سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :33
  • بازدید دیروز :44
  • کل بازدید :320241
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/2/6    ساعت : 12:2 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

مراسم بزرگداشت «سوگواره مومنان مهاجر» به مناسبت حادثه منا امروز در مسجد دانشگاه تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، آیت الله اراکی رئیس سازمان تقریب مذاهب اسلامی، فرشته روح افزا همسر دانشمند فضایی مرحوم احمد حاتمی، سعید حدادیان مداح اهل بیت و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

براساس این گزارش در ابتدای این مراسم پس از اقامه نماز ظهر بیانیه بسیج دانشگاه تهران قرائت و پس از آن دانشجویان شعار مرگ بر آل سعود خائن و اسرائیل مرگت باد و آل سعود ننگت باد را سر دادند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به فاجعه‌ای که در روز عید قربان در منا رخ داد گفت: نمی‌شود قبول کرد که این فاجعه از ضعف مدیریتی باشد. ضعف در مدیریت تا حدی می‌تواند در وقوع این حادثه دخیل باشد. اگر شما خودتان از مسیری که حجاج رد شده باشند رد شده باشید حرف من را می‌فهمید که بی‌هیچ عنوان نمی‌شود ضعف مدیریتی را عامل این فاجعه دانست.

وی ادامه داد: امکان قتل 2 هزار نفری که آرام‌ترین پیاده روی را دارند حتی آرام‌تر از طواف دور کعبه قابل تصور نیست چرا که آنجا تمام دوربین‌ها همه چیز را رصد می‌کند و حتی اگر کسی شعار بر ضد رژیم آن‌ها را بدهد دستگیرش خواهند کرد.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه حجاج انگیزه‌ای برای حرکت سریع و هل دادن هم در این مراسم نداشته‌اند، خاطر نشان کرد: همه می‌دانند حجاج برای انجام اعمال آن روز تا شب فرصت دارند آخر بی‌خردی حدی دارد این مسیر بر اثر بی‌خردی بسته نشده و حتما تدبیری پشت سرش بوده است.

وی یادآور شد: قبل از این اتفاق جریان هلوکاست و حمله تروریستی به برج دو قلو را به نحوی از جانب طرف غربی مدیریت شد که پس از آن خیلی‌ها باور کردند که قضیه برج‌های دو قلو کار تروریست‌ها بوده در صورتی که این توطئه از جانب دولت خودشان صورت گرفت این را بدانید که عاملان بعضی جنایات بزرگ را به سختی می‌شود پیدا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به اینکه کافی است از این سه راه که قرار است 2 میلیون نفر از آن عبور کنند دو راه بسته شود افزود: همین قدر برای هلاکت این تعداد جمعیت کافی است که آن‌ها را زیر آفتاب به اندازه 5 دقیقه نگه دارند و حتی نه به آن‌ها آبرسانی شود و نه به کسی اجازه کمک رسانی داده شود.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه گفت: کسانی از اتفاق آن روز منا حرف‌هایی زده‌اند که جرات گفتنش نیست و علت عدم این جرات این است که حاجیان ما هنوز آنجا هستند و امنیت آن‌ها در خطر است.

وی ضمن اشاره به اینکه حاجیان در آن شرایط بدون آب و کمک رسانی کم کم جان می‌داده‌اند عنوان کرد: دوربین‌ها تمام وقایع آن روز را می‌دیدند و هیچ کس کاری نکرد این‌ها همه قابل پیش بینی است ضعف مدیریت حداقل ماجراست.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: دیگر نمی‌شود به سادگی باور کرد که چنین اتفاق هولناکی فقط به دلیل ضعف مدیریتی بوده باشد و واقعیت این ماجرا تنها یک چیز است که این فاجعه چیزی جز یک قتل عام برای مسلمین نبوده است.

حجت الاسلام پناهیان دلیل اتفاقی که آن روز در مراسم عید قربان در منا رخ داده است را دو دلیل عنوان کرد و گفت: اگر خیلی ساده بخواهیم ماجرا را بررسی کنیم این اتفاق یا توسط عوامل نفوذی در دستگاه سعودی هاست یا به دست خود آن‌ها که عامل فتنه هستند رخ داده است‌‌ همان طور که امام (ره) می‌گفت آل سعود کانون فساد برای جهان است و در مقدمه وصیت نامه‌شان تاکید کرده‌اند که فریادهای مرگ بر آل سعود باید کوبنده گفته شود.

