عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در مذاکرات اخیر باید تمام تحریم‌ها برداشته می‌شد تا بتوان عنوان برد-برد را بر این توافقات گذاشت، ولی الان ما نیم‌برد هم نداشتیم.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به تعلیق غنی سازی 20 درصد اظهار داشت: بستگی دارد که این موضوع را با چه دیدی نگاه می کنیم، اگر با دید دولت به مسئله بپردازیم همه چیز خوب و به نفع ما بوده است، اما دیدی که خود بنده دارم این است که تیم مذاکره کننده زحمت کشیده است، اما آن چنان که باید دفاع می کردند، نبوده است؛ چرا که راکتور اراک و غنی سازی 20 درصد و فعالیت سانتریفیوژ ها همه در چارچوب «ان. پی. تی» بودند و حالا پذیرفته نیست که آمریکایی ها بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند.  وی افزود: می بینیم که در قبال این تعلیق طرف مقابل چیز بسیار ناچیزی از امکانات خودمان را در اختیار ما می گذارد مثل 4.2 میلیارد که طی چند قسط قرار است برگردانده شود یا قطعات هواپیما و خودر و دارو اما باید دانست که تحریم اصلی تحریم بانک مرکزی است که باید رفع شود نه این مسائل جزئی مثل پتروشیمی و قطعات .گفته اند که تا مرحله نهایی به مسائل بانک مرکزی هم می رسیم. باید تمام تحریم ها برداشته می شد تا بتوان عنوان برد- برد را بر این توافقات گذاشت ولی الان ما نیم برد هم نداشتیم. 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لغو دعوت نامه ایران به اجلاس ژنو 2 از سوی بان کی مون  گفت: این مسئله خباثت استکبار جهانی و بی خاصیت بودن دبیر کل سازمان ملل را نشان می دهد در واقع سازمان ملل و دبیر کل آن کاره ای نیستند و این صهیونیسم و آمریکایی ها هستند که تصمیم می گیرند چه کسی باشد و چه کسی نباشد و می خواهند که قانون جنگل حاکم باشد . اول تصمیم می گیرند که ایران باشد ولی بعد می بینیم که به یک روز نمی رسد که این تصمیم را نقض می کنند . باید پرسید که آیا واقعا دبیر کل سازمان ملل اینقدر بی خاصیت است که استکبار جهانی بر او تاثیر گذار می شود؟ رژیم صهیونیستی و آمریکا می خواهند عملیات های تروریستی را در منطقه زیاد کنند تا همه به این مسائل مشغول شوند که از طرفی رژیم صهیونیستی به جنایاتش بپردازد و از طرف دیگر آمریکا نیز بهره برداری های نظامی خود را داشته باشد ار این رو  مذاکراتی که فردا برگزار می شود هیچ نتیجه ای را در بر نخواهد داشت.  کوثری گفت: قطعا جمهوری اسلامی موضع گیری صریحی در خصوص اقدام اخیر بان کی مون خواهد گرفت و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهاد هایی را نیز دارد که در اختیار وزارت امور خارجه قرار خواهد داد ولی فعلا از گفتن جزئیات آن معذوریم