سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :7
  • بازدید دیروز :4
  • کل بازدید :319483
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 102/12/29    ساعت : 5:51 ص
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

توزیع سبد کالایی بهمن ماه از روز گذشته آغاز شد اما به دلیل نقص‌های موجود با اعتراضات قشری از افراد جامعه مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، 5 آذر ماه سال جاری بود که رئیس‌جمهور دولت یازدهم از اختصاص دو سبد کالایی به اقشار کم‌درآمد و نیازمندان خبر داد.

وی در گزارش 100 روزه خود اعلام کرد، در راستای این که مردم در روزهای پرتقاضای پایانی سال در تامین کالاهای اساسی و نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه نشوند، این اقدام صورت می‌گیرد و این کار در جهت ترمیم معیشت خانوارها صورت خواهد پذیرفت.

اقدامی در نگاه اول که به نظر می‌رسید در راستای کاهش تورم کالاهای اساسی در ایام نزدیک به سال نو طرح‌ریزی شده است.

خبرهای روزهای اول حاکی از آن بود که این سبدهای کالایی به 21 میلیون نفر اختصاص می‌یابد که عمدتاً افراد تحت پوشش کمییته امداد، سازمان بهزیستی، روستاییان، عشایر، کارگران و کارمندان هستند.

اما با گذشت زمان و شفافیت اطلاعات ارائه شده، وضعیت کسانی که مشمول دریافت این سبد کالایی می شدند، مشخص شد. طبق اطلاعیه وزارت صنعت، معدن وتجارت کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی،  روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان (به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دانشجویان متأهل (به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی)، طلاب (به تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه)، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، سرپرستان خانوارهای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و همچنین سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که میزان دریافتی و مستمری آنها کمتر از 500 هزار تومان باشد، مشمول دریافت سبدهای کالایی حمایتی دولت یازدهم می‌شوند.

کمتر از یک ساعت از اعلام این اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذشته بود که سامانه‌ای نیز برای ارسال پیام کوتاه و اطلاع از تخصیص و یا عدم تخصیص سبد کالایی به افراد معرفی شد. سامانه‌ای که در ابتدای کار با مشکلات فنی بسیار مواجه شده و نتوانست جوابگوی پیام‌های مردم باشد.

تا اینکه در روزهای قبل از تخصیص یافتن سبد برخی افراد با ارسال پیامک به سامانه 5000499، با چنین پیامی مواجه می‌شوند: «هموطن گرامی، سبد کالا به شما تعلق نگرفته است.» از جمله این افراد می‌توان به قشر کم درآمد جامعه همچون روستاییان، برخی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل آنکه حقوق بالای 500 هزار تومان دریافت می‌کردند و حتی افرادی که به دلایلی بیکار شده  بودند، اشاره کرد.

این در حالی بود که بسیاری از کارمندان با حقوق‌های چند میلیونی همچون نمایندگان مجلس و دیگر کارمندان در لیست دریافت سبد کالایی قرار گرفتند، اما یک روستایی که هیچ حقوق ثابتی ندارد، کارگری که تنها 510 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و کارگران فصلی که 4 ماه در سال 400 تا 500 هزارتومان حقوق می‌گیرند و مابقی سال هیچ‌گونه دریافتی ندارند، از دریافت سبدکالایی محروم شده‌ و شامل این طرح نشده است.

وقتی دولت با انبوه اعتراضات این افراد مواجه شد اعلام کرد که به دلیل نبود مکانیزم مشخص به حدود 23 میلیون جمعیت روستایی سبد کالایی تعلق نگرفته است و متاسفانه چون امکان شناسایی افراد نیازمند و محرومان در این جوامع وجود ندارد، این افراد از دریافت این سبدها محروم شدند.