وی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: این‌ها از چند سال قبل بر طبل جنگ تمدن‌ها کوفتند اما باید بدانند که ما نه به نبرد و نه به گفتگوی تمدن‌ها معتقدیم.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص گفتگوی تمدن‌ها یادآور شد: این گفتگو وقتی حاصل می‌شود که هر دو طرف اهل گفتگو و تبادل نظر باشند اما وقتی طرف مقابل ما اهل حمایت از آدم خوار‌ها است آیا این گفتگو معنایی پیدا می‌کند. آنان زمانی ادعای گفتگوی تمدن‌ها را داشتند که می‌توانستند عوام فریبی کنند اما حالا دریافته‌اند که عوام فریبی هم فایده‌ای ندارد.

 حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اقدامات غیرانسانی داعش گفت: الان مقابل دوربین‌ها جگر یک سرباز را به دندان می‌گیرند و یک دختر سه ساله را به نرده می‌بندند و پدر و مادرش را جلوی چشمانش می‌کشند و جالب است گویی دستور دارند همه وقایع را در رسانه‌های جهان بازتاب دهند کاری که این‌ها امروز می‌کنند صدام و فراعنه هم نمی‌کردند.

 وی ضمن تاکید بر اینکه اصل ماجرای منا از قبل طراحی شده است تصریح کرد: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در کتاب خود می‌گوید ما داعش را راه انداخته‌ایم و آماری از تعداد نفراتی که از هر کشور به داعش پیوسته‌اند را ارائه می‌دهند پس ساده لوحی است اگر فکر کنیم این گفتگو قابل تحقق است.

 استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امکان این گفتگو با تمدن غرب یک فکر ساده انگارانه است؛ چرا که ایران معتقد به جنگ تمدن‌ها نیست بلکه معتقد است وقتی تمدن حق خودش را نشان دهد به تبع آن تمدن باطل نیز از بین می‌رود.

 حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنانش گفت: ما طی این سالیان حتی یک موشک علیه تمدن غرب نساخته و نه فرستاده‌ایم چه موشک‌های فکری چه نظامی جمهوری اسلامی ایران تا به حال حتی یک ریال برای روشنفکری مردم اروپا خرج نکرده‌اند و ما جز یک جنگ در آمریکا پس از نماز جماعت چه جنگ سردی علیه آن‌ها راه انداخته‌ایم ایران اهل جنگ نیست آن هم با تمدنی که از درون دارد پوسیده می‌شود ادعا جنگ تمدن‌ها برای آنهاست آن‌ها کسانی هستند که از طرفی تکفیری‌ها را راه می‌اندازند و بعد با ادعای اینکه می‌خواهند برای نجات کشور‌ها از دست تکفیری‌ها لشکرکشی کنند حمله نظامی را آغاز می‌کنند و تمام آثار باستانی این کشور‌ها را نابود می‌سازند این را بدانید که تنها دلیل این کار‌ها نابودی و تبدیل کردن خرابه از طرف ما است تا اینکه خودشان باقی بمانند.

 وی جامعه غرب را این گونه توصیف کرد که بنیان‌های خانواده و مردمی‌اش در حال فروپاشی است و اگر این تمدن را‌‌ رها کنیم خودش نابود می‌شود و اصلا نیازی به جنگ با آن نیست.

 استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که مگر ما غربی‌ها را تحریم کرده‌ایم که این قدر فقیر و گرسنه دارند و نظام اقتصادیشان در حال ورشکستگی است خاطرنشان کرد: دلیل اینکه مردمشان نسبت به این وضعیت قیام نمی‌کنند این است که چاره‌ای ندارند و علت آن هم از بی‌عرضگی ماست این ما بودیم که باید به آن‌ها می‌گفتیم برای نجات از این شرایط باید به یک نظام ولایی روی بیاورند البته این را هم بگویم که منظور من از نظام ولایی حتما یک نظام اسلامی نیست بلکه ماهیت نظام ولایی‌‌ همان است که امام به سران مسیحیت نیز توصیه می‌کرد.

 حجت الاسلام پناهیان در خصوص جنگ ایران و غرب به دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: بچه که زدن ندارد نه اینکه ایران و یا همت جنگیدن با غرب را نداشته باشد بلکه ایران نیازی به جنگ با غرب نمی‌بیند.

