سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :50
  • بازدید دیروز :4
  • کل بازدید :319526
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 102/12/29    ساعت : 1:56 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

 

امام خامنه ای در اجتماع پرشور دانشجویان
تبیین بایدها و نبایدهای آرمانگرایی در محیط های دانشجویی

حدود هزار نخبه و فعال دانشجویی، در دیداری صمیمانه و صریح با رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود سه و نیم ساعت با ایشان به گفت وگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف دانشگاهی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداختند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به مطالبی که نمایندگان دانشجویان در این دیدار مطرح کردند، آنها را بسیار خوب و منعکس کننده فضای دانشجویی خواندند و تأکید کردند: برخی از این مطالب، راهگشا و برخی هم حاوی نکات مفیدی بودند که مسئولان مربوطه باید به آنها توجه جدی کنند. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای سپس به برخی نکات مطرح شده از جانب دانشجویان، اشاره کردند.
«لزوم شرح صدر سیاسی در میان دانشجویان» یکی از این نکات بود که رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آن گفتند: در پایبندی دقیق به اصول و ارزش ها و در عین حال رعایت شرح صدر با افراد غیر همفکر در زمینه های مختلف از جمله مسائل سیاسی، هیچ منافاتی وجود ندارد.

ضرورت حضور مسئولان در دانشگاه ها
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درخصوص موضوع «حضور نیافتن مسئولان در دانشگاه ها» که از جانب دانشجویان مطرح شده بود، خاطرنشان کردند: این اشکال کاملاً وارد است و مسئولان اعم از روسای سه قوه، مسئولان میانی، رئیس سازمان صدا و سیما، و فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح باید در دانشگاه ها حضور یابند و ضمن شنیدن سخنان دانشجویان، سخنان و استدلال های خود را نیز بیان کنند که در این صورت، بسیاری از ابهامات و سوال های نسل جوان برطرف خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص برخی برخوردهای قضایی با تشکل ها، سایت ها و وبلاگ های دانشجویی افزودند: البته قوه قضائیه در این خصوص، استدلال هایی دارد که اگر مطرح شود احتمالاً برخی ابهامات برطرف خواهند شد، اما عقیده من هم این است که نباید در قبال اظهارنظر تند یک جوان دانشجو، برخورد تند شود.
ایشان درخصوص نگاه اقتصادی عدالت محور و دیدگاه اسلام درباره سرمایه داری که از جانب یکی از دانشجویان مطرح شد، خاطرنشان کردند: نگاه اقتصادی در کشور باید عدالت محور باشد و این موضوع، منافاتی با سیاست های اصل 44 ندارد.
معظم له افزودند: اگر سیاست های اصل 44، آنگونه که تبیین شد، اجرا شود، قطعاً به سرمایه داری مذموم و محور شدن سرمایه داری در تصمیمات کلان کشور منتهی نخواهد شد.

مشکلات ذاتی نظام سرمایه داری
ایشان اظهار داشت: مشکلات و فشارهای روزافزون اقتصادی کنونی در غرب و اروپا ناشی از ذات نظام سرمایه داری، یعنی سرمایه سالاری است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید مراقب بود تا نگاه سوسیالیستی بر تفکرات اقتصادی غلبه پیدا نکند، خاطرنشان کردند: اگر سیاست های اصل 44، در همان چارچوبی که تبیین شد، اجرا شود، قطعاً مکمل اقتصاد عدالت محور خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را متفاوت از اقتصاد تهاجمی دانستند و با اشاره به صحبت های یکی از دانشجویان درخصوص اقتصاد تهاجمی افزودند: اگر در این زمینه، یک تبیین دقیق دانشگاهی ارائه شود، شاید بتواند به عنوان تکمیل کننده اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد.
ایشان خاطرنشان کردند: منظور از اقتصاد مقاومتی، اقدامات تدافعی و حصارکشی به دور خود نیست بلکه اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که برای یک ملت، حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می کند.