باید توجه داشت که در حال حاضر در کشورمان ایران خط تقریبی فقر حدود یک میلیون تومان در شهرها و 800 هزار تومان در روستاها می‌باشد و تمام کسانی که ماهیانه ملبغی کمتر از این مقدار را دریافت می‌کنند، نیازمند شناخته شده و مشمول دریافت کالاهای حمایتی می‌باشند. همچنین حدود 4 میلیون جمعیت بیکار کشور که در این طرح مشمول دریافت یارانه نشده‌اند را نیز باید به اقشار نیازمند حمایت اضافه کرد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند متاسفانه با این اقدامات نسنجیده به نظر می‌رسد سبدهای کالایی حمایتی دولت بیشتر از آنکه اقشار ضعیف را هدف قرار دهد و کمک به قدرت خرید تضعیف شده مردم کند، شروع طرح حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی و تبدیل پرداخت‌های نقدی به سبد کالایی است، می‌توان گفت برگشت به گذشته و همان سیستم کوپنی که از قبل وجود داشت، به شکلی نوین در حال برگشت است.

دور از واقعیت نیست که اقدام دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر، امری بسیار مهم و پسندیده است، اما طبیعتا زمانی که موضوع ارائه سبد کالایی در جامعه مطرح شد، انتظاراتی در بین خانوارها ایجاد شد که دولت پاسخگو باشد و با تدبیر، درایت و بررسی تمامی جوانب طرح و شناسایی دقیق جامعه هدف، دست به اینکار می‌زد تا ضمن رعایت عدالت، عزت و کرامت مردم نیز در توزیع این اقلام بیش از گذشته حفظ می‌گشت.

لازم به ذکر است، توزیع این سبد کالایی از روز گذشته، 13 بهمن ما آغاز شد و مرحله اول آن شامل 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم مرغ، 2 بطری روغن مایع، 2 بسته پنیر بسته‌بندی شده، 1 شانه تخم مرغ یا 24 عدد بسته‌بندی شده است





      

هر پدیده و اتفاق بین المللی که در نتیجه ی پروسه ای شامل کنش ها و واکنش های مجموعه ی کشورها روی می دهد دارای یک سری پیامدهای پنهان و یک سری پیامدهای آشکار است، نتایج آشکار معمولا در قالب معاهده، توافق نامه و... بین دو یا چند کشور منعقد می شود، اما آنچه که در هیچ سندی ذکر نمی شود و غالبا آثاری مهمتر از آثار نتایج آشکار دارد، موارد پنهانی است که باید در پس اتفاقات مختلف جستجو کرد. کنفرانس صلح سوریه نیز که با نام ژنو2، دوم بهمن ماه در مونترو سوئیس برگزار شد، از قاعده ی فوق مستثنی نیست و اتفاقا نتایج پنهان مهمی دارد که بدون شک در تحولات و شرایط آینده ی منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود.
کشورهای غربی در حالی از سر استیصال و تسلیم در برابر نیروی مقاومت منطقه ای، سراسیمه راهی سوئیس برای تشکیل کنفرانس ژنو2 شدند که هیچ کدام فکر نمی کردند تا این اندازه در باتلاق خودساخته ی سوریه فرو روند و در حقیقت با مواضعی که در کنفرانس علیه حکومت سوریه و براندازی آن زدند بیشتر در راه اشتباهی که از اول برگزیده بودند قدم برداشته و چون اظهاراتشان صد و هشتاد درجه با تحولات میدانی مغایرت داشت موجبات تمسخر و استهزاء خود را فراهم کردند. در مورد اینکه کنفرانس ژنو2 چه نتایج پنهان یا ناخواسته ای به بار آورد گفتنی ها بسیار است اما به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.اولین نتیجه، آشکار شدن عدم استقلال سازمان ملل متحد به عنوان مهمترین نهاد جهانی که ماموریت حفظ صلح و امنیت جهانی را دارد، است، بان کی مون دبیرکل این سازمان وقتی زیر فشارهای امریکا دعوت خود را از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 پس گرفت ضربه ای مهلک به استقلال و به تبع آن مشروعیت سازمان ملل که مدعی نمایندگی کشورهای جهان است، وارد ساخت.
2.دومین نتیجه روشن شدن ماهیت امریکا و غرب برای جریانی در داخل کشور بود که با رسانه هایشان مدعی تغییر استراتژیک امریکا برای دوستی با ایران می شدند، حتی این رسانه ها تا آنجا پیش رفتند که نوشتند؛ اوباما و جان کری توافق کرده اند بعد از امریکا و چین و روسیه و انگلستان و فرانسه و آلمان، ایران را هفتمین قدرت جهانی کنند، در حقیقت کنفرانس ژنو2 مشخص کرد هیچ تغییری در ماهیت و رویکرد امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایجاد نشده و اقدامات این جریان چیزی جز ریختن آبروی کشور در پی نخواهد داشت.
3.سومین نتیجه که حداقل برای آمریکا غیرمنتظره بود برجسته شدن نقش ایران در تحولات منطقه است، در حالی کنفرانس ژنو2 زیر سایه بزرگترین غایب تاثیرگذار آن یعنی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که در اخبار تمام رسانه های مهم جهان صحبت ها و اظهارات نماینده امریکا و سایر کشورها در میان خبر «غیبت ایران» گم شده بود