 وی در خصوص فاجعه رخ داده در منا تصریح کرد: اگر اداره این مسیر سه کیلومتری را در منا به خود حجاج محول می‌کردند این فاجعه اتفاق نمی‌افتاد اگر اجازه می‌دادند آب به حجاج برسد و آن‌ها به هم کمک رسانی کنند ما شاهد این اتفاق تلخ نبودیم.

 استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: اگر وزیر عربستان در وضعیت کنونی برای هر کشور اسلامی درخواست دیدار بفرستد قبول کردن آن یک ننگ بزرگ است و جالب اینجاست که وزیر امور خارجه کشور خودمان برای این وزیر درخواست دیدار ارسال می‌کند و آن هم با کمال افتخار این درخواست را رد می‌کند!

 حجت الاسلام پناهیان در پایان سخنان خود در مراسم ختم «سوگواره مومنان مهاجر» گفت: با مختصری انیمیشن و فیلم می‌شود این حرف‌ها را ثابت کرد و من منتظرم تا حاجیان به کشور بازگردند تا آن موقع اخباری را به شما بگویم که بدانید و مطمئن شوید که آل سعود برای اینکه مطمئن شود این قتل عام صورت گرفته است چه اقدامات اضافه‌ای انجام داده است.

 وی خطاب به دانشجویان گفت: ناله‌های حجاج که در اوج مظلومیت آن هم در روز عید قربان به آسمان رسید به ثمر خواهد نشست و آل سعود به بلای آسمانی دچار خواهد شد.





      

با مطالعه متن برنامه جامع مشترک اقدام، در چند بند به ایجاد محدودیت اساسی و مادام العمر برای کشورمان در زمینه فرآیند بازفرآوری و تحقیق و توسعه مرتبط با آن برمی‌خوریم. از جمله در بند 18 ضمیمه 2 این توافق می خوانیم:

 

ایران به مدت 15 سال، و بدون داشتن قصدی برای بعد از آن، وارد فعالیت های مربوط به بازفرآوری سوخت مصرف شده یا فعالیت های مربوط به تحقیق و توسعه بازفرآوری سوخت مصرف شده نخواهد شد. مقصود از سوخت مصرف شده در این پیوست شامل تمام انواع سوختهایی است که تابش داده شده اند.

 

در چند بند دیگر از جمله بند 12 متن اصلی، بند 19 و 20 ضمیمه 2 توافق به این موضوع پرداخت شده است. همچنین ایران متعهد شده است که سوخت های مصرف شده در نیروگاه‌های هسته‌ای را نیز به خارج از کشور منتقل کند. در بند 17 ضمیمه 2 توافق آمده است:

 

ایران تمایل دارد تمامی سوخت مصرف شده برای تمام نیروگاه های تولید برق و تحقیقاتی کنونی و آینده خود را، برای نگهداری یا فرآیندهای بعدی، آنگونه که در قرار داد مربوطه ای که به موقع خود با کشور دریافت کننده ، مطابق با قوانین و قواعد ملی، منعقد خواهد شد، به خارج از کشور ارسال کند.

 

در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به چیستی و کاربردهای بازفرآوری و اهمیت خروج سوخت مصرف شده از کشور و محدودیت‌هایی که تعهدات موجود در برجام در این زمینه برای کشور ایجاد کرده است.

 

بازفراوری چیست؟

در حدود 50 سال پیش بود که محققان حوزه هسته‌ای دریافتند با انجام چند سری فرایند شیمیایی می توان به وسیله بازفرآوری، از پسماند سوخت نیروگاه های هسته‌ای مجددا سوخت هسته‌ای بدست آورد. بدین ترتیب چرخه سوخت هسته‌ای در دانش بشر شکل گرفت. چرخه ای که سوخت پس از استفاده، با بازفرآوری، مجدد در مسیر استفاده قرار میگرفت تا پلوتونیوم تولید شده در سوخت نیروگاه های هسته‌ای (با غنای حدود یک درصد) و اورانیوم شکافت پذیر باقی مانده (کمتر از یک درصد) را بازیافت کنیم و با استفاده از آن بتوانیم 25 تا 30 درصد سوخت نیروگاه (با غنای چهار درصد) را تولید کنیم.

