سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :25
  • بازدید دیروز :4
  • کل بازدید :319501
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 102/12/29    ساعت : 9:1 ص
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

دکتر حسن عباسی در سومین نشست نخستین روز از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به تحلیل نمادها و کاراکترهای سریال آمریکایی هوم لند پرداخت. در ابتدای این جلسه چکیده این سریال در قالب یک فیلم سینمایی نمایش داده و شخصیت های اصلی آن معرفی شدند. در ادامه حسن عباسی با مقایسه این سریال با مجموعه تلویزیونی «24» گفت: سریال «24» نسبت به سریال «هوم لند» سریال حرفه ای تری است. زیرا سریال 24 و به ویژه در فصول آخر خود تعیین استراتژی می کند. در واقع پیش بینی این که رئیس جمهور ایرانی قرار است پای میز مذاکره با آمریکایی ها 24 سانتریفیوژ داشته باشد و یک خط رسمی استراتژیک را در تلویزیون آمریکا ارائه می کند. چنانچه بسیاری از مقامات غربی از رئیس کمپانی مایکروسافت گرفته تا وزیر وقت جرج دبلیو بوش در حمایت از این سریال برآمدند.

 

وی افزود: خط ثابت این سریال در مواجهه با جریان مقاومت است. البته این سریال ها به تنهایی فاقد انگاره و تصویری است که در جهان شکل گرفته و تکرار می شود و این انگاره باید در سال های آینده در محافل آکادمیک شناخته شود. چراکه ممکن است به عنوان تاریخ باور شود.  هوم لند در دو فصل اول یک خط تعلیق و در فصل سوم یک خط تعلیق خاص ایران را نشان می دهد و در فصل های بعد وارد مساله پاکستان و افغانستان می شود.

 

رئیس اندیشکده یقین با تحلیل نشانه ها و نمادهای سریال هوملند(میهن) افزود: در این سریال اسلام مساوی تروریسم و مسلمان مساوی تروریست نشان داده می شود. وقتی مخاطب آمریکایی این سریال می بیند کسی با اسلام آوردن تروریست شده است و تا سطح نابودی خود و خانواده اش پیش رفته است، نگرش اش نسبت به اسلام تغییر می کند. نیکولاس برودی در این سریال ابتدا توسط سازمان سیا لکه دار شده و به تدریج وارد ماجراهای تروریستی می شود. به طور کلی پیام دو فصل اول این است که از اگر فردی آمریکایی به اسلام روی بیاورد، یعنی تروریست شده است. در انتهای فصل دوم ماجرای یک انفجار به سازمان اطلاعات سپاه نسبت داده می شود. این سریال همچنین به دختران آمریکایی هشدار می دهد که اگر پدرتان مسلمان شود خود و خانواده را نابود می کند. بنابراین افراد خانواده نباید اجازه دهند اعضایشان مسلمان شوند.

 

وی به سایر تصویرسازی های سریال میهن از اسلام و ایران اشاره کرده و گفت: ایران در سریال میهن کشوری نمایش داده می شود که به گروه های تروریستی کمک می کند. چراکه در ابتدای فصل سوم این اثر در شش نقطه جهان عملیات تروریستی با حمایت ایران به تصویر کشیده می شود و آمریکا ایران را به عنوان تروریسم رسمی دولتی معرفی می کند. همچنین در این سریال انگشت اتهام تروریسم ابتدا به سمت وزارت اطلاعات و بعد به سمت سپاه وارد است. زیرا مجید جوادی یکی از کاراکترهای اصلی فیلم ابتدا به عنوان معاون وزارت اطلاعات و بعد به عنوان معاون اطلاعات سازمان سپاه در سریال معرفی می شود که این اشتباه یا ناشی از خطای فیلمنامه یا ناشی از تعمد در نگارش آن است.