حفظ موضع انتقادی بین جریان دانشجویی
رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه «آیا انتقاد کردن به معنای تکمیل کردن پازل دشمن است» تأکید کردند: من به هیچ وجه اعتقادی به انتقاد نکردن ندارم بلکه همواره اصرار دارم جریان دانشجویی موضع انتقادی خود را حفظ کند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای افزودند: اما در بیان انتقادها باید به این نکته توجه شود که طرح آن به گونه ای باشد که مقصود دشمن را برآورده نکند.
یکی از دانشجویان درخصوص «تفاوت برخی دیدگاه های کارشناسی با نظرات رهبری و اینکه آیا این تفاوت دیدگاه به معنای مخالفت با ولایت و نظام است» پرسیده بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: هیچ نظر کارشناسی که مخالف با نظر رهبری باشد به معنای مخالفت با ولایت نیست.
ایشان تأکید کردند: کار کارشناسی و دقیق علمی، به هر نتیجه ای که برسد، برای صاحب آن نظر، معتبر است و نباید مخالفت با نظام تعبیر شود.
ایشان همچنین با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان، ارتباط تشکل های دانشجویی با مجموعه های دانشجویی دخیل در نهضت بیداری اسلامی را ضروری دانستند.
رهبر معظم انقلاب همچنین درباره سخنان یکی از دانشجویان درباره کم تحرکی شورای عالی فضای مجازی افزودند: نباید برای دیدن نتایج فعالیت این شورا تعجیل کرد چرا که اینگونه کارها، نیازمند چند سال زمان است.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در بخش دوم سخنان شان با طرح برخی از توقعات از مجموعه ها و محیط های دانشجویی تأکید کردند: دانشگاه یک جریان سیال متراکم از نیروست که اگر آزاد و هدایت شود کشور را به طور کامل هدایت خواهد کرد.
ایشان توان متراکم محیط های دانشجویی را متکی به دو عنصر نیروی فیاض جوانی و نیروی ناشی از علم و دانشجویی دانستند و افزودند: دانشگاه می تواند با تکیه بر نشاط و اعتماد به نفس تشدید شده پس از انقلاب به همه توقعات پاسخ دهد.
رهبر معظم انقلاب در تشریح این توقعات، آرمانگرایی را به عنوان یک توقع اساسی مورد تأکید قرار دادند و در سه بخش به تبیین آن پرداختند: آرمانگرایی در سیاست؛ در علم؛ و در معنویت و اخلاق.

آرمانگرایی در علم یعنی به دنبال قله های علمی رفتن
ایشان افزودند: آرمانگرایی در علم یعنی به دنبال قله های علمی رفتن که این هدف، خوب درس خواندن را ضروری می سازد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با تکیه بر این منطق، خطاب به میلیون ها نفر دانشجوی کشور خاطرنشان کردند: امروز درس خواندن، علم آموزی، پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجویی، یک جهاد است.
ایشان در تبیین آرمانگرایی در معنویت و اخلاق نیز به لزوم پاک بودن محیط های دانشجویی و تقید به دین و ارزش ها اشاره کردند.
معظم له در این بخش با ریشه یابی و انتقاد شدید از نگاهی که دانشگاه ها را محیط هایی مخالف دین می خواند، افزودند: این نگاه ارتجاعی و کاملاً غلط، به آغاز شکل گیری دانشگاه در ایران در چندین دهه پیش از انقلاب و تلاش های برخی برای تربیت یک نسل روشنفکر غربگرای خودباخته برمی گردد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای با رد این نگاه، خاطرنشان کردند: دانشگاه محیط دین و اخلاق و پاکیزگی و معنویت است و توقع این است که دانشگاه ها به گونه ای باشد که هرکس به آن وارد می شود تقیدات دینی و اخلاقی اش بیشتر شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین بایدها و نبایدهای آرمانگرایی، به سخنان خود در دیدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمانگرایی سیاسی توأم با واقع بینی اشاره کردند و در تذکری مهم افزودند: آرمانگرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود بلکه می توان بدون این مسئله به شدت پایبند به ارزش ها و اصول بود.