 

یکی از وجوح تمایز انرژی هسته‌ای نسبت به دیگر انرژی ها، امکان مصرف چند باره ی سوخت آن می‌باشد چرخه سوخت هسته‌ای نامی است که همین ویژگی را بیان می کند. در چرخه سوخت هسته ای، سوخت مصرف شده پس از بازفراوری دوباره در قالبی جدید در داخل قلب راکتور سوخت گذاری می شود.

 

اهمیت اساسی بازفرآوری چیست؟

پسماند سوخت منبع بسیار مهمی برای تامین اورانیوم است. معادن اورانیوم کشور کانادا به دارا بودن خلوص بالا معروف هستند. در حالی که میزان اورانیوم را در سایر معادن اقتصادی به صورت قسمت در میلیون (مثال 800ppm) بیان می کنند اما سنگ موجود در معادن اورانیوم کانادا حدود 20 درصد اورانیوم دارند. با این وجود، سوخت مصرف شده در یک نیروگاه، بیش از 100برابر بهترین معادن اورانیوم جهان در کانادا و بیش از 20000 برابر معدن اورانیوم ساقند (در کشورمان) حاوی اورانیوم شکافت پذیر است. همچنین در راکتورهایی که با غنای بالاتری کار کنند، میزان این اورانیوم شکافت پذیر باقی مانده در پسماند سوخت، بیشتر هم هست.

 

نبود منابع سرشار اولیه اورانیوم در جهان مسئله ای است که در آینده ممکن است برای تمامی کشورهای صاحب تکنولوژی هسته‌ای مشکل ساز باشد. علی الخصوص برای کشوری مانند ایران که معادن کشف شده فراوانی ندارد (اکتشاف معادن جدید در حال انجام است) هرگونه منبعی برای تامین سوخت هسته‌ای از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است آن هم منبع سرشاری مانند سوخت مصرف شده که در دنیا جهت تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

جداسازی پلوتونیوم موجود در پسماند سوخت یکی دیگر از کاربردهای مهم بازفرآوری است. در کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای استفاده از سوخت پلوتونیوم در نیروگاههای هسته‌ای پذیرفته شده است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد (در جدول زیر میزان استفاده از پلوتونیم به عنوان سوخت راکتور هسته‌ای در طی سال های مختلف در جهان آورده شده است[1])

 

4354

نمودار 1 میزان استفاده از پلوتونیوم به عنوان سوخت راکتور هسته‌ای در طی سال های مختلف در جهان

 

با نگاهی اجمالی میتوان گفت بازفراوری نه تنها منبع مهمی در تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای است بلکه موجب کاهش حجم زباله های هسته‌ای درحدود یک پنجم وکاهش چشم گیر رادیواکتیویته ی آن‌ها می‌شود.

 

همچنین پیش بینی می شود استفاده از نیروگاه های نسل چهارم هسته‌ای تا سال 2020 رواج پیدا کنند. در این صورت با توجه ساختار این راکتورها، سوخت های مصرف شده نیروگاههای هسته‌ای فعلی (که در تخمینی حدود 1?5 میلیون تن تخمین زده می شوند) به عنوان منبع تولید سوخت آن نیروگاه ها مورد توجه قرار می گیرند.

 

وضعیت جهانی بازفرآوری

تا کنون حدود 110 هزار تن سوخت هسته‌ای در جهان مورد بازفرآوری قرارگرفته است. نمودار زیر پیش بینی استفاده از اورانیوم و پلوتونیوم بازیافتی و در نتیجه میزان صرفه جویی که در استفاده از اورانیوم طبیعی صورت می گیرد را نشان می دهد[2]. از نمودار مشخص است که بازفرآوری در جهان رو به رشد است و هر ساله مقدار بیشتری از سوخت نیروگاه ها، باز فرآوری می‌شود. همچنین مشاهده می کنیم که استفاده از پلوتونیوم در سوخت نیروگاه ها رو به افزایش خواهد بود.

