنها روسای انقلابی هستند که فقط در میدان بازی خودشان عمل می کنند گفت: تیم مذاکره کننده با متر و سنجه آمریکایی خود را سنجید. چهارمین اشتباه این بود که قدرت کارشناسی کشور را ندیده گرفتند و از ظرفیت های تخصصی کشور استفاده نکردند. بسیاری از حقوقدان ها در بحث تصویب برجام در مجلس به ما اعتراض کردند که چرا حالا سراغ ما آمدید باید قبل از اینکه برجام امضا می شد سراغ ما می آمدید چون این سند یک سند تعهد آور است. تیم مذاکره کننده به دنبال کسانی رفت که ایده های فکری و ذهنی آنها را تایید کند و نه حقوقدانان و کارشناسان ویژه. ظریف در مجلس گفت ما در ژنو 16 نفر بودیم ولی تیم آمریکایی بالغ بر 140 نفرتیم انگلیسی 50 نفر بود و تناسب ما با آنها کمتر از یک دهم بود.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام اظهار داشت: پنجمین اشتباه این بود که از ظرفیت ها غلط استفاده شد وقتی انسان مقهور خواسته های خود می شود و حریف را کوچک می پندارد و به آینده و افقی دل بسته است این گونه می شود. در موضوعات فنی هسته ای سازمان انرژی اتمی بعد از لوزان وارد کار شد و این اشتباه بود. ششمین اشکال کتمان کاری است در این مدت شورای عالی امنیت و هم کمیته هسته ای درگیر موضوع نشد و حتی ابوترابی از شمخانی پرسید مگر می شود تیم مذاکره کننده هسته ای کار کند ولی خودسرانه راه خود را برود و شمخانی گفت به شورای عالی امنیت ملی گزارشی داده نشده و این پرونده از شورا بیرون برده شده و کمیته هسته ای به طور کامل در جریان امور نبود و جنبه کتمان کاری این نبود که دانشگاه و مجلس اطلاعات ناکافی داشته باشند خود کمیته هسته ای در متن جریان نبود.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از کلیات برجام مطلع هستند گفت: مقام معظم رهبری کلیات مذاکرات هسته ای را رصد می کند و اینکه عده ای سعی می کنند بگویند این پرونده پرونده رهبری است را نباید بپذیریم چرا که مقام معظم رهبری کلیات را تعیین کرده و با جزییات کاری ندارد لذا باید مسئولیت این کار را روحانی و لاریجانی بپذیرند.

 

زاکانی تشریح کرد: کم ارزش پنداری حوزه فناوری هسته ای هم جزو این اشکالات است در برجام نیز چند اشکال واضح وجود دارد که اولین سوال من در کمیسیون برجام همین بود که آیا شما اصلا آمریکا را دشمن می دانید؟ چون این سند برای تنظیم روابط بین دو دشمن تنظیم نشده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از طرف آمریکایی ها کاملا این موضوع واضح است که این سند را با دشمن خود امضا کرده ولی این سند سندی است که اگر بنا بوده ما با دشمنان خود این سند را بنویسیم مسلما این گونه نبود. از طرف آنها در نهایت سختی و دقت و از طرف ما در نهایت اعتماد، سادگی و اطمینان به عدم خوی سلطه گری آمریکا سند نوشته شده است.

 

زاکانی افزود: این سند سند بسیار تودرتویی است و کلماتش آنقدر پیچیده است که در انتهای سند به این نتیجه می رسیم که چه کلاه بزرگی بر سر ایران رفته در حالی که اگر بندهای اولیه آن را بخوانید فکر می کنید کلاه بزرگی سر آمریکا رفته مثلا در کلیات گفته شده تحریم های اروپا لغو می شود ولی در زمینه دوم این قضیه بسط داده شده و در ضمیمه 5 زمان آن تعیین شده است و اشکال جدی دیگر تودرتو بودن و نگاه سطحی به ماجرا است.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام با اشاره به اینکه در بین نمایندگان مجلس دو نگاه متفاوت وجود دارد گفت: یک نگاه نگاه لاریجانی و دوستانش است که به دنبال تفسیر خوب از برجام هستند و نگاه واقع بینانه نداشتند و همین مشکل را ما در ارائه گزارش داشتیم چرا که آنها می گفتند اگر گزارش دقیقی داده شود آمریکایی ها می فهمند مشکلات کار کجاست و اشکالی که به ما می گرفتند این بود که چرا دقت کرده اید.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اشکال سوم این بود که این سند تمام شرایط و تعهداتی که باید انجام دهیم را به صورت شفاف و دقیق نوشته در صورتی که وعده های طرف مقابل مبهم است وگام های ما مقدم به گام های آن ها باشد.

