سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :12
  • بازدید دیروز :179
  • کل بازدید :99696
  • تعداد کل یاد داشت ها : 545
  • آخرین بازدید : 97/6/31    ساعت : 7:6 ص
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

ظاهراً روشنفکران وطنی می‌کوشند با هر روش ممکن به دیگران بقبولانند که اصولاً نماز در جامعه ما جایگاه یندارد و هر فیلمی که به این موضوع بپردازد، سفارشی‌ساز است.

به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ «اصلا به این فکر نکردید که فیلم کمی سفارشی به نظر برسد؟/حاتمی: وقتی خودم فیلم‌نامه را خواندم اصلا همچین حسی نداشتم این‌ور و آن‌ور خیلی می‌گفتند؛ به‌خصوص آدم‌هایی که از دور با کار رابطه داشتند؛ مثلا فرض کنید کسانی که نقش‌های کوتاه‌تری دارند. من این حس را نداشتم.» «فیلم را که دیدیم اول به نظرمان رسید که سفارشی باشد./ حاتمی: خیلی عذر می‌خواهم؛ ولی اگر سفارشی بود که باید در جهت عکسش باشد؛ چون رویش نمی‌شود [نماز خواندن را] ابراز کند. اگر قرار باشد آدم جبهه‌ای به فیلم داشته باشد درست برعکس است. یعنی ببین چه اوضاعی شده که آدم‌ها حتی روی‌شان نمی‌شود که خلوتِ خودشان را با خدا به کسی بگویند.»
«...این فیلم واقعا سفارشی بود؟/ مقدم‌دوست: نه واقعا سفارشی نبود». «من دلیل خودم را برای اینکه این کار سفارش باشد گفتم حالا شما دلیل‌های خودتان را برای اینکه می‌گوئید سفارشی نیست بفرمائید./ مقدم‌دوست: من فقط می‌توانم بگویم که سفارشی نیست. همین. می‌توان ثابت کرد یک کار سفارشی نیست وقتی که سفارشی نیست؟! شما به من کمک کنید.»
این‌ها بخشی از مصاحبه‌های جالب نشریه «تجربه» با «لیلا حاتمی» و «هادی مقدم‌دوست» است در پرونده‌ای که برای فیلم «سر به مهر» هادی مقدم‌دوست تدارک دیده است، مصاحبه‌هایی که خواندن بخشی از آن‌ها می‌تواند به خوبی تعریف شبه‌روشنفکران در مورد «فیلم سفارشی» و همچنین نسبت آن‌ها با تفکرات قاطبه‌ی مردم را نشان دهد.
البته در ماه‌های اخیر به بهانه‌ی بررسی محصولات فرهنگی و هنری مختلف به شبه‌روشنفکران غرب‌زده و تفکرات و دغدغه‌های‌شان تا حدودی پرداخته‌ایم. از جمله در آخرین مورد که در نقد فیلم «آسمان زرد کم عمق» به «شبه‌ سینما» و نسبت آن با شبه‌ روشنفکران اشاره‌ی گذرایی داشتیم. اما گاهی تنها مطالعه‌ی صرف خروجی‌های رسانه‌ای متعلق به خود ‌شبه‌روشنفکران بهتر از هر نقد و بررسی و تحلیلی می‌تواند ماهیت و عمق تفکر و همچنین اوج حرفه‌ای بودن این دوستان در کار رسانه‌ای را با دقت بالا مشخص کند.
نمونه‌ی اخیر هم یکی از همین موارد است. دوستان ظاهرا باورشان نمی‌شود- یا نمی‌خواهند مخاطب باورش بشود- که سینماگران مطرح و کاربلدی جرئت کرده‌اند در فضای سینمای ایران فیلمی درباره‌ی نماز بسازند. فیلمی که اتفاقا در فرم و ساختار نیز حرف‌های بسیاری در موردش می‌توان زد و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فجر را هم گرفته است.
در جایی از این پرونده دوستان روشنفکر در سوالی از هادی مقدم‌دوست، این نکته را توضیح می‌دهند که:«اجازه بدهید برای شما بیشتر توضیح دهم. فیلم که شروع می‌شود، تماشاگر فکر می‌کند، فیلم درباره دختری است که تنهاست، خواهرش نابیناست و او می‌خواهد به خواهرش کمک کند که چشم‌اش عمل شود. داستان جلو می‌رود و می‌بینیم داستان اصلا این نیست. همخانه دختر دارد ازدواج می‌کند، او باید خانه را ترک کند و دلش می‌خواهد مثل همخانه‌اش ازدواج کند. جلوتر که می‌رویم می‌بینیم داستان فیلم اصلا این هم نیست. دختر می‌خواهد نماز بخواند تا دعاهایش برآورده شود و همه داستان به نماز ختم می‌شود. یعنی شما دو تا سه تم اصلی داستان را رها می‌کنید تا به نماز برسید. حالا اگر از این منظر هم نگاه کنیم بازهم می‌توانیم احتمال دهیم که کار سفارشی است.»
این تعریف واضح و صریح «فیلم‌ سفارشی» از نظر شبه‌روشنفکران وطنی‌ است. آن‌ها معتقدند «سربه مهر» چون راجع به نماز است پس حتما سفارشی‌ست. چرا؟ چون یا بسیار برای‌شان عجیب است که کسانی(هادی مقدم‌دوست وحمید نعمت‌اله) از دل جماعت سینما-آن‌هم دونفر از کاربلدترین‌هایش- با دغدغه‌ی خودشان و بدون سفارش سراغ ساخت فیلمی با محورت نماز بروند. یا گمان می‌کنند این موضوعی‌ست کاملا بدور از تفکرات و اعتقادات جامعه و بنابراین فیلم‌سازان هم نباید به سراغ آن بروند. مگر در ایران هم کسی نماز می‌خواند که درباره‌اش فیلمی ساخته شود؟!
این را تنها یک نمونه‌ از تفکری بگیرید که سه دهه سینمای ایران تمام امکانات سینمای ایران؛ اعم از امکانات دولتی و رسانه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داشته و وضعیت آن را به این‌‌جا رسانده. تفکری که در عین برخورداری از تمام امکانات دولتی پز استقلال و سینمای مستقل می‌دهد و در عین ساخت «فیلم سفارشی» بر اساس منویات «سفارت‌خانه‌های غربی»، تمام تلاش‌ش را به خرج می‌دهد تا این تصویر را به مخاطب حقنه کند که امکان ندارد فیلم‌سازی در این مملکت با دغدغه‌ی خودش سراغ ساخت فیلمی درباره نماز برود و اگرفیلمی دینی با محورت نماز ساخته شد حتما سازنده‌اش یک کارگردان سفارشی‌ساز ناکاربلد سطح‌پائین است. این تفکر همان چیزی‌ست که در موردش صحبت کرده‌ایم و بازهم باید بسیار به آن بپردازیم؛ عامل عقب‌ماندگی سینمای ایران و پس‌زده شدن‌ش توسط مردم.