 

Untfdfsdsdditled

نمودار 2 پیش‌بینی میزان صرفه جویی در اورانیوم طبیعی بخاطر استفاده از بازفراوری سوخت مصرف شده تا 2030

 

در نمودار زیر نیز روند تولید پلوتونیوم از بازفراوری سوخت نیروگاههای هسته‌ای برای چتد کشور مطرح استفاده کننده از این تکنولوژی قابل مشاهده است.[3]

 

564676

نمودار 3 روند افزایشی پلوتونیوم تولید شده برای مصارف غیر نظامی

 

در جدول زیر ظرفیت چند مرکز بازفراوری سوخت هسته‌ای فهرست شده است: (واحد: تن اورانیوم در سال[4]):

 

نوع سوخت کشور نام مرکز ظرفیت (تن اورانیوم بر سال)
سوخت راکتور آب سبک انگلستان Sellafield 600
روسیه Ozersk 400
ژاپن Rokkasho *800
فرانسه La Hague 1700
سوخت دیگر راکتورها انگلیس Sellafield 1500
ژاپن Tokai MOX 40
هند 4راکتور PHWR 330
جمع کل 5370

جدول 1 ظرفیت چند مرکز بازفراوری سوخت هسته ای

 

*این مرکز قرار بود در سال 2016 شروع به کار کند اما بدلیل مسائل امنیتی بعد از حادثه فوکوشیما راه‌اندازی آن در هاله‌ای از ابهام است.

 

در حال حاضر تنها در اروپا و آسیا از بازفراوری سوخت برای تولید دوباره سوخت هسته‌ای استفاده می شود اما در آمریکا بازفراوری برای مقاصد نظامی صورت می گیرد.

 

45656

شکل 1 مراکز بازفراوری فعال در جهان (منبع: www.fissilematerials.org)

 

روند رو به رشد ظرفیت مراکز باز فراوری سوخت هسته‌ای نیز در جدول زیر آمده که شامل سوخت راکتورهایی از نوع:LWR ، PHWR، FBR، GCR می باشد که در کشورهای انگلیس، هند، روسیه، ژاپن و فرانسه مستقر هستند[5]

 

 

Untfdfditled

نمودار 4 روند ایجاد مراکز بازفراوری

 

دیگر کاربردهای بازفرآوری

بازفراوری از جنبه ای دیگر نیز حائز اهمیت است و آن تولید عناصر کم یاب و مهم است که اکثر آنها به راحتی در طبیعت یافت نمی شوند و تعدادی از آنها صرفا در راکتور هسته‌ای به وجود می آیند و برای آنها کاربردهای مختلفی در حوزه صنعت وجود دارد.

 

Am(آمریکیوم):

  • آشکارساز یونی: برای آشکار سازی دود مورد استفاده قرار میگیرد

  • رادیوایزوتوپ ترموالکتریک: برای تولید الکتریسیته و حرارت استفاده میشود که یکی از موارد کاربردی آن استفاده در سفینه های فضایی به عنوان باتری هسته‌ای است (mw/g7 در Am241)

  • منبع نوترون: برای راه اندازی راکتور هسته‌ای از منبع نوترونی برای شروع واکنش زنجیره ای استفاده می شود

  • تولیدکننده دیگر عناصر: از جمله کوریوم

  • طیف سنج: برای تحلیل مواد

 

657656

 

Cm (کوریوم):

  • رادیولیزوتوپ ترموالکتریک: در باتری های هسته‌ای مورد استفاده قرار میگیرد

  • طیف سنج اشعه ایکس

 

 

Np (نپتنیوم):

  • ماده تولید کننده پلوتونیوم

  • به عنوان آشکار ساز در ابزار آلات فیزیک انرژی‌های بالا، به عنوان آشکار ساز نوترون

 

223323

 

جمع بندی

به طور خلاصه، بازفراوری سوخت هسته‌ای فرآیندی است که از زباله‌های هسته‌ای موادی بسیار ارزشمند به وجود می آورد که نه تنها زیان بار نیست بلکه از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور است. بنابراین برای هر کشوری که قصد داشتن صنعت هسته‌ای پویا و بادوام دارد وجود چنین فرآیندی لازم است و در آینده با کاهش منابع اولیه تامین اورانیوم اهمیت آن نیز مضاعف خواهد شد.

 

با نگاهی به چند کاربرد و فواید ذکر شده برای بازفراوری سوخت هسته ای، متوجه می‌شویم که مصارف نظامی (استفاده از پلوتونیوم 239) تنها بخش کوچکی از کاربردهای این فرآیند است و حالا با این بهانه، در توافق اخیر بین ایران و کشورهای 5+1، کشورمان از دیگر کاربردهای پرشمار آن برای مدتی نامعلوم محروم شده است. در همین راستا ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا طی مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به بحث بازفراوری می نویسد (+):

 

«ایران برای آینده ای نامحدود، ظرفیت استخراج پلوتونیوم از سوخت مصرف شده هیچ راکتوری نخواهد داشت و نمی تواند روی چنین بازفرآوری، کار تحقیق و توسعه داشته باشد.»