 

زاکانی با اشاره به اینکه ما باید راستی آزمایی شویم گفت: ساز و کارهای رسیدگی دعوای ما با طرف مقابل طوری است که اگر ما حق هم داشته باشیم باز طرف مقابل پیروز است و بر پیش فرض های غلطی این سند استوار است. وعده برداشتن تحریم ها نادرست است و باید با مردم برخورد صادقانه و درست داشته باشیم.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام با تاکید براینکه برجام یک طرح شعاری است گفت: این طرح یک طرح شعاری است و نمی تواند ریل گذاری و قانونگذاری درست داشته باشد جهان امروز به سه قطب تقسیم شده که همان طور که گفته شد قطب آمریکا و هم پیمانان آن، قطب دوم چین و روسیه و قطب سوم ایران و بیداری اسلامی است امروز در سوریه اتفاقی افتاده که ظرفیت قطب دوم در جهت اهداف قطب سوم به استخدام درآمده و ما به جای آنکه در قطبی از جهان عضو شویم داریم از ظرفیت های قطب دیگر برای اهداف خود بهره می بریم.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی به سخنان بلژینسکی اشاره کرد و افزود: او اعلام کرد که دهه های آینده شاهد دو تفکر هستیم یکی تفکر غربی و دیگری تفکر اسلامی که از ایران برخواسته و قطب دوم می داند ماندگاری خودش در بسیاری از موضع ها معطوف همیاری با قطب سوم است.

 

زاکانی در ادامه به سوالات دانشجویان بسیجی پاسخ داد.

 

وی درباره پسابرجام و وظیفه دانشجویان در این دوره گفت: این همان نگاهی است که برجام را سر پلی می داند که می توان گفت شیطان بزرگ می خواهد از طریق آن در سایر عرصه های زندگی ما رسوخ کند لذا وقتی از پس از برجام سخن می گوییم باید به ابعاد امنیتی، دفاعی، سیاسی و فرهنگی آن توجه کرد. دانشجو باید به پیام های سیاسی و اجتماعی بپردازد و مطالبه اش باشد. بعد سیاسی وفرهنگی مهم است و باید دانشجویان در کلیات برجام دقت کنند چرا که این کلیات مبدا تغییر ذائقه های مردم است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده ای می خواهند قبح جنایت کاری آمریکا را بریزند گفت: شما دانشجویان بسیجی باید این قضیه را برای مردم روشن کنید و به عنوان جریان دانشجویی از این منظر نگاه کنید که چگونه جامعه را در مدار انقلاب اسلامی قرار بدهید و این گونه توانسته اید وظیفه خود را انجام دهید.

 

زاکانی به گفته هاشمی اشاره کرد و افزود: هاشمی اخیرا گفته بود آژانس فقط به دنبال شفافیت است این بزرگترین مسئولیت جریان دانشجویی است که زمان شناس باشد و جوهر و بصیرت را در جامعه منتقل کند. لاریجانی و ابوترابی علاقه مند هستند تفسیر خودشان را از برجام داشته باشند و این هشدار را فراموش نکنید از یک سال و نیم پیش دوم خردادی ها دنبال این هستند که لاریجانی و ابوترابی را به خود علاقه مند کنند.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام با تاکید براینکه در کمیسیون برجام به صددرصد اهداف خود رسیدیم افزود: کمیسیون برجام وظیفه طرح دادن نداشت ما وظیفه داشتیم گزارش تنظیم کنیم و گزارش را در صحن مجلس قرائت کردیم و این گزارش چارچوب های مشخصی داشت و هیچ کس نمی تواند بگوید این گزارش غلط است. دولت هیچ علاقه ای نداشت که مجلس در این مسئله دخالت کند و حتی کار به نصیحت اخلاقی رسید. لاریجانی هم علاقه نداشت. مگر قطع نامه 598 هم به مجلس آمد و تصویب شد اما تدبیر مقام معظم رهبری باعث شد برجام به مجلس وارد شود. مسئولیت مجلس و دولت به عنوان دو حلقه متصل به هم در این قضیه وجود دارد و مجلس باید اشکالات مذاکرات را بفهمد و مرتفع کند پس مجلس مبتنی به وظیفه قانونی وارد شده و گزارش تنظیم کرد و گزارش را قانونا ارائه داد. ما به ازای آن باید طرحی تنظیم می شد یا دولت لایحه می داد ولی چون دولت اصولا اعتقادی به آمدن برجام به مجلس نداشت لایحه هم نداد لذا لاریجانی طرحی را که از دو ماه پیش آمده کرده بود ارائه کرد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مسیر تفاهم را انتخاب کردیم و گفتیم این امر امر ملی است و به هیچ وجه نگاه سبکی و جناحی به موضوع نداشته باشیم و حتی اگر خطایی در برجام می دیدیم طرف ایرانی را محکوم نمی کردیم و خباثت آمریکایی ها را می دیدیم ولی این که بخواهیم سر تعظیم بر این خباثت فرود آوریم غیرممکن است.

