سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :10
  • بازدید دیروز :13
  • کل بازدید :327117
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/9/13    ساعت : 9:33 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی
. قرآن کریم از همه افراد در جامعه یک انتظاراتی داره ؛ سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که انتظارات قرآن کریم از یک زن مسلمان چیست؟ قرآن کریم در آیات متعدد انتظارات خودش رو از یک زن مسلمان بیان کرده است از جمله آیه 34 سوره نساء که در آن دو وظیفه زنان بیان شده است که هر کدام را جداگانه توضیح می دهم  : (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ   : مردان سرپرست زنانند به سبب آنکه خداوند برخى را بر برخى دیگر (مردان را بر زنان در نیروى فکرى و روانى و جسمى) برترى بخشیده (و از این رو ولایت امر جامعه را در رتبه نبوّت و امامت و ولایت انتصابى از جانب معصوم، از آن مردان قرار داده است) و نیز مردان سرپرست همسران خویش‏اند به خاطر آنکه از اموالشان (براى زنان) خرج مى‏کنند. پس زنان شایسته مطیع و فرمانبرند و به پاس آنکه خداوند (حقوق آنها را) نگه داشته آنها هم (در غیاب شوهر حقوق و اسرار و اموال او را) نگه دارنده‏اند  .)( النساء: 34  ) اولین انتظار قرآن از یک زن مسلمان در این عبارت بیان شده است که  ( فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ  ) از آنجا که هر گروه و هر نهادی از جمله خانواده نیازمند مدیری است که بتواند به خوبی آن را اداره کند ، و از آنجا که در ابتدای همین آیه 24 سوره نساء خداوند متعال مدیریت خانواده را بر عهده مرد گذاشته ، از آن طرف هم از زنان خواسته که در نظام خانوده تابع مدیر زندگی باشند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن زندگی خود را رشد دهند  . یک نکته در مورد این وظیفه و این انتظار هم باید تاکید شود و آن اینکه ؛ این تبعیت فقط در مورد مسائل خانوده و تا جایی است که با دستورات خداوند مخالفت نشود وگرنه این تبعیت به این صورت نیست که شوهر هر کاری را بگوید ، ولو اینکه کار حرامی باشد ، زن موظف به تبعیت از او است  ! نکته دیگر اینکه این انتظار فقط برای رشد و تکامل زندگی بیان شده چرا که اگر در زندگی هر کسی بخواهد حرف خودش را بزند، این زندگی بعد از مدتی حتماً با شکست مواجه می شود  . از زنان خواسته نشده که این ویژگی خود را سرکوب کنند بلکه در مقابل راه مدیریت صحیح را به انها یاد داده است که زینت های خود را می توانید در مقابل همسر و فرزندان و یا برادران و ....... خود آشکار کنید آشکار کردن زینت های زنان یکی دیگر از انتظاراتی که قرآن مجید از یک زن مسلمان دارد ، جلوه گری و خودنمایی زن است چرا که این ویژگی در درون ذات او قرار دارد و نمی توان از بروز و ظهور آن کاملاً جلوگیری کرد  : قرآن مجید با توجه به احاطه کامل بر تمام ابعاد وجودی زنان به این غریزه نیز توجه کامل داشته و از زنان خواسته است تا بر این ویژگی مدیریت کامل داشته باشند و آن را در مواقع خاص بروز و ظهور دهند تا هم بتوانند این حس خود را عملی کنند و هم موجبات فساد و گناه دیگران رو به وجود نیاورند ، به همین خاطر از همه اونها خواسته است تا  : َّ وَقُل لِّلْمُ?ْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُ?ْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ   : و زنان م?من را بگو که دیدگان خویش را فرو دارند و شرمگاه‏هاى خود را- از دید دیگران- نگاه دارند و [جاهاى‏] آرایش و زیور خویش را آشکار نکنند مگر آنچه پیداست- مانند چهره و دست و روى پا-، و مقنعه‏هاشان را بر گریبانهاشان بیندازند و زیور و آرایش خود را آشکار نکنند مگر براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنانشان- زنان همکیش خود- یا آنچه مالک شده‏اند- کنیزان- یا مردان تابع خانواده- طفیلى و کم خرد که با آنان زندگى مى‏کنند- که به زنان رغبت و نیازى ندارند یا کودکانى که از شرمگاه زنان آگاه نگشته‏اند.