 

پذیرش محدودیت‌ها در این زمینه به معنی از دست دادن بخش قابل توجهی از منابع سوخت هسته‌ای کشور است. این در حالی است که برای تامین نیاز قطعی کشور به 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای، به این منابع سوخت به طور اساسی احتیاج وجود دارد. در واقع به نظر می‌رسد علاوه بر ایجاد محدودیت گسترده در ظرفیت غنی سازی ایران برای سالیان طولانی و حتی صفر شدن ظرفیت غنی سازی کشورمان بعد از سال دهم (+)، ایجاد محدودیت در منابع سوخت هسته‌ای کشور یکی دیگر از دستاوردهای طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای بوده است.





      

افسران - عزت ملی





      

افسران - ashura&arbaen





      

6 دانشگاه بزرگ تهران بیانیه‌ ای پیرامون مصالح اقتصاد کشورمان خطاب یه رئیس جمهور صادر کردند که متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

"وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا"(انعام/آیه 141)

 

«آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه‌ی توان بالای خود، اجازه‌ی نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم»  امام خامنه ای دام ظله العالی

 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛حجه الاسلام و المسلمین روحانی

 

سلام علیکم

 

انقلاب اسلامی ایران که حاصل مجاهدت های خالصانه ی بهترین عزیزان خود و تقدیم بیش از 220 هزار شهید به اسلام می باشد، تداوم راهی است که 1400 سال پیش توسط بهترین خلق خداوند ، نبی اکرم صلوات الله علیه و آله به مسلمانان و جهانیان عرضه شد همان راهی که جزء مهمترین اصولش نفی سلطه ی کفار و غیر خدا بر امت اسلام می باشد و این اصل در تمام ابعاد اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ظهور و بروز دارد.

 

حال در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی به عنوان نماد حاکمیت اسلام در جهان شناخته می شود در پیچ تاریخی قرار گرفته است که عبور موفقیت آمیز از آن پیچ تاریخی، موفقیت اسلام و کارآمدی گفتمان رسول الله صلوات الله علیه و آله خواهد بود و خدای ناکرده هرگونه شکست در این شرایط، ضربه ای به اسلام خواهد زد که تا سال ها جبران نخواهد شد.

 

از مهمترین ابعاد این پیچ تاریخی، بعد اقتصادی آن است؛ که امروز تمام کفر، چشم به به این روزنه دوخته تا از راه نفوذ و ضربه زدن به اقتصاد انقلاب اسلامی، کارایی و موفقیت گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی را در چشم ملت های بیدار منطقه از بین ببرد و در نهایت ملت های بیدار و مستضعف را به این نتیجه برساند که نسخه ی اقتصادی اسلام برای پیشرفت مسلمانان کارآ نیست و در برابر نسخه های اقتصادی جبهه ی کفر تاب مقاومت ندارد. لذا در این میان رسالت و وظیفه ی مسئولان جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش احساس می شود و خدای ناکرده هرگونه سوء تدبیر و اقدام انحرافی که به اقتصاد انقلاب اسلامی ضربه بزند، ضربه به اسلام عزیز خواهد بود و آنان که به اسلام لطمه می زنند از لعن و نفرین خداوند و اولیاء و شهدا بی نصیب نخواهند بود.

 

و اما این روزها و پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای شاهد صف کشیدن بنگاه‌ها و کارتل­های اقتصادی برای نفوذ در اقتصاد ایران از یک‌سو و هیاهوهای تبلیغاتی برخی در داخل از سوی دیگر بوده‌ایم، که شرایط را برای نفوذ بیگانگان به اقتصاد انقلاب اسلامی مهیا کرده و زمینه را برای وابستگی اقتصاد انقلاب اسلامی به غرب مهیا می‌کند. اقدامی که گام به گام به ضربه پذیری انقلاب و اسلام عزیز کمک می کند.

 

 لذا لازم است چند نکته‌ای را در این رابطه عرض نمائیم:

 

1- اخیرا جنابعالی در دیدار با مدیران شرکت‌های تجاری و صنعتی آمریکا از حضور شرکت های آمریکایی در اقتصاد ایران سخن گفته اید و بیان داشته اید: هیچ منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران قائل نیستیم.