 

زاکانی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر جلسه حجازی، شمخانی و لاریجانی پیش از تصویب برجام گفت: این جلسه یک جلسه دروغی است و اصلا تشکیل نشده و آن چه که گفته شده بود این بود که حجازی، شمخانی و لاریجانی جلسه ای داشتند و سه نفری این طرح را تنظیم کردند ولی من همان جا در مجلس به کوچک زاده گفتم این یک حرف دروغ هستم و چون مطلع هستم و در این دو ماه در متن ماجرا بوده ام ولی متاسفانه این اتهامات غلط به بعضی افراد وارد شد.

 

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر رفتارهای متناقض صالحی گفت: قبل از برجام و پس از لوزان صالحی گفت دعا کنید آمریکایی ها برجام را بر هم بزنند ما از رفتارهای وی تعجب نمی کنیم چرا که این مواضع دست خوش تغییرات زیادی شده است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره 5 عضو جدا شده از کمیسیون برجام گفت: چینش این 5 نفر یکی نیست و عجیب است که این 5 نفر با هم بیانیه صادر کردند دو نفر از این 5عضو جدا شده از برجام یعنی تاج گردون و پزشکیان سابقه اصلاح طلبی دارند منصور آرانی از حامیان دولت در مجلس است این دوستان اعتقاد داشتند که در این کمیسیون ما روی متن کار نکنیم و راجع به شرایط و مشکلات جامعه حرف بزنیم دیگری راجع به روش مندی کار اشکال می گرفت و نفر سوم هم می گفت گزارش ندهید که اگر گزارش بدهید طرف مقابل اشکالات را می فهمد.

 

رئیس کمیسیون ویژه برجام تصریح کرد: حقیقت پور و بروجردی دو عضو دیگر کمیسیون برجام بودند که از این کمیسیون جدا شدند این افراد از اصولگرایانی هستند که تمایل به طیف لاریجانی دارند و علاقه مندند آنچه مطلوب است در گزارش نوشته شود این افراد اعتراضات غیرمنطقی و غیرقانونی داشتند و تمام آنچه در کمیسیون انجام شد براساس قانون بود و به همین خاطر هیچ کس نمی توانست از آن ایرادی بگیرد.

 

وی در پایان درباره تحصن مقابل مجلس خاطر نشان کرد: ما میدان و ملاک اولیه ای داریم که باید همان میزان باشد و هر آنچه مایه دو قطبی کردن جامعه یا زمینه ایجاد شقاق بین افراد جامعه باشد بیش از نفی ضرر دارد لذا من گفتم که این کار غیرقانونی نیست ولی شما نگاه کنید و ببینید این کاری که انجام می شود چه قدر حساسیت برانگیز است و چه قدر اثر مثبت یا منفی می گذارد و این تحصن بهانه عده ای خوش خیال برجام در مجلس بود که ما را تحت فشار قرار دهند و من هیچ اظهارنظری در این موضوع نکردم.





      

سیدعلی مرعشی در نشست خبری خود با پرداختن به عملکرد مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در حج تمتع سال 94 اظهار کرد: به دلیل شرایط سیاسی منطقه پیش‌بینی می‌شد حج امسال با سالهای قبل متفاوت باشد بنابر این تیم پزشکی متفاوت‌تری نسبت به سالهای قبل اعزام شد و از کسانی بهره گرفته شد که تجربه حج داشتند و می‌توانستند مدت زمان بیشتری فعالیت کنند و در نهایت نیروها به صورت چند منظوره ماموریت‌های خود را انجام دهند.