 





      

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی گفت: اعتدال را باید به وجود بیاوریم؛ بنده معتقد نیستم که دولت یازدهم در حال حاضر دولت معتدلی است.

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محسن رفیق دوست، وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی، شنبه شب در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه نباید از آینده غفلت کرد، گفت: باید مراقبت کنیم، کلاهی که 8 سال پیش سر ما گذاشتند دوباره بر سر ما نرود لذا برای آینده باید بهتر فکر کنیم چرا که دیگر فرصت قمار و آزمون و خطا نداریم. 

وی در ادامه با نقل قولی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید جامعه ما 3 بخش است؛ 20 درصد طرفدار اصلاح‌طلبان، 20 درصد طرفدار اصولگرایان و 60 درصد افرادی هستند که نظام را بول دارند و تعیین کننده در هر انتخابات نیز، همین افراد هستند و هر طرف که بتوانند رای  این 60 درصد را جذب کند، در انتخابات پیروز می‌شود. 

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه چند وقت پیش نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتم، تصریح کرد: در این نامه تلویحا به آقا گفتم که دولت و مجلس آماری درباره تورم می‌دهند اما من می‌گویم در 9 ساله گذشته تورم در زندگی فقرا هزار درصد افزایش یافته و این واقعیتی بود که در هر کجا می‌رفتیم مردم به ما می‌گفتند؛ این 45 هزار تومان را از ما بگیرید اما به شرایط قبل برگردیم. 

رفیق دوست خاطرنشان کرد:‌ درست است که باید یارانه‌ها حذف شود اما نه اینکه یارانه برداشته شود؛ باید مراقبت کنیم در آینده طور دیگری سرمان کلاه نرود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور یازدهم را خیلی خوب می‌شناسم، اظهار داشت: جای اعتدال واقعی در کشور خالی است. بنده زمانی که در دولت حضور داشتم، در مورد دعواهایی که در دولت وقت وجود داشت، خدمت امام رسیدم. از امام سوالی درمورد اقتصاد پرسیدم که ایشان گفتند مسکن، کشاورزی و صنعت باید دست مردم باشد و نباید زندگی مردم را دست کارمندان داد. در همان جلسه، بحث اختلاف در دولت نیز شد که امام از 2 نفر اسم بردند و فرمودند یک نفر از این طرف و یک نفر از طرف دیگر را کنار بگذارید تا دعوا حل شود. یعنی امام از تندروی دو طرف ناراحت بود. حضرت آقا هم امروز ناراحت است و اعتدال را باید به وجود بیاوریم. بنده معتقد نیستم که دولت یازدهم در حال حاضر دولت معتدلی است و این دولت یواش یواش دارد، چپ می‌شود. با این وجود امیدوارم اعتدال را رعایت کند. 

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی با اشاره به نامه‌نگاری‌های رئیس جمهور و معاون اول وی در خصوص ویژه‌خواری‌ها اظهار داشت: بعد از این نامه‌نگاری‌ها از من در این مورد سوال کردند که گفتم این نوع رفتارها برخورد با معلول است و تا زمانی که اقتصاد دولتی باشد، پیدا شدن افرادی مانند بابک زنجانی طبیعی است و تا زمانی که اقتصاد در دست دولت است، رانت و دزدی و فساد و تولیدات بی‌کیفیت وجود دارد لذا باید اقتصاد را از دولت بگیریم و به مردم بدهیم. 