 

عباسی همچنین خاطر نشان کرد: از طرفی در هشت قسمت ابتدایی فصل سوم ماجرای پولشویی ایران توسط اطلاعات سازمان سپاه به مخاطب القا می شود. در واقع این تصویر برای مردم آمریکا که ایرانیان اهل پولشویی هستند و این یک امر عادی است، از پیام های این سریال خارجی است. این در حالی است که آمریکایی ها خود پولشویی های فراوانی درباره ایران داشته اند، اما آن را این طور به تصویر نمی کشند. زیرا با ساخت ده ها سریال و فیلم تصویر متفاوتی را به مردم خود ارائه می کنند. همچنین دستور گرفتن وهابی ها از ایران موضوع دیگری است که در این سریال مطرح می شود. این مفهوم در حالی است که ایرانیان، خود بیشترین جنگ با تروریست های وهابی را داشته اند و مهم ترین مانع برای تروریسم تکفیری، تاکنون ایران بوده است.

 

وی با اشاره به این که تاریخ مصرف سریال هوملند از منظر مخاطبان ایرانی گذشته است، بیان کرد: این سریال فضاهای سخیفی از ایران را نشان می دهد. در حالی که جامعه ایران در ناامن ترین نقطه کره زمین بالاترین ضریب امنیت را دارد و آمریکا خود کشوری است که سالانه 700 نفر از اهالی اش در فضاهای عمومی کشته می شوند.

 

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با اشاره به یک ضرورت در چگونگی آزادی کماندوهای متجاوز آمریکایی و انگلیسی به مرزهای ایران بیان کرد: به اعتقاد من ما باید کماندوهای آمریکایی را سال قبل در ایران نگه می داشتیم تا آمریکا یک میلیارد دلار برای آزادی هریک پول می پرداخت. آن ها به خیال خود فقط می توانند در سریال هایشان یک پاسدار ایرانی را بکشند. در حالی که در واقعیت هر وقت یک قدم پایشان را از مرزهای کشورمان فراتر گذاشته اند، حسابشان را کف دستشان گذاشته ایم.

 

عباسی با اشاره به اهمیت سینمای استراتژیک در ایران بیان کرد: اگرچه سینماگران ایرانی به این موضوعات استراتژیک نمی پردازند، اما ما نمی گذاریم این انگاره در جامعه نابود شود. چنانچه آرزوی همه مسئولان کاخ سفید این است که عین پوتین فرصت دیدن قاسم سلیمانی را پیدا کنند و مرکز تحقیقات استراتژیک آمریکا خود مقام معظم رهبری، سید حسن نصرالله، عزیز جعفری و قاسم سلیمانی را به عنوان چهار مرد پر قدرت منطقه خاورمیانه معرفی کرده است که دو تن از آنان روحانی و دو تن سردار هستند.

 

وی با اشاره به پیام های فصول چهارم و پنجم سریال «هوم لند» عنوان کرد: در فصل های چهارم و پنجم سریال میهن، داستان به منطقه پاکستان و افغانستان می رود و یکی از سازمان های اطلاعاتی آمریکا به نام هوم لند که در واقع یک وزارتخانه است، سعی می کند آمریکا را یکپارچه نگه دارد و از تجزیه آمریکا جلوگیری کند.

 

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اهمیت تحلیل و بررسی مفاهیم و مضامین ضمنی سریال میهن عنوان کرد: تبیین خط سریال هوم لند یا میهن باید در رسانه ها صورت بگیرد. سینمای ایران نیز باید به سمت سینمای استراتژیک حرکت و این جریان استراتژیک را زمینه های مختلف از جمله بازی های رایانه ای نیز دنبال کند. همچنین سینماگران انقلابی ما می توانند این هدف را پیش ببرند و هجوم بازی های رایانه ای و فیلم های اسلام ستیز نباید باعث تغییر چهره اسلام در جهان شود.

 





      

براساس این گزارش مراسم با تلاوت آیات قرآن و اجرای سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد و مجری مراسم پس از شعرخوانی در عظمت و بزرگی عیدغدیر و همچنین نکوهش شهدای هشت سال دفاع مقدس از سرهنگ علیرضا افشار، فرمانده مستقر بسیج در وزارت راه و شهرسازی دعوت به عمل آورد تا برای حضار به سخنرانی بپردازد.

 

وی در بخشی از سخنان خود به دستاورد برجام یعنی عدم اعتماد به آمریکا اشاره و تصریح کرد: در موضوع برجام همان ابتدا رهبر معظم انقلاب فرمودند ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم.