 

آقای روحانی!

 

در شرایطی که خصومت های آمریکا علیه ملت ایران هنوز از چشمان این ملت پاک نگردیده است و اقتصاد ایران کماکان با خرابی های ساختاری ایجاد شده توسط آمریکایی ها در اقتصاد ایران در دوران پهلوی دست و پنجه نرم می کند، گسترش روابط اقتصادی با آمریکایی ها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟ اظهار نظر شما مبنی بر گسترش روابط اقتصادی با آمریکا چه قدر در چارچوب ادبیات اقتصاد مقاومتی جای می گیرد؟ مگر نه این است که اساس اقتصاد مقاومتی نفی سلطه ی اقتصادی بیگانه است؟ زهی خیال باطل است که گمان کنیم آمریکائی ها فقط دنبال کار اقتصادی در ایران هستند و هدفی در راستای نفوذ اقتصادی در ایران ندارند. اگر قرار است روابط اقتصادی با آمریکا گسترش پیدا کند پس انتظار این را هم داشته باشید که چنان اقتصاد ایران به آمریکا وابسته شود که با اندک تحریمی اقتصاد ایران را به لبه ی پرتگاه برسانند و آن وقت دولتمردان ما هر روز به فکر این باشند که با مذاکره کدام تحریم را بردارند.

 

همان طور که می دانید اقتصاد آمریکا به مدد استعمار دلار و نفوذ اقتصادی که در کشورهای مستضعف داشته است، توانسته خود را حفظ کند وگرنه درصورتی که اقتصاد آمریکا بازار مصرف کشورهای دیگر را در دست نداشت سال ها پیش باید از بین می رفت.

 

آقای روحانی!

 

در چنین شرایطی استقبال از همکاری اقتصادی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، کمک و اعانه ی ظالم به حساب نمی آید؟ مگر نه این است که انقلاب اسلامی آمده است تا استکبار جهانی را از بین ببرد و از بین بردن اقتصاد استکبار اولین قدم در راه نابودی کفرو استکبار است. با این وجود اظهار نظر شما مبنی بر گسترش روابط با آمریکا و اینکه ((یکی از راه های کاستن از فاصله میان ایران و آمریکا، همکاریهای اقتصادی است)) جای بسی تامل است.

 

آیا ملتی که 37 سال است نفی سلطه ی استکبار و شعار مرگ بر آمریکا را سرلوحه ی فعالیت های خود در تمامی عرصه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرارداده است و کاهش روابط با استکبار را برای خود افتخار می پندارد، اکنون باید با دشمنان خود همکاری اقتصادی داشته باشد؟ 

 

2- صف کشیدن‌های حریصانه کشورهای غربی برای برقراری رابطه‌ی اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ، نشان از فرصت‌طلبی آنان برای سوءاستفاده‌های بعدی از اقتصاد ایران جهت باز کردن بن‌بست‌های خود دارد . آنان به دنبال تسخیر بازار مصرفی ایران  ، اجرای توطئه‌های خود ، ضربه زدن و وابسته کردن اقتصاد ایران به خود هستند . با توجه به خیانت‌های اقتصادی کشورهای غربی درگذشته علی‌الخصوص در دوران تعدیل اقتصادی آیا وقت عبرت گیری ما نیست ؟ آیا در چنین شرایطی قوه‌ی مجریه و وزارت امور خارجه موظف نیست تدابیری جهت جلوگیری از نفوذ اقتصادی بیگانگان به ایران اتخاذ کند؟ درحالی‌که تجربه‌ی تلخ تاریخی چند سال اخیر را در کوله‌بار خود داریم گسترش روابط اقتصادی با غرب چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

 

3- اقتصاد ایران تجربیات زیادی از روابط اقتصادی با کشورهای غربی دارد که در موقع تحریم‌های خصمانه علیه ایران، شرکت‌های غربی تمام قراردادهای خود را لغو کرده و در مواقعی که جمهوری اسلامی ایران بخش تولید خود را به آن‌ها واگذار کرده بود، خاک ایران را ترک کردند و ضربات سهمگینی به تولید و اقتصاد در این کشور وارد کردند. باوجود چنین تجربیاتی گسترش روابط اقتصادی با غرب درحالی‌که هنوز متن توافق تصویب نشده است چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

 