رفیق دوست ادامه داد: وقتی که به بنیاد مستضعفان رفتم، بررسی کردم که چرا انقلاب صنایع را از دست صاحبانش گرفت. چیزی در قانون اساسی تصویب شده که اکثر کارها به دولت سپرده شود و بعدها با اصلاحاتی در اصل 44 همراه شد، دیدم همه صنایع آن زمان وابسته به هزار فامیل و در اختیار گروه خاص بوده‌اند البته نباید اینطوری شود و نباید دست دولت هم باشد بلکه باید به آحاد و توده‌های مردم واگذار شود؛ باید همت کنیم که همه درآمدها از محل افزایش حامل‌های انرژی را به فقط به بخش تولید اختصاص دهیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: در سال دوم جنگ همه کشورها درهای خود را به روی ما بسته بودند. همان روزها یک عده را نشاندنم و نیازهای جنگ از فشنگ تا موشک را بررسی کردیم.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: با تلاش‌های همان روزها می‌بینید که امروز در هر چیزی خودکفا نباشیم در صنایع دفاعی خودکفا هستیم، مثلا در پهپادها آن چیز‌هایی که ما امتحان کردیم که حتی آمریکایی‌ها ندارند؛ مثلا حتی پهپادهایی 30 ساعت پرواز می‌کنند و 700 کیلومتر برد داشته و توانایی حمل بمب هم دارند. در زمان جنگ که می‌خواستیم موشک تاو را بسازیم، 4 قطعه آن را صنعتگران بازار برای ما ساختند.

رفیق دوست در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر خاطره‌ای گفت: یک روز آقای هاشمی مرا صدا کرد و گفت به آقا بگو که با احمدآقا بهتر تا کند، بنده نیز پیش آقا رفتم و گفتم شیخ‌اکبر می‌گوید با احمدآقا بهتر باش. آقا گفت من با احمد‌آقا خوب هستم اما اگر گذشت از اصول است من با کسی در اصول شوخی ندارم. همین جمله را به آقای هاشمی گفتم. در سال 70 نیز که از چندین سال قبلش ماهانه جلسه‌ای 15 نفره داشتیم که حاج احمد نیز حضور می‌یافت و در این جلسه صحبت‌هایی که می‌خواستیم به امام برسانیم به حاج احمد می‌گفتیم و حاج احمد نیز سخنان امام را به ما می‌رساند که این جلسات بعد از رحلت امام ادامه داشت. یک روز بعد از رحلت امام بحث همین خاطره پیش آمد که حاج احمد گفت، یکی از دلایلی که امام روی آقا تاکید پیدا کرد، همین صلابت به استقلال رایی بود که آقا در مورد مسائل اصولی داشت. 

وی با ذکر خاطره دیگری گفت: پیش از پیروزی انقلاب در حالی که 25 ساله بودم، به حالت فرار  به مشهد رفتم و دنبال آقا را گرفتم؛ بسیار خسته بودم که گفتند آقا بیرون از مشهد هستند، رفتم ایشان را پیدا کردم؛ شب که خوابیده بودیم، آقا آمدند چند بار بنده را صدا زدند اما بنده خودم را به خواب زدم بعد که ایشان فکر کردند من خواب هستند به گوشه‌ای رفتند و تا اذان صبح که چند ساعت مانده بود ضجه زدند، گریه  و مناجات کردند؛ باید قدر ایشان را بدانیم که سعادت در پیروی از ایشان است و خدا به ما توفیق دهد که عالم و عامل به ولایت فقیه باشیم.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در هشت سال گذشته بیش از 50 مصاحبه به دولت نهم و دهم حمله کردم، تصریح کرد: در نامه‌های متعدد به آقا هدفمندی‌ یارانه، مسکن مهر، سفرهای استانی را با دلیل زیر سوال بردم؛ آقا فرمودند آمار دولت را زیر سوال نبرید. خدمت ایشان رفتم و گفتم که منظور شما با بنده بود؛ ایشان گفتید که خیر. شما کار خود را بکنید. 