 

وی با اشاره به حادثه نخست در حج که همانا سقوط جرثقیل بود گفت: در این حادثه نیز نخستین تیمی که بر سر حادثه‌دیدگان حاضر شد تیم مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر بود به صورتی که زودتر از نیروهای امدادی به مجروحان امدادرسانی صورت پذیرفت.

 

رئیس مرکز پزشکی حج  و زیارت هلال احمر در ادامه به فاجعه منا نیز اشاره کرد و گفت: پرداختن به این حادثه از چند بعد امکانپذیر است اول اینکه اصولا می‌توانست این اتفاق رخ ندهد و رخ دادن این فاجعه نشات از کوتاهی سعودی‌ها بود. همچنین در رسیدگی به مصدومان نیز کوتاهی صورت پذیرفت و ماشاهد سوء مدیریت و رسیدگی به اجسات فوت شدگان بودیم. همچنین این سوءمدیریت‌ها در روند درمانی با بییماران نیز مشهود بود.

 

مرعشی با اشاره به حادثه منا که در ساعت 8:45 صبح به وقوع پیوست اشاره کرد و گفت: متاسفانه نیروهای سرباز سعودی نیز در این فاجعه بی‌تجربه بودند و در زمان کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم. به طوری که حتی دکتر کولیوند معاون حج عمره مرکز پزشکی هلال احمر به کادر پزشکی ایران دستور داد تا آمبولانس‌ها به محل حادثه منا بروند و اگر سربازها اجازه ورود ندادند با آنان برخورد کنند و با کنار زدن آنها به مجروحان کمک کنند کما اینکه این اتفاق رخ داد و 500 تا 600 مجروح این حادثه که از حجاج ایرانی و غیرایرانی بودند نجات یافتند. 

 

سعودی‌ها برخلاف سال‌های گذشته حجاج ایرانی را به خیابان مرگ 204 فرستادند

 

مرعشی در ادامه به یکی از ناگفته‌های حادثه منا اشاره کرد و گفت: خیابان 204 که حادثه منا در آن به وقوع پیوست عرضی برابر با 12 متر دارد و این در حالی است که در هیچ سالی حجاج ما را از این خیابان هدایت نمی‌کردند بنابر این در گرمای بالای 43 درجه و با وجود خستگی حجاج متاسفانه حجاج ایرانی به این خیابان هدایت شدند که در نهایت شاهد وقوع چنین تلفاتی شدیم. 

 

وی ادامه داد: در تجمعاتی مانند منا حتی یک صدا و یا یک گریه می‌تواند باعث حادثه بحرانی در حوزه تجمعات شود بنابر این بدون اغراق می‌توانم عنوان کنم اگر سعودی‌ها اجازه مداخله درمانی می‌دادند یک سوم فوت شدگان نجات می‌یافتند. 

 

رئیس مرکز پزشکی حج  و زیارت هلال احمر عنوان کرد: در زمان فاجعه منا سعودی‌ها 4 بیمارستان داشتند که به هیچ عنوان پاسخگوی چنین بحران‌هایی نبود حتی در بحث نیروهای درمانی نیز مشکل داشتند و در تجهیزات پزشکی نیز کمبودها بسیار بود به طور مثال مسیر باز نگه داشتن مسیر هوایی دهان وجود نداشت.

 

مرعشی ادامه داد: فاجعه منا می‌توانست لطمه زیادی به تیم پزشکی ایران وارد کند اما خوشبختانه 22 تا 23 نفر از کادر پزشکی ایران دچار صدماتی شدند ولی تهدید حیات‌شان به خطر نیفتاد ولی دو پزشک از تهران و اصفهان جان خود را از دست دادند و در این فاجعه برخی از نیروهای امدادی ما نیز بازداشت شدند که بعد از اقدامات لازم آنها را آزاد کردند. 

 

چیدن اجساد روی هم به ارتفاع یک و نیم متر

 

وی با اشاره به یکی از ناگفته‌های فاجعه منا عنوان کرد: وقتی اجساد را روی هم چیده بودند ارتفاعی به اندازه یک و نیم متر تشکیل شده بود که طول مسیر چیدن این اجساد بسیار بالا بود بنابر این اگر حجاجی در میان این اجساد زنده بود نمی‌توانست نجات پیدا کند زیرا اجساد را روی آسفالت داغ قرار داده بودند و تخلیه اجساد نیز 18 ساعت به طول انجامید که باعث تغییر شکل ظاهری نعش شده بود. 