- به سن تمیز و بلوغ نرسیده‏اند- و پاهاى خود را چنان بر زمین نزنند تا آنچه از زیور خویش پنهان مى‏دارند دانسته شود- آواز پیرایه خود یعنى خلخال را به گوش مردم نرسانند-. و اى م?منان، همگى به خدا باز گردید تا شاید رستگار شوید  .( النور : 31) چنانچه در این آیه آمده است ، از زنان خواسته نشده که این ویژگی خود را سرکوب کنند بلکه در مقابل ، راه مدیریت صحیح را به آنها یاد داده است که زینت های خود را می توانید در مقابل همسر و فرزندان و یا برادران و ....... خود آشکار کنید. این تبعیت فقط در مورد مسائل خانوده و تا جای است که با دستورات خداوند مخالفت نشه وگرنه این تبعیت به این صورت نیست که شوه هر کاری را بگوید ولو اینکه کار حرامی باشد زن باید از او تبعیت کند به ناز سخن مگویید بر خلاف برخی از تفکرات افراطی که مانع هرگونه ارتباط زنان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند می شود ، قرآن کریم با حضور زنان در جامعه مخالف نبوده ، اما برای حضور آنان شرائطی را بیان کرده است که می توان با احراز این شرائط از بسیاری از مفاسد و ناهنجاری ها جلوگیری کرد. قرآن کریم این توصیه را به زنان پیامبر اکرم بیان کرده است اما مسلم است که این توصیه اختصاص به زنان پیامبر نداشته و شامل همه زنان می شود: یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا: اى همسران پیامبر، شما اگر تقوا پیشه کنید مانند دیگر زنان (عادى) نیستید، پس با گفتارتان ناز و عشوه مریزید تا کسى که در دل او مرض ( فسق و فجور) است (در شما) طمع ورزد، و گفتارى نیکو (و دور از تحریک و ریبه) بگویید.( الأحزاب : 32) توضیح آیه اینکه در بعضی از محاورات شاهد ناز و عشوه زنان در گفتگوها هستیم که قرآن مجید برای جلویگری از مفاسد احتمالی به زنان توصیه می کند که در گفتگوها و محاوره های روزمره خود ، با وقار و سنگینی حرف زده تا افراد بیمار برای آنها مشکلی ایجاد نکنند.  



      
زنان نیوز: قدر بعضی فیلم ها را باید دانست. مثل وقت هایی که بعد از مدتی فرصتی می شود تا از های و هوی آلوده شهر دل به دامن طبیعت بزنیم و کنار رودی، برکه ای، باغی، جنگلی سور و سات آرامش را برپا کنیم. آن وقت گوش جان و چشم دلمان را می سپاریم به صدای سرشار آب و سبزی زلال درخت  . به گزارش زنان نیوز، قدر بعضی فیلم ها را باید دانست. مثل وقت هایی که بعد از مدتی فرصتی می شود تا از های و هوی آلوده شهر دل به دامن طبیعت بزنیم و کنار رودی، برکه ای، باغی، جنگلی سور و سات آرامش را برپا کنیم. آن وقت گوش جان و چشم دلمان را می سپاریم به صدای سرشار آب و سبزی زلال درخت. بعضی فیلم ها هم از جنس طبیعت هستند. شبیه چشم انداز چشم نواز کوهپایه ای که آن بالاها به یک قله پر از سپیدی برف می رسد، قدر این فیلم ها را باید دانست. هر چند در میانه ی این کوه بکر، ناخوشآیندی های از طماعی انسان به طبیعت نیز در هیبت آپارتمانی، کارخانه ای چیزی سرک کشیده باشد اما اگر چشم، چشم زیبا بین باشد،غلبه با لطافت طبع طبیعت خواهد بود .گهواره ای برای مادر از این  دست فیلم هاست. داستان دختری که در حوزه علمیه یزد درس می خواند قرار است برای تدریس به تازه مسلمان های روس به مسکو برود. اما ناتوانی مادر پیرش او را میان رفتن و ماندن مردد می کند. نیمه نخست فیلم در حوزه علمیه خانم ها می گذرد. جایی که تاکنون هیچ فیلمسازی به صرافت وارد شدن به آن نیافتاده بود . و تصویر و تصوری از آن در ذهن مخاطب ناآشنا نبود. خوش تر آنکه تصاویر این بخش از فیلم با دقت و ظرافت، زیبایی دل نوازی را به چشم می آورد. بهره مندی کارگردان از جذابیت های بصری ساده و کادربندی های هنرمندانه باعث خلق تصاویر دلنشینی شده است که تماشاچی را غرق در رویا می کند و با خود پیش می برد. فیلم داستان پیچیده ای را روایت نمی کند. همه چیز ساده و در یک سیر مشخص پیش می رود و  