رفیق دوست ادامه داد: برخورد مقام معظم رهبری با همه دولت‌ها حمایتی است. حتی زمانی که موسوی قصد داشت کاندیدای انتخابات شود، پدرش مریض بود. آقا به عیادت پدر وی رفته بودند و در آنجا با هم ملاقاتی داشتم و در همان جا موسوی گفته بود که قصد دارم کاندیدا شوم که آقا گفته بودند اگر کاندیدا شوی و رای بیاوری مانند بقیه از شما حمایت می‌کنم. همین آقایی که در مورد اختلافات در زمان رئیس جمهوری‌شان، گفتند که من ایشان (موسوی) را به خدا واگذار می‌کنم در ظلمی که در حق من کرد. لذا آقا حمایت از دولت‌ها را وظیفه خودشان می‌دانند. 

وی در ادامه به بیان خاطره دیگری پرداخت و گفت: سعیدی‌کیا که در دولت نهم وزیر مسکن بود، علاوه بر آن عضو هیئت امنای بنیاد مستضعفان نیز هست؛ وی در دو سال اول دولت نهم که می‌خواستیم علیه دولت حرفی بزنیم، می‌گفت غیبت است و به بیرون از جلسه می‌رفت اما سال سوم در جلسه می‌نشست و ابتدای سال چهارم گفت، که زیر آسمان کبود ضدولایت فقیه‌تر از این آقا (احمدی‌نژاد) نداریم.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: سعیدی‌کیا می‌گفت، آخر سال سوم خدمت آقا رفتم، گفتم قصد دارم استعفا بدهم چرا که این دولت ضدولایت فقیه است اما آقا فرمودند تا آخر دولت بمان و دوره بعد اگر رای آورد در دولت، نمان. در مورد اینکه سعید‌کیا می‌گفت احمدی‌نژاد ضد ولایت فقیه است، به وی گفتیم شاهدی بیاور، گفت که در جلسه‌ای احمدی‌نژاد بحث می‌کرد و مدام آقا آقا می‌گفت یکی از وزراء‌که بعدا احمدی‌نژاد وی را کنار گذاشت، به وی گفت بگو منظورت از آقا، مقام معظم رهبری است اما احمدی‌‌نژاد زیر بار نرفت.

رفیق دوست تصریح کرد: آقای فروزنده نیز می‌گفت آخر سال سوم دولت نهم جلسه خصوصی به احمدی‌نژاد گفتم، چرا اینقدر با روحانیت و مراجع رابطه بدی داریم که احمدی‌نژاد گفت، اینها به چه دردی می‌خورند اینها که همه پولشان به راه و شکم‌شان هم سیر است، در دوره دوم نیز کارد را به کمر کیک می‌زنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرت موشکی ایران گفت: هیچ قدرتی در دنیا توان حمله نظامی به ایران را ندارد، زمانی که پایه‌های موشک شهاب3 را با برد بالای 2 هزار کیلومتر گذاشتم، گفتم که می‌توانیم هر جای اسرائیل را حتی از زنجان مورد هدف قرار دهیم.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به خاطره دیگری خاطرنشان کرد: بنده و آقای اژه‌ای و سیدمحمد خاتمی در یک روز وزیر شدیم، همان روز که سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، نزد وی رفتم و گفتم اگر می‌خواستی و نمی‌خواستی و یا فکر می‌کردی و یا نمی‌کردی حالا انتخاب شده‌ای و به تاریخ پیوسته‌ای و حالا که به تاریخ پیوستیم، خوب به تاریخ برو و خوب بمان. خاتمی گفت، چه کار کنم. گفتم زیر عبای آقا برو و بیرون نیا و آنجا خط قرمزت باشد. در طول دولتش نیز سال‌ها پیشش رفتم و حرف‌هایی زدم. بعد از تحصن نمایندگان مجلس ششم نیز به وی گفتم که سید خط خودت را از این افراد جدا کن افرادی که در تحصن هستند، براندازند و از همان موقع گفتم که اصلاح‌طلبان دو نوع هستند و یک دسته از آنها براندازند و آقا نیز همان زمان گفتند، زنگنه، جهانگیری، عارف و عباس آخوندی را از این افراد جدا و از آنها صیانت کنید و اجازه ندهید که آنها هدر روند.