 

وی در ادامه با بیان اینکه با وجود دوربین‌های متعدد و بالگردهای سعودی آنها می‌توانستند از بحران تجمع در منا پیشگیری و مدیریت کنند، افزود: در مجموع از 454 کاروان بالغ بر 53 کاروان آسیب دیدند. 

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصریح کرد: پس از فاجعه منا نیز دکتر کولیوند معاون حج عمره مرکز پزشکی در طول شبانه‌روز بیدار بود و حتی تا نماز صبح برای رسیدگی به اجساد و مجروحان تلاش می‌کرد به طوری که در انتقال مرحله اول 114 اجساد به ایران بازگشت وی در شست‌وشوی همه این اجساد حضور داشت و اعلام کردیم که نباید اجساد کفن شوند و در نهایت تزریق مواد خاصی به بدن حجاج برای انتقال انجام شد. همچنین انتقال اجساد توسط سعودی‌ها 13 مرحله داشت که با رایزنی توانستیم بسیاری از آنها را حذف کنیم. 

 

مرعشی با اشاره به اخبارهای نادرست از فضای مجازی که به عربستان منتقل می‌شد گفت: اکثر این اخبارها و شایعات در فضای مجازی نادرست بود به طور یکه یک بار در یکی از خبرها اعلام شده بود که 12 مجروح ایرانی در یکی از بیمارستانها بستری هستند ولی وقتی به آن بیمارستان مراجعه کردیم هیچ مجروح ایرانی و غیرایراین مشاهده نکردیم و این شایعات انرژی کادر درمانی رامی‌گرفت.

 

وی با اشاره به حضور 500 کادر بهداشتی و درمانی در حج تمتع امسال گفت: یکی از کارهای بزرگ مرکز پزشکی هلال احمر انتقال 7 بیمار زیر دستگاه تنفسی بود که با مشارکت 10 پرستار تعداد قابل توجهی متخصص و تجهیزات پزشکی صورت پذیرفتند.

 

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر عنوان کرد: هم اکنون نیز با اعزام کامل حجاج و کادرهای پزشکی از عربستان به ایران فقط یک بیمار با یک پزشک در مدینه حضور دارد تا در روز دوشنبه 27 مهر جراحی قلب برای این زائر صورت پذیرد. 

 

حج 94 بدون کرونا

 

مرعشی همچنین عنوان کرد: در حج تمتع 94 حتی یک مورد زائر ایرانی نیز در عربستان به کرونا مبتلا نشد.

 

پاسخ به 3 شایعه مهم

وی در پاسخ به برخی شایعات فاجعه منا از جمله پخش نوعی سم از طریق پنکه‌ها گفت: اصلا پنکه‌ای وجود نداشت اگر وجود داشت زائران خنک می‌شدند و حتی نجات پیدا می‌کردند که مهمترین مشکل گرما بود پس این شایعه بود. 

 

مرعشی در پاسخ به شایعه دیگری مبنی بر اینکه برخی افراد که با اجساد به اشتباهی داخل کانتینرها شده بودند وقتی به هوش آمده بودند نشسته بودند و از سرما یخ زده بودند، گفت: این مطلب نیز شایعه بود.

 

 نقش شرکت انگلیس - صهیونیستی G4S در حادثه منا

 

رئیس مرکز پزشکی حج  و زیارت هلال احمر درباره نقش شرکت انگلیسی - صهیونیستی G4S که امنیت حجاج را در عربستان برعهده داشت عنوان می‌شود این شرکت مسئولیت زندان‌های اسرائیل را برعهده دارد گفت: این مطلب را بنده اطلاعی ندارم و باید سازمان حج و یا نهادهای دیگر پاسخ دهند. 

 

مرعشی درباره انتقال اجساد دفن شده حجاج ایرانی در عربستان به کشورمان و یا حضور بازماندگان آنها بر سر حجاج دفن شده در مکه بیان داشت: این هم مطلبی است که از حیطه وظایف ما خارج است و سازمان حج و زیارت باید پاسخ دهد. 