 

منبع: رجانیوز

 

 

 





      

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام رضا (ع) در مناظره معروف خود با علمای سایر دین‌ها جمله‌ای را فرمودند که باید آن را سردر همه حوزه‌ها و ...

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، رحیم پور ازغدی دقایقی پیش در همایش «وحدت حوزه و دانشگاه» در دانشگاه علوم اسلامی رضوی حرم مطهر رضوی بیان داشت: زمانی که اولین بار دانشگاه تربیت معلم و بعد دانشگاه تهران تاسیس شده هدف اصلی آنها کادر سازی برای ایجاد یک جامعه غرب زده بود.

وی ادامه داد: به این معنا که مدیرانی تربیت کنند که سکان کشور را بعد از دو، سه دهه در دست گیرند که سلوهای خاکستری مغزشان تبدیل به سلول‌هایی شود که صرفا بر ترجمه متکی است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هدف اصلی از تاسیس دانشگاه در آن دوره رشد علمی کشورهای اسلامی نبوده؛ بلکه هدف این بود که به جای سلطه مستقیم بر این کشورها؛ دست نشانده‌های داخلی خود را بر سر کار آوردند و تفکر انگلیسی و صهیونیستی را رواج دهند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: در آن روزگار حتی روسای دانشگاه‌ها را غربی‌ها انتخاب می‌کردند؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که هدف آنها رشد کشور نبوده و این امر را امروزه در مسئله هسته‌ای نیز مشاهده می‌کنید.