رفیق دوست در بخش دیگری از سخنان خود در جمع جامعه اسلامی مهندسین گفت: دیداری با آقای روحانی داشتم، قرار شد ملاقات‌های دیگری هم داشته باشم و چون دیر شده، به آقای روحانی پیغام سفت و سختی فرستادم که اگر وقت ملاقات ندهی، مصاحبه می‌کنم و اعتراض خواهم کرد.

وی بیان اینکه در سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد تمام تولیدکنندگان از آینده اقتصاد کشور ناامید شده بودند، گفت: با آمدن دولت یازدهم، امید به تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و مردم بازگشت و سرمایه‌گذاران معتقدند اگر درها به مملکت باز شود، اقتصاد رونق می‌گیرد.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی با اشاره به توافق ژنو گفت: حرف‌های زیادی در توافق ژنو زده می‌شود؛ بنده با عدم مذاکره با هر کسی مخالفم، نمی‌شود که با دنیا قهر کنیم باید حرفمان را بزنیم. 

وی با بیان اینکه این مذاکره به هر سو پیش برود، به نفع ایران است، گفت: ما در این مذاکره چیزی را از دست نمی‌دهیم. حتی اگر تحریم‌ها کاهش پیدا نکند، چند روز پیش در اتاق بازرگانی تهران بودم که یک هیئتی از یک کشور اروپایی آمده بود؛ آنها به من گفتند که آمریکایی‌ها سر ما را کلاه گذاشتند، در تحریم‌ها از ما سوءاستفاده کردند و حالا در مذاکرات خودشان با ایران طرف شده‌اند. هیئتی دیگر از کشور اروپایی در راه ایران است.

وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی تأکید کرد: همین امکاناتی که براساس تحریم تهیه می‌شود، 20 - 30 درصد گرانتر تهیه می‌شود، لذا هر چقدر که تحریم‌ها کاهش پیدا کند و ما بتوانیم حقانیت خود را به دنیا نشان دهیم، بهتر است و آن چیزی که ما در مذکرات دادیم، نمی‌خواستیم و دادیم.





      

عده‌ای سعی دارند شیوه‌های جدید آرایش را هم با استفاده ابزاری از دختران ترویج کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، این روزها اگر سری به لباس‌فروشی‌ها و به‌ویژه نمایشگاه‌های مد و لباس اسلامی بزنید با کوله باری از بروشور، بولتن‌ و ژورنال‌هایی به منزل باز خواهید گشت که سرشار از تصاویر رنگی زنان و دخترانی است که سعی دارند لباس یا پوشش به‌خصوصی را تبلیغ کنند. آن چیزی که در فروشگاه‌ها و بوتیک‌های سطح شهر مشاهده می‌شود نه تنها سنخیتی با گفته مدیران فرهنگی ندارد، بلکه آغازی برای ترویج دوباره همان فرهنگ غربی است که هدفی جز ترویج بدپوششی ندارد. خلاصه اینکه به قول معروف خواستیم ابرویش را درست کنیم، چشمش را کور کردیم! کافی است برای دقایقی در یکی از بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس بویژه در مناظق پرتردد شهر حاضر شوید، اولین موضوعی که برای هر خریدار لباسی جلب توجه می‌کند، ژورنال‌ها و بولتن‌های مرتبط با مد و لباس ایرانی اسلامی است که در این فروشگاه‌ها برای مشتریان ارائه می‌شود اما آنچه که در این میان قبل از خرید لباس توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند نوع تبلیغات این زنان و دختران است، زنان و دختران ایرانی و مسلمانی که با تقلید از مدل‌های غربی سعی دارند کالا یا لباس‌های ایرانی - اسلامی را معرفی کنند اما پیش از اینکه لباس و نوع دوخت آن را برای مشتری نشان دهند، آرایش‌های غلیظ و چهره‌های بزک کرده و در مواردی استفاده از ژست‌های زنان غربی در بولتن‌ها، به چشم مشتریان می‌آید!