 

در ادامه این مراسم فردی به در رثای امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) به نقالی پرداخت سپس گروه سرود غدیر متشکل از نوجوانان دانش آموز به اجرای سرودی در بزرگداشت شهدای مدافع حرم پرداختند.

 

در ادامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن بزرگداشت اعیاد غدیر و قربان تصریح کرد: کشور ایران همواره خود را مدیون رشادت ها و جوانمردی سپاه و ارتش می داند و امنیت امروز خود را مرهون از خودگذشتگی و فداکاری شهدا، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس می داند.

 

وی تصریح کرد: در واقع امنیت محصول قدرت بازدارندگی ملت هاست و قدرت بازدارندگی دفاعی می تواند امنیت کشور را حفظ کند.

 

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در این مسیر وزارت راه همواره سعی می کند حداکثر همراهی را با نیروهای دفاعی داشته باشد و بنده همواره یکی از مدافعان بودجه دفاعی کشور در جلسات هیئت دولت هستم.

 

آخوندی در پایان ابراز امیدواری کرد هر روز بیش از پیش شاهد گسترش امنیت، توسعه و آبادانی در کشور باشیم.

 

این در حالی بود که معترضان به افزایش قیمت و تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر پردیس نیز در مقابل وزارت راه تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر داده بودند. عده ای از مردمی که مسکن مهر هنوز به آنها تحویل داده نشده بود به نشانه اعتراض در مقابل وزارت راه تجمع کرده بودند و شعارهایی چون «آخوندی حیا کن، وزارت را رها کن» و «وزیر بی کفایت استعفا استعفا» سر داده بودند.

 

در هنگام برگزاری این مراسم، یکی از تجمع کنندگان معترض به عدم تحویل مسکن مهر پردیس وارد نشست گرامی‌داشت دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی شد و در حالی که وزیر راه را خطاب قرار می‌داد،گفت: بهتر است به جای آنکه در این جا بنشینید سری هم به بیرون وزارتخانه زده و صحبت‌های متقاضیان که یک عده پیرمرد و پیرزن و جوان هستند را بشنود.

 

بنابر این گزارش، فرد مذکور که مشخص نیست چگونه توانسته بود از سد حراست وزاتخانه گذشته و خود را به محل مراسم برساند توسط مسئولان تشریفات و حفاظت به بیرون سالن جلسات هدایت شد.

 

در این شرایط زمانی که پس از سخنان وزیر فردی به بیان خاطرات خود حضور در جبهه های حق علیه باطل می پرداخت یکی از معترضین خود را به داخل سالن رساند و خطاب به آخوندی گفت: «بهتر نیست به جای اینکه اینجا بنشینید و سخنان این فرد را گوش کنید بیرون بروید و سخنان مردمی که زیر آفتاب گرم و سوزان ایستادند را بشنوید؟» که در این هنگام نیروهای حفاظت وی را دعوت به آرامش کرده و به بیرون از سالن هدایت کردند.





      

پایان سفر رئیس جمهور به نیویورک، همراه با دادن وعده ای درباره اصلاح رویه آمریکا در اجرای برجام بود. دکتر روحانی در جریان سفر به آمریکا و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، بدعهدی های ایالات متحده آمریکا در مسیر اجرایی شدن برجام را به چالش کشید. آقای روحانی پس از بازگشت از سفر نیویورک در این خصوص اعلام کرد:

“در جلسه وزرای کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای برجام، همه به آمریکا گفتند که این مواردی که انجام می دهید با برجام منطبق نیست و آمریکا قول داد که این روند را اصلاح کند. به اعتقاد من این خیلی مهم است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می شود، 6 کشور موضع جمهوری اسلامی ایران را دارند، این هم توفیقی بود. به دلیل این که ما هم باید از فضای برجام استفاده کنیم و اگر تخلفی می بینیم با قاطعیت برخورد کنیم.”
همچنین در جریان سفر نیویورک، آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز صراحتا رویکرد وزارت خزانه داری دولت اوباما در ممانعت از انجام معاملات بانکی با ایران را به چالش کشید و خواستار اصلاح این روند شد.
تحلیلگران مسائل بین الملل، طرح موضوع فروش بویینگ به ایران را نیز در بحبوحه سفر رئیس جمهور کشورمان، دستاوردی قابل توجه برای ایران می دانند، هر چند که هنوز ابعاد این مسئله شفاف نبوده و برای به آزمون کشیدن این فرضیه نیاز به زمان داریم. در خصوص کلیت سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و نکات و مواضع مطرح شده در این سفر (خصوصا در مورد برجام) نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد :
نخست این که مباحث مطرح شده در جلسه کمیسیون مشترک برجام نشان داد که ایالات متحده آمریکا پس از هشت ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 به وعده ها و تعهدات خود پایبند نبوده است. این بی تعهدی، هم از سوی کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) و هم از سوی وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفته است. از این رو اوباما و دولت او، خود به صورت مستقیم در این بی تعهدی دخیل بوده اند.
نکته دوم این که تذکر ایران و 5 عضو از اعضای 1+5 (فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه) به ایالات متحده آمریکا در خصوص لزوم عادی سازی روابط بانکی با ایران قابل تحسین است. با این حال موضوع اصلی اینجاست که چرا طی هشت ماه اخیر و به رغم اصرارهای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان، دیگر اعضای 1+5 مواضعی قاطعانه و عملیاتی در مقابل کارشکنی های بانکی ایالات متحده اتخاذ نکرده اند؟ جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر بارها بر بی تعهدی ایالات متحده در قبال برجام و مفاد آن تاکید کرده بود، اما این تاکید مکرر، با سکوت اعضای غربی 1+5 مواجه شد.
نکته سوم به عدم طرح موضوعات موشکی در جلسه کمیسیون مشترک برجام باز می گردد. چنانچه فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده اعضای 1+5 اعلام کرده است، در این جلسه بحثی در مورد توان موشکی ایران صورت نگرفت، زیرا وفق سند برجام، فعالیت های موشکی ایران ناقض توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 نیست. با این حال شاهد هستیم که به واسطه فعالیت های دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران (که همواره یک الزام محسوب شده و ضرورتی اجتناب ناپذیر است)، ایالات متحده آمریکا علیه توافق مشترک هسته ای کارشکنی کرده و سعی در ایجاد پیوند میان این دو مقوله دارد، بنابراین در اینجا باید میان مواضع اعلامی و اعمالی اعضای 1+5 ، مخصوصا ایالات متحده آمریکا در قبال توان موشکی ایران و ارتباط آن با برجام همخوانی وجود داشته باشد.
نکته چهارم معطوف به آینده برجام است. در شرایطی که حتی شرکای اروپایی آمریکا (به همراه چین و روسیه) بر بی تعهدی آمریکا در قبال برجام اذعان کرده و آمریکا نیز در ظاهر تعهد داده است روال موجود را اصلاح کند، تکلیف دستگاه سیاست خارجی ما چه خواهد بود؟

واشنگتن نشان داده است در قبال تعهدات بین المللی خود به هیچ عنوان پایبند نیست. از این رو در عین اینکه باید با روحیه ای مطالبه گرایانه، آمریکا را در خصوص  عمل به تعهدات برجامی خود تحت فشار قرار داد، نباید با نگاهی خوشبینانه وعده آمریکا مبنی بر اصلاح رفتار و رویکرد این کشور را پذیرفت. تجربه نشان داده است که اتخاذ نگاهی خوشبینانه نسبت به وعده های ایالات متحده آمریکا، ثمره ای جز خسران نخواهد داشت. بنابراین وعده آمریکا مبنی بر اصلاح رویکرد خود در قبال سند برجام، نباید موضع و گارد بسته ما در مقابل واشنگتن را از بین ببرد. این تنها راه موجود، برای در منگنه قرار دادن شیطان بزرگ برای عمل به تعهدات خود خواهد بود





      

افسران - "آندلسیزاسیون " پوستر / هدف دشمن از ترویج شبهات چیست؟





      

""500x500_147301542566083 6 " "





      
   1   2      >