به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که عصر امروز برگزار شد که برخی مهمترین محورهای بیانات ایشان به شرح زیر است:

 رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤال یک دانشجو درباره‌ «تکلیف استکبارستیزی بعد از مذاکرات» فرمودند: مگر مبارزه با استکبار تعطیل‌بردار است؟ این از مبانی انقلاب است. اگر مبارزه با استکبار نباشد ما تابع قرآن نیستیم.

 * آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است، خودتان را آماده کنید برای ادامه‌ مبارزه با استکبار.

 * به‌هیچ‌وجه نگذارید افرادی که کلیدهای کار دستشان است به تشکل‌های انقلابی دانشجویی فشار وارد کنند.

 * اینکه برای ایجاد نشاط در دانشگاه، کنسرت و اردوی مختلط برگزار شود کار غلطی است. هر دو وزیر محترم مورد اعتماد ما هستند ولی مراقب زیردستان خود باشند.‌

 * می‌گویند جوان ایرانی افسرده است؛ این یک دروغ مخض و خباثت‌آمیزی است/ امروز در دنیای غرب جوان اروپایی افسرده است/ افسردگی این است که جوان اروپایی برای خودکشی می‌آید در سلک داعش، تعداد بالایی از عناصر داعش جوان‌های اروپایی‌اند.

 * جوان ایرانی خوشبختانه جوان پرشوری است درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که مراکز مغرض غربی آماری و با منشأ خارجی اعلام می‌کنند.

 * اولین فریضه‌ی دانشجویی آرمان‌خواهی است. آرمان‌خواهی مقابل محافظه‌کاری است، نه واقع‌گرایی/ از واقعیت‌های خوب استقبال و با واقعیت‌های منفی مبارزه کنید/ واقعیت‌ها نباید ما را از آرمان‌ها دور کند، بلکه باید مثل پلکان ما را به آرمان‌ها نزدیک کند.