 

وی در باره جزئیات گرفتن DNA از دفن شدگان نیز افزود: این کار هم اکنون برعهده پزشکی قانونی کشور است تا درباره گرفتن DNA دفن‌شدگان باید این مسئله را بیان کنم که پروفایل تشکیل می‌شود، زیرا پروفایل این موارد در اجساد فرق می‌کند.

 

مرعشی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود نداشت برای پیشیگری از چنین حادثه منا به خصوص حجاج ایرانی توصیه‌های لازم صورت می‌پذیرفت گفت: این توصیه‌ها هر سال و در حج تمتع ارائه می‌شود. به هر حال 454 کاروان بود و زمان و مسیرها نیز مشخص بنابر این توصیه‌ها هر سال ارائه می‌شود ولی این فاجعه به دلیل سوء مدیریت سعودی‌ها صورت پذیرفت.





      

وزیر خارجه آلمان که خود استاد دانشگاه است در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور پیدا کرد.


 تعدادی  از دانشجویان در سکوت نسبت به حمایت آلمان از صدام حسین در زمان جنگ ایران و عراق اعتراض کردند و نوشته و عکس مربوط به مصدومان شمیایی سردشت را در دست داشتند. دو دانشجو نیز ماسک شیمیایی زده بودند و در انتهای سالن نشسته و به عملکرد گذشته دولتمردان آلمانی در قبال ایران اعتراض داشتند.

 

 





      

بیشتر از یک سال از روزهایی که آقای رییس جمهور اصطلاح «بزدل سیاسی» را وارد گفتمان سیاسی کشور کرد می‌گذرد، اگرچند که همان زمان هم بسیاری از اهالی فرهنگ و دلسوزان نظام و انقلاب، نسبت به این اظهارات نه چندان مؤدبانه‌ی روحانی واکنش نشان دادند و ایشان را برادرانه به اخلاق و خویشتن‌داری دعوت می‌کردند. آن ها معتقد بودند عصبانیت های بی جای آقای رییس جمهور، نه تنها به مصلحت نظام و مردم نیست، که باعث بی اعتمادی و روگردانی هرچه بیشتر افکار عمومی از آن‌ها خواهد شد.  

 

دیروز و در جریان بررسی طرح برجام در مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مخالف طرح، با ارائه‌ی پیشنهادی به صحن علنی مجلس خواستار اخذ آرا به صورت علنی شدند. این پیشنهاد می‌توانست با ثبت نام و نظر نمایندگان مختلف روی کاغذ، مواضع آنان را در قبال این تصمیم تاریخی روشن کند و به عنوان سندی ارزشمند در اختیار آیندگان قرار گیرد. پیشنهادی که اگرچه که منطقی و معقول به نظر می‌رسید، ولی با مخالفت نمایندگان موافق طرح، رد و از دستور کار خارج شد. این رأیِ مخالف نمایندگان موجبات حیرت ناظرین سیاسی را فراهم آورد. به راستی مخالفین رأی‌گیری به صورت علنی که عمدتاً هم از موافقان و سینه‌چاکان برجام بودند و آن را فتح الفتوح تاریخ سیاست خارجه می‌دانستند، چگونه بود که دیروز و وقتی پای ثبت نامشان به عنوان موافقین طرح در تاریخ به میان آمد پس کشیدند و حاضر نشدند اسم و امضایشان پای این طرح ثبت شود؟! برجام اگر آن‌چنان که موافقان آن می گفتند بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک تاریخ(!) بود، نباید به صورت مخفیانه به رأی گذاشته می‌شد. موافقین طرح می‌باید آن را سرِ دست گرفته و به امضای خود پای تصویب آن فخرها می فروختند، نه اینکه این چنین پشت دیوار رأی‌گیری محرمانه مخفی شده و از افشای نظر خود هراس کنند!