وی ادامه داد: دشمنان استقلال و پیشرفت رابرای کشور ما نمی‌خواهند؛ بلکه آنها به دنبال پیشرفت قلابی در ایران هستند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه زمانی در این کشور رابطه عاطفی بین حوزه و دانشگاه وجود نداشت، بیان داشت: با همه این اوصاف بچه مسلمان های پیدا شدند که کارکرد دانشگاه ها را تغییر دادند و از همین دانشگاه ها افرادی پیدا شد که مخالف نظام بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه به این ترتیب به مرور زمان یک نطفه در حوزه ه و دانشگاه ها به وجود آمد که مخالف قالب بندی آن روز بودند، گفت: در گذشته جریان خدمت به خلق کمتر مشاهده می شد و بیشتر ارزش ها ارزش های غربی بودند که در کشور رواج داده می شد.

ازغدی با تاکید براینکه جریان مذهبی درآن دوره ضعیف ترین جریان بود و افراد محدودی در جریان مذهبی پیرو خط اهل بیت جای داشتند، بیان داشت: به مرور زمان ارتباطات گسترده ای ایجاد شد و افرادی رشد یافتند که از پیله خود خارج و مسئولیت ارتباط با جوانان را احساس کردند.
وی
 ادامه داد: فضای حاکم بر حوزه این بود که تمام جهان منحصر به حوزه و خانه می شد و این را یک نوع زندگی می دانستند و اصالت را فقط در درس و بحث دنبال می کردند. عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در آن دوره فضای غالب بر حوزه این بود که آقایان باید با سیاست کاری نداشته باشند گفت: در آن دوره بسیاری از روحانیون درک سیاسی نداشتند و به دنبال اقدامات سیاسی نبودند به طوری که حوزه به جای رسید که چون امر به معروف و نهی ازمنکر را یک فعالیت اجتماعی تلقی می کردند، این امر را از رساله ها حذف کردند.

ازغدی با یادآوری اینکه امام راحل بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، گفت: امروز پروژه اصلی وحدت حوزه و دانشگاه تمدن سازی است؛ بنابراین سیاهی لشکر بودن فایده ای ندارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که چرا در مقابل تحریم ها آسیب پذیر هستیم، خاطرنشان کرد: علت این امر این است که در دانشگاه های ما به خوبی اقدامات لازم صورت نگرفته است و ما به استقلال کامل علمی نرسیده ایم.

ازغدی ادامه داد: چرا از نظر فرهنگی آسیب پذیریم؛ زیرا حوزه به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است؛ بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر و در فضای خود به اصل وظایفشان عمل کنند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) در مناظره معروف خود با علمای سایر دین ها فرمودند هر کس می خواهد از اسلام اشکال بگیرد، سوالی دارد و یا اینکه با چیزی مخالف است، بپرسد بدون هیچ گونه نگرانی» و این جمله را باید بر سر در تمامی حوزه ها و دانشگاه ها نوشت.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: چنانچه جرات این امر را داشتیم که این جمله را بر سر تمام مکان های علمی و دینی خود بنویسیم، آنگاه تمدن سازی دینی و اسلامی ایجاد کرده ایم.

رحیم پور خطاب به حاضران گفت: باید مطالعات جانبی خود را گسترش دهیم، اینکه بنشینیم و تنها از ایجاد فساد فرهنگی در جامعه شکایت کنیم، صحیح نیست و سوال اینجاست که چه کسی مسئول است ما مسئول هستیم، ما هستیم که باید بسیار منطقی، مستند و با صحه صدر وارد شویم و کاستی ها را به گردن دیگران نیاندازیم.