تلاشی برای پیچ و تاب دادن ذهن مخاطب نمی کند. در دو راهی ماندن میان عقل و عشق داستان تازه ای نیست. هزاران سال است که شاعران می سرایند و نویسندگان می نویسند و باز داستان جدال این دو از تب و تاب نیفتاده است. گهواره ای برای مادر هم روایت همین کشاکش است. رفتن به مسکو برای دختر اهمیت زیادی دارد. زبان روسی را می داند و در آموزش به تازه مسلمانان هم می تواند منافع مادی و دنیایی دریابد و هم بهره روحی و معنوی. از سوی دیگر پیرزنی فرتوت در یکی از آپارتمان های تهران افتاده است روی تخت که نیاز به مراقبت که نه، بیشتر از آن نیاز به همدم دارد، نیاز به گهواره ای دارد که دمی با لا لای آن بیاساید. اینجا دردهای مادرانه برای به وجد آوردن و برانگیختن فرزند پررنگ نمی شود، بلکه دختر خود آداب مادرداری می داند و این آداب دانی را با توجه به نشانه های موجود در فیلم باید  معطوف به دینداریش باید دید



      
به گزارش فرازاندیشه به نقل خبرنگاران مشرق در جریان پیگیری‌های خبری به "زمزمه"هایی برمی‌خورند که میهمان‌‌کردن مخاطبان به این شنیده‌ها خالی از لطف نیست.*شنیده‌ایم پس از پایان دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد، وی در پاستور دفتری نخواهد داشت بلکه دفتر کار و مراجعات خود را در یکی از ساختم‌ان‌های اطراف میدان ونک، دایر خواهد کرد. این دفتر در حال آماده‌سازی برای انتقال احمدی‌نژاد است. *با هدف بالا بردن تحرک دولت یازدهم، پیشنهاد تشکیل پنج معاونت برای اداره بهتر کابینه یازدهم ارائه شده است. این پنج معاونت عبارتند از: 1- معاونت زیربنایی - اقتصادی 2- معاونت سیاسی - امنیتی 3- معاونت فرهنگی - اجتماعی 4- معاونت امور استان‌ها و 5- معاونت هماهنگی امور. برخی مشاوران رئیس‌جمهور منتخب معتقدند با توجه به حجم گسترده کارها و میانگین سنی رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی که از دولت‌های گذشته بالاتر است، باید تقسیم کار معقولانه‌ای صورت بپذیرد. *نزدیکان قالیباف می‌گویند به دلیل استقبال حامیان وی از شعار انتخاباتی "و جهاد ادامه دارد..." این شعار به عنوان گفتمان در ادامه کارهای مدیریتی و عمرانی قالیباف در سرلوحه فعالیت‌های وی قرار خواهد گرفت. *‌به‌رغم شایعاتی که این روزها درباره جابجایی مهندس ضرغامی و گمانه‌زنی‌هایی که درباره جانشینان وی در سطح رسانه‌ها انجام می‌شود، پیگیری‌های مشرق نشان می‌دهد هنوز تا پایان دوره مسؤولیت ضرغامی بیش از 15 ماه باقی است و هیچ برنامه‌ای برای تغییر پیش از موعد وی وجود ندارد. *این روزها در میان اطرافیان دکتر حسن روحانی، نام "محمد شریعتمدار" برای ریاست دفتر رئیس‌جمهور بیش از دیگران به گوش می‌رسد و گفته می‌شود این انتخاب، قطعی شده است. *اطرافیان حسن روحانی از موضع‌گیری سید محمد خاتمی درباره وزیر ارشاد دولت یازدهم در دیدار با اصغر فرهادی به‌شدت ناراحت هستند و می‌گویند چرا باید خاتمی اعلام کند که احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد خواهد بود. نزدیکان روحانی می‌گویند این‌گونه برخوردها اخلال در روند بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به وجود آورده و علایم سهم‌خواهی افراد و گروه‌ها را آشکار می‌کند. گفته می‌شود پس از اظهارات خاتمی بخت وزارت مسجدجامعی کاهش یافته است چرا که این تلقی را به وجود آورده که معرفی و تحمیل مسجدجامعی توسط خاتمی صورت گرفته است. شنیده‌ایم رئیس‌جمهور منتخب نیز از این جنس اظهار نظرها ابراز ناراحتی کرده است.*تلاش برخی چهره‌های نزدیک به فتنه برای حضور خاتمی در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب نقش بر آب شده است. این افراد می‌خواستند خاتمی را بدون عذرخواهی از فتنه 88 و اعتراف به دروغ بزرگ تقلب به صحنه سیاسی کشور بازگردانند این در حالی است که خاتمی هنوز مرزبندی خود را با فتنه اعلام نکرده و بدهی‌های سنگین خود را به نظام و مردم پرداخت نکرده است.