4- قوه‌ی مجریه و در رأس آن جنابعالی، در بیان برنامه‌های اقتصادی خود تأکید ویژه‌ای برجذب سرمایه‌های خارجی در ایران دارید. آیا کشورهای خائن غربی حاضرند برای پیشرفت اقتصاد ایران دست به سرمایه‌گذاری بلندمدت و مؤثر در ایران بزنند ؟ حال آنکه اقتصاد مقاومتی که بارها توسط مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است عبارت است از توجه به توان داخل و استحکام ساخت درون و روی پای خود ایستادن که ترجمه‌ای است از آیه‌ی شریفه‌ی« لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا». در این صورت با افزایش جذب سرمایه‌های خارجی چه قدر به اقتصاد مقاومتی که ادعای دولت است نزدیک خواهیم شد؟

 

5- این روزها آن‌قدر که از ثمرات و ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی گفته می‌شود از اثرات سوء آن گفته نمی‌شود. تا حدی که طبق بیانات مسئولان اقتصادی، دولت توان خود را به جذب سرمایه خارجی گذاشته است و سرمایه‌گذاری خارجی را راهکار گشایش اقتصادی می‌دانند. حال آنکه برای رونق و پیشرفت اقتصادی نیازی به سرمایه‌ی کشورهای غربی نیست. تجربه‌ی کشورهای توسعه‌یافته هم دررسیدن به رشد اقتصادی گویای این مدعا است.  از طرف دیگر تجربه‌ی ورود سرمایه‌ی خارجی نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کوتاه‌مدت و آسیب‌زا است و در برخی موارد حتی کشور سرمایه‌گذار هیچ استفاده‌ای از کارگران بومی در جریان تولید نکرده است و با ایجاد حصارهای متعدد مانع ورود کارگران و دانشمندان ایرانی جهت انتقال دانش فنی شده‌اند که نتیجه‌ی چنین اقدامی وابستگی تولید داخل به دانش غربی است و نتیجه‌ای جز دوری از پیشرفت اقتصادی داخل ندارد و اقتصاد ایران را روزبه‌روز به اقتصاد غرب وابسته می‌کند که خلاف روح اقتصاد مقاومتی است.

 

6- در شرایطی که هنوز مشخص نیست توافق هسته‌ای تصویب می‌شود یا خیر بعضی مسئولین دولتی به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که گویا تحریم‌ها و خصومت اقتصادی غرب با جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است و شاهد آن هستیم که معاون اول ریاست جمهوری از انحلال ستاد تدابیر ویژه‌ی اقتصادی خبر می‌دهد حال‌آنکه ستاد تدابیر ویژه‌ی اقتصادی باهدف تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی استراتژیک با حجم مناسب، جلوگیری از اخلال در سیستم مالی کشور و صیانت از ذخایر ارزی و طلای کشور ایجادشده است و حتی در شرایط پسا تحریم – البته در صورت لغو تحریم‌ها و حسن تعهد طرف غربی- وجود چنین ستادی ضروری است.

 

7- این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده‌ی دولت از الگوهای فاسد غربی جهت حل مشکلات اقتصادی شنیده می‌شود و عده‌ای ایده‌ی دریافت کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول را در سر می‌پرورانند. چرا نمی­خواهیم از تاریخ درس بگیریم و قبول کنیم نهادهای بین­المللی علی‌الخصوص صندوق بین‌الملل پول نمی‌توانند مشکل اقتصادی ایران را از دفاتر خود در آمریکا حل کنند؟  آیا 8 سال برای فرصت دادن و پیگیری راه‌حل‌های آنان در دوران سازندگی کافی نبود؟ وقوع بحران‌ها و فروپاشی‌های اقتصادی در اواخر قرن بیستم میلادی در کشورهای شوروی ، برزیل ،آرژانتین و... که گوش‌به‌فرمان صندوق بین‌الملل پول بودند گویای همین ماجراست.

 

بی‌شک بسیج دانشجویی، دیدبانی فضای اقتصادی کشور را وظیفه‌ی خود می‌داند و در عمل به رسالت انقلابی خود نسبت به نفوذ اقتصادی بیگانگان در هر سطحی که باشد واکنش نشان داده و در مقابل بی‌توجهی هر مسئول و نهاد از اقتصاد مقاومتی که نسخه‌ی معاصر اقتصاد اسلام هست سکوت نخواهد کرد.

 

 

سایه ی رهبری مستدام

 

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر





      
<      1   2   3   4   5