وی با گلایه از اینکه دانشگاه های امروز محل تولید علم نیستند؛ بلکه محل تولید مثل هستند، بیان داشت: بسیاری دکتری اخذ می‌کنند؛ اما نمی توانند کتب را نقد کنند و تنها به کتب ترجمه ای اکتفا می کنند این یک نقد جدی به دانشگاه های امروز است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: البته نمی خواهیم مثبت ها را در نظر نگیریم و باید گفت که متدین ترین دانشگاه در دنیا دانشگاه های ایران هستند؛ اما اینها در حاشیه اند باید بیشتر به این مسائل پرداخته شود.

ازغدی با اشاره به اینکه در بین تمامی اصناف، صنف طلبه بیشترین شهید را تقدیم این انقلاب کرد، خاطرنشان کرد: در دوران جنگ طلبه های را مشاهده کردیم که غواص بودند و وارد عمل شدند این افراد خود را متعلق به اهل بیت خود نمی دانستند؛ بلکه متعلق به اهل بیت (ع) می دانستند.

وی ادامه داد: چنانچه امروز دانشگاه و حوزه از حوزه صنعت و تکنولوژی گرفته تا حوزه فقه و حدیث یک گفتمان سازی در دنیا را به راه اندازند، باعث خواهیم شد یک الگوی قالب در جهان اسلام ایجاد شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: تمدن غرب به بن بست رسیده است و اسلام و اهل بیت هستند که می توانند نجات بخش دنیا باشند

 

 





      
باید منتظر بود و دید که با ورود جک استراو به ایران گوجه فرنگی‌ها در انتظار او هستند یا دست دوستی و پر از گل مسئولان. گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» - آرش براری؛ با نگاهی گذرا به سابقه روابط جمهوری اسلامی و دولت بریتانیا متوجه می شویم که این روابط همواره با چالش هایی همراه بوده است و نقطه درخشانی در این تعاملات به چشم نمی خورد؛ در واقع در هر موقعیتی که خطری از قبیل فتنه و توطئه کیان نظام اسلامی را تهدید می کرد در حاشیه یا متن این اتفاقات رد پایی از این روباه پیر دیده می شد. این رویدادها منجر به سلب اعتماد جمهوری اسلامی از دولتمردان بریتانیا شد تا جایی که روابط به قدری تیره و تار شد که طرف اروپایی سفارت خود در ایران را تعطیل کرد و تمامی ارتباطات را به صفر رساند.   چندی پیش همزمان با سفر هیات عالی رتبه ایرانی به نیویورک بحث احیای روابط ایران و انگلیس مطرح شد که در نهایت بر سر اعزام کاردار غیر مقیم به ایران ، دو کشور به توافق رسیدند که در نهایت در آبان ماه سال جاری این کاردار غیر مقیم مشخص گردید و پنجره تازه ای به سوی بهبود روابط ایران و بریتانیا گشوده شد.   همچنین برخی از خبر ها حاکی از این است که دعوت نامه ای از سوی گروه دوستی پارلمانی ایران به جک استراو و روسای گروه دوستی پارلمانی چند کشور دیگر ارسال شده است تا سفری به ایران داشته باشند.    این در حالی است که برخی مسئولان جمهوری اسلامی در پی احتمال حضور وی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری واکنش های تندی را از خود نشان دادند و با این کار مخالفت کردند بطوری که روح الله حسینیان در این باره اظهار داشت : اگر جک استراو به ایران سفر کند من با گوجه فرنگی از او استقبال خواهم کرد.   به نظر برخی کارشناسان مسائل سیاسی سفر وزیر امور خارجه سابق بریتانیا به ایران الزامی ندارد چرا که ملت و مسئولین نظام رضایت کافی از سابقه او را ندارند . شایان ذکر است که استراو در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ریاست تیم مذاکره کننده اروپایی را بر عهده داشت و با دکتر روحانی که در آن بازه زمانی دبیر شورای عالی امنیت بود بر سر مسائل هسته ای مذاکره می کردند که در نهایت این مذاکرات نتایج قابل قبولی را در بر نداشت و منجربه تعلیق غنی سازی اورانیم و تعطیلی مراکز هسته ای  گردید.   لازم به ذکر است علاالدین بروجردی دررابطه با سفر مقامات بریتانیایی به ایران تصریح کرده بود : انگلیسی ها از مدت ها قبل درخواست هایی مبنی بر سفر به ایران را به جمهوری اسلامی ارائه می کردند.   باید منتظر بود و دید که با ورود جک استراو به ایران گوجه فرنگی ها در انتظار او هستند یا دست دوستی و پر از گل مسئولان.      