 

مدل‌های مثلاً ایرانی اسلامی!  ادامه این وضعیت  درحالی است که تا چند سال پیش هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه‌ها و انتشار بروشور‌های تبلیغاتی، ترویج مد و لباس ایرانی-اسلامی بوده ، اما این روزها این هدف در تکنیک‌های پر رنگ و لعاب غربی رنگ باخته است و چنین به نظر می‌رسد که جایگاه و منزلت زن مسلمان چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد طراحان این ژورنال‌ها برنامه دیگری را به صورت حساب شده به پیش می‌برند و سعی دارند شیوه‌های جدید آرایش را هم با استفاده ابزاری از دختران ترویج کنند. 

گلایه نمایندگان مجلس    ما در این باره لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده ابزاری از زنان برگرفته از نگاه جاهلی است، می‌گوید: این نوع استفاده از زنان، استفاده از ظرفیت تأثیرگذار زنان در جهت منفی است که وسیله‌ای برای پرکردن جیب برخی از سودجویان شده است. به باور وی، سوءاستفاده از زنان در فروش کالا از روش‌های قدیمی و برگرفته از کشورهای غربی است که امروزه بازهم به مسیری برای رسیدن به اهداف کارخانه‌داران و سرمایه‌داران تبدیل شده است. این نماینده مجلس ضمن گلایه از برخی شوها و نمایشگاه‌های لباس می‌افزاید: گاهی اوقات در کشور ما هم شوهای فروش لباس یا نمایشگاه‌هایی برپا می‌شود و از برخی خانم‌ها به عنوان مدل استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد از آنان به دلیل شخصیتشان استفاده نشده است بلکه آنها به نحوی فضا را به سمت اهداف عده‌ای سودجو هدایت می‌کنند. به گفته افتخاری، گاهی اوقات شاهد برخی مانکن‌ها و تصاویر و پوسترهایی هستیم که به دنبال نمایش لباس و حتی لباس‌های اسلامی هستند، اما به نظر می‌رسد عفت عمومی در این موارد رعایت نشده است.

چشمان بسته وزارت ارشاد نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیته هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر جایگاه رفیع زن در دین اسلام به «وطن امروز»، می‌گوید: کسی حق استفاده ابزاری از زن را ندارد و این شیوه تبلیغات برگرفته از فرهنگ منحط غربی در ارتباط با فروش یا تبلیغ کالاست. پژمان‌فر با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برای چنین مواردی راهکار اجرایی ندارد، می‌افزاید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به عنوان متولی این کار اقدام مقتضی صورت دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد، چشمان نظارتی وزارت ارشاد برای کیفیت و کمیت این ژورنال‌ها بسته است. به باور وی، چنین تبلیغاتی غیر‌اسلامی، غیر‌قانونی و غیر‌شرعی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با چنین مواردی برخورد کند چراکه یکی از وظایف وزارت ارشاد کنترل آثار مکتوب و روزنامه‌ها و ژورنال‌هاست. به هر روی نبود اهرم‌های نظارتی وزارت ارشاد در این زمینه محسوس و قابل مشاهده است، چرا که بسیاری از بولتن‌ها و ژورنال‌های مثلا ایرانی اسلامی که در فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند، هیچ سنخیتی با طرح‌ها و اقدامات گذشته ندارد و این موضوع ضرورت به‌کارگیری همه ظرفیت‌های نظارتی برای جلوگیری از انتشار بیشتر اینگونه بولتن‌ها را دو چندان افزایش می‌دهد.

 

منبع: وطن امروز





      

درد...، درد است
دلخوش مکن به وارونه خواندنش
تنها تویی و تنهاییت
تویی و باران پشت پنجره،
دوربین را بچرخان


کلید را لمس کن
حرکت...
زندگی آغاز میشود
دیگر بار در شکوه چشمانت
وجود پر مهرت
و دست های تو
برای گشودن درهای دردناک جهان کافیست
باور کن
چونان همیشه
خدا را
صمیمانه باور کن





      
   1   2      >