      
بانک ازاحتمال حضور «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس در فهرست مهمانان ویژه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب و تلاش‌ها برای معرفی اعضای کابینه یازدهم در این روز خبر داد. به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ مرتضی بانک مشاور حجت‌الاسلام روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک از عملکرد دولت احمدی نژاد همچون بی توجهی به سرمایه های مدیریتی کشور، اتخاذ تصمیمات غیرکارشنانه، ضعف دستگاه دیپلماسی و تنزل جایگاه آن به مرجع صدور گذرنامه و ویزا، پرداخت یارانه بدون واقعی سازی قیمت انرژی، تصمیمات خلق الساعه و تامل بر انگیز در آخرین روزهای دولت مثل واگذاری ها ی عجولانه، استخدامها و انتصابات و تخلف 74 هزار میلیاردی برای تسویه بدهی دولت انتقاد کرد. همچنین مشاور روحانی از حضور مهمانانی ویژه در مراسم تحلیف  رئیس جمهور منتخب ملت خبر داد و یکی از آنها را «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس معرفی کرد که در  روزهای اخیر از آمادگی برای سفر به تهران و دیدار با روحانی  سخن گفته بود. وی تصریح کرد:امکان دارد آقای استراو که گفته می خواهد به ایران سفر کند در بخشی از مراسم های آینده « مربوط به آغاز کار دولت یازدهم» حضور یابد و  خبر داریم دولت انگلیس و کشورهای دیگر برای بخش دیگری از مسائل نیز اعلام آمادگی کردند که در رایزنی‌های مستقیم‌تر انجام دهند.   مشاور روحانی با اشاره به کاهش سطح روابط ایران با برخی کشورها به ویژه کشورهای همسایه و ضعف دستگاه دیپلماسی در این زمینه، تصریح کرد: راهبرد دولت یازدهم تعامل با دنیاست و می‌‌توان با بهبود روابط شرایطی فراهم کرد که حتی دولت‌های متخاصم رفتارشان را اصلاح کنند. بانک با بیان اینکه آقای روحانی شخصا تجربه خوبی در این زمینه دارد تاکید کرد:‌ پیشبرد راهبرد تعامل کاملا در چارچوب منافع ملی صورت می‌گیرد و هرگز مصالح ملت در سایه تعامل و اعتدال دچار خدشه نخواهد شد. «اعتدال به معنی سازش نیست بلکه به معنای افزایش قدرت مذاکره و چانه‌زنی در چارچوب منافع ملی است و می‌توانیم ضمن حفظ منافع و اصول اساسی خود، روابط مناسب برقرار و بخش زیادی از مسائل‌مان را با جامعه جهانی حل و فصل کنیم» وی اصول حاکم بر اعتدال را «تعامل، تعادل و تناسب عنوان کرد و توضیح  داد تعامل به معنی همفکری با عناصر تشکیل دهنده حاکمیت، تعادل به معنای میانه‌روی در رفتار و پرهیز از کندروی و تندروی و تناسب به معنای اتخاذ تصمیمات مناسب در همه زمینه‌هاست.