 

«حمید رسایی» نماینده مردم تهران در مجلس؛ و طراح اصلی این طرح، دیروز و در واکنش به این اتفاق در صفحه‌ی شخصی‌اش نوشت:

 

«به همراه برخی همکاران مطابق ماده 124 آیین نامه داخلی، درخواست کردیم تا رای گیری درباره کلیات طرح آقای لاریجانی که برجام را تایید میکند، به صورت علنی باشد. براساس آیین نامه اگر این پیشنهاد رای می آورد، اسامی موافقان، مخالفان وافراد ممتنع طرح روی برگه نوشته ودر مشروح مذاکرات چاپ می‌شد. این پیشنهاد از 253 نماینده حاضر با 148 رای مخالف، 16 رای ممتنع، 19 نفر بدون رای و تنها 70 رای موافق، حد نصاب لازم را نیاورد! سئوال این است که چرا؟! مگر موافقان و مخالفان این طرح به رای خود اعتقاد و ایمان نداشتند؟ مگر موافقان این طرح معتقد نیستند که طرحشان مطابق منافع ملی و مطالبه مردم وبر اساس مُر قانون و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است، پس چرا آقای لاریجانی و لیدرهای ایشان درصحن علنی، تمام تلاش‌شان را کردند تا رأی‌گیری علنی تصویب نشود؟

 

رهبر معظم انقلاب درنماز عید فطر فرمودند: "برای تصویب این متن (برجام) یک مسیر قانونی پیش بینی شده‌ای وجود دارد که باید طی شود. انتظار ما این است که دست اندرکاران، با دقت مصالح ملی را در نظر بگیرند و آنچه تحویل ملت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته درمقابل خدای متعال هم ارائه بدهند." سئوال این است که وقتی 183 نماینده مخالف علنی شدن آرای خود، نمی‌توانند از رأی‌شان در برابر مردم و تاریخ دفاع کنند و سرشان را بالا بگیرند ومی‌ترسند که اسامی آنها مشخص شود، چطور می‌خواهند دربرابر خدا سرشان را بالا بگیرند؟! رأی نیاوردن این پیشنهاد وعلنی نشدن آرایی که عمدتاً طرفداران طرح مذکور وتیم آقای لاریجانی مخالف آن بودند، حکایت از این می‌کند که این افراد خودشان بهتر می‌دانستند که طرحشان قابل دفاع نیست.»

 

به راستی افکار عمومی می‌پرسند این نمایندگان از چه چیزی می ترسند؟! کسانی که برجام را سرِ دست گرفته و از پیشترها در دفاع از آن یقه‌ها چاک می‌کردند، چگونه پای تاریخ که رسید پا پس کشیدند و حاضر نشدند اسامی‌شان به عنوان موافقین این طرح در تاریخ این سرزمین ثبت شود؟!

 

به نظر می‌رسد آن چنان که رسایی در اینستاگرام خود نوشته بود برخی از موافقین سینه‌چاک این طرح، آن چنان هم اعتقادی به آن ندارند، و تنها می‌کوشیدند تا با حمایت از آن، خود را به تیم مذاکره‌کننده و دولت نزدیک و نزدیک‌تر نشان دهند، و احتمالاً از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای عمل به وعده‌های پرشماری که قبلاً و درجریان رقابت‌های انتخاباتی به مردم حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود دادند، استفاده کنند. به این ترتیب آن‌ها برجام را به مثابه ابزاری سیاسی می‌دیدند که می توانند با تمسک به آن؛ برای انتخابات اسفند ماه و جلب آرای مردم برای خود نمد بدوزند.

 

برخی دیگر از نمایندگان هم احتمالاً درک چندان کاملی از متن برجام، و آن‌چه اجرای آن می‌توانست بر سر علم و تکنولوژی و امنیت این سرزمین بیاورد؛ نداشتند. این نمایندگان بیشتر به لابی‌ها و رایزنی‌های سیاسی پشت پرده‌ی فراکسیون‌های سیاسی مجلس اعتماد می‌کردند و طبعاً چندان اعتنایی هم به متن و نطق موافقین و مخالفین طرح در صحن نمی کردند، و دست آخر هم به هر کسی که قدرت لابی‌گری‌اش چربید؛ رأی دادند.

 

به هرحال و فارغ از هر آن چه دیروز و در صحن علنی مجلس اتفاق افتاد، افکار عمومی؛ نمایندگان و کسانی که به این طرح رأی مثبت دادند را مسؤل تمام آثار و تبعات احتمالی آن می دانند. تاریخ شهادت خواهد داد که چه کسانی پای امضای برجام ایستادند و نقل می‌کند که همان‌ها چگونه کوشیدند تا با پنهان‌کاری؛ رأی و امضای خود را مخفی کنند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید سراغ «بزدلان سیاسی» که جناب روحانی رونمایی کرده بود را در جایی بین صندلی‌ها سبز پیدا کرد در آدرس غلطی که ایشان داده‌اند.





      
   1   2   3   4   5      >