      
عده ای از کارشناسان و مسئولان کمیته بررسی، رفع فیلتر دولت را موازی کاری با کمیته فیلترینگ قوه قضائیه می‌دانند. گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو» - آرش براری؛ پس از تصویب قانون جرایم رایانه ای، کمیته فیلترینگ از طرف قوه قضائیه تشکیل و مامور به مسدود کردن سایت هایی که با مبانی جمهوری اسلامی مغایر هستند، شد. بنا بر تشخیص این کمیته شبکه اجتماعی فیس بوک نیز به اتهام جاسوسی فیلتر گردید.   شاید بتوان گفت که یکی از پربحث ترین فیلترینگ های این کمیته همین بوده است. تقریباً تمام کاربرانی که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند، کم کم داشتند به این فیلترینگ و وی پی ان های دولتی و غیر دولتی عادت می کردند که دریچه جدیدی به سمت فیس بوک برای آنها باز شد.   با روی کار آمدن دولت یازدهم و استقبال بی سابقه مسئولان کابینه از فیس بوک، موج تازه ای از انتقادات به دولت پدیدار شد، به طوری که در یکی دو ماه نخست مقالات متعددی در این زمینه از سوی فعالان سیاسی و خبرگزاری ها منتشر گردید. دلیل اصلی این انتقادات هم این بود که اگر طبق مصوبه کمیته فیلترینگ استفاده از فیس بوک و توییتر غیر مجاز می باشد، پس چگونه است که مسئولان دولتی آزادانه در این شبکه های اجتماعی مشغول به فعالیت هستند؟   چندی پیش خبری مبنی بر تشکیل کارگروهی از سوی دولت جهت بررسی طرح رفع فیلتر فیس بوک از سوی واعظی، وزیر ارتباطات منتشر شد که واکنش کمیته فیلترینگ و برخی نمایندگان مجلس را در پی داشت. برخی نمایندگان قوه قضائیه فیلترینگ فیس بوک را معلول محتویات مجرمانه این شبکه اجتماعی می دانند.   محسنی اژه ای در این باره می گوید: «اختلافی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در این باره وجود ندارد و فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده موارد مجرمانه‌ای دارند که این موضوع از سوی کارگروه مربوطه و یا مراجع ذیصلاح دیده شده و درباره آن اقدام شده است. در فضای فیس‌بوک اقدامات ضدامنیتی، خلاف عفت و فحشا و آموزش‌های ناصحیح داده می‌شود که تا این اقدامات غیرقانونی در آن وجود داشته باشد این روند ادامه خواهد داشت، اما اگر مسئولان این شبکه‌ها مسائل مجرمانه را حذف کنند تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.»   این در حالی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از مسئولان دولت یازدهم نظری بر خلاف آنچه که کمیته فیلترینگ مطرح کرده بود را دارند و معتقدند که فیس بوک یک شبکه کاملاً اجتماعی است و به هیچ عنوان جزو مصادیق جرایم رایانه ای به حساب نمی آید. شایان ذکر است که تعداد قابل توجهی از وزرا در این شبکه اجتماعی صفحه دارند و بیشتر ارتباطات خود را از این طریق با مردم برقرار می کنند.   به نظر می رسد که کارگروه بررسی رفع فیلتر فیس بوک بشدت مصر است که تمامی جوانب مرتبط با این پرونده را در اختیار داشته باشد و همچنین ممکن است بخواهد که کمیته فیلترینگ قوه قضائیه طرح رفع فیلتر از فیس بوک را به این کارگروه واگذار کند؛ اگر این تصمیم صورت پذیرد، بعید نیست که اعضای کارگروه دولت به اجماع برسند و طرح آزادی استفاده از فیس بوک به مجلس راه یابد در این صورت باید منتظر نظر شورای نگهبان بود تا سرانجام فیس بوک در فضای مجازی کشور مشخص شود.