افزایش سطح معرفت، راه مقابله صحیح با جنگ نرم
ایشان در ارائه مقابله صحیح با هدف اصلی دشمنان در جنگ نرم، افزایش سطح معرفت را مورد تأکید فراوان قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب به دانشجویان توصیه کردند: سطح معرفت خود را مطالب سایت ها، وبلاگ ها و این جور مسائل قرار ندهید بلکه سعی کنید با اتکای به قرآن، نوشته های استاد مطهری و نوشته های فضلای بزرگ و فضلای جوان حوزه ها، به طور روزافزون سطح معارف خود را ارتقا دهید.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، نگاه پرامید را اساسی ترین مسئله خواندند و افزایش مطالعات اسلامی، نگاه مستبصرانه به واقعیات کشور، انتقاد منصفانه و نظارت مستمر و متعادل را جزو وظایف اساسی مجموعه های دانشجویی دانستند و تأکید کردند: همه این موارد باید با مدارا و عقلانیت همراه و از افراط و تفریط به دور باشد.
رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: واقعیات کشور، امید را در دل ها افزایش می دهد هرچه می توانید، این شعاع درخشان امید را در دل خودتان و در دل مردم زنده نگه دارید و گسترش دهید.





      

همیشه همین‌طوری بوده، وقتی به خودت میای که... وقتی به خودت میای که می‌بینی 18 روز از ماه رمضان گذشته

و تو یک خط قرآن هم نخواندی... این فهمیدن هم به این سادگی‌ها که فکر می‌کنی نیست...

تولد امام حسن(ع) که می‌گذرد یک خوشحالی عجیب و ناشناخته‌ای تو را می‌گیرد که:

«ماه رمضون هم افتاد توی سرازیری و چشم به هم بگذاریم عید فطر هم می‌رسه و از شر این روزه گرفتن خلاص می‌شیم...

بابا چقدر گشنگی و تشنگی؟ 16 ساعت توی یک روز...» البته یک کم از حرفی که زدی خجالت می‌کشی

اما وقتی اسم عید فطر را توی ذهنت مرور می‌کنی،

این بار قاطعانه حرف خودت را تکرار می‌کنی: «اصلاً از اسمش معلومه... *عید فطر*

عید به خاطر اینکه از دست یک ماه روزه گرفتن خلاص شدیم،

اگه از رفتن ماه رمضون ناراحت بودیم که نمی‌گفتیم عید، می‌گفتیم عزا یا یک چیزی تو همین مایه‌ها...

اصلاً حرام بودن روزه‌ی عید فطر هم به خاطر همین چیزهاست دیگه...»

تولد امام حسن(ع) که می‌گذرد، از گوشه و کنار صدای گریه و زاری هم کم‌کم بلند می‌شود... شب نوزدهم در راه است...

اصلاً از بحث شهادت مولا هم بگذریم، ماه رمضان و گرسنگی مگر مهلت فکر کردن به شهادت و گریه و زاری هم برای ما می‌گذارد ...

حالا حاجی هم هی بالای منبر از شب قدر بگوید،

اینکه یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم رمضان شب قدر است و روایت شده است :

اگر توی این شب‌ها آمرزیده نشدی باید منتظر شب قدر سال بعد باشی مگر اینکه روز عرفه، صحرای عرفات از خدا بخواهی تا بیامرزدت...

حالا چه عجله‌ای، اصلاً کی می‌ره این همه راه... صحرای عرفات... نشد می‌مونه واسه سال بعد... وقت برای مردن زیاده، کی توی این زمونه حال مردن داره ...

تولد امام حسن(ع) که می‌گذرد تازه می‌فهمی که شیطان هم در این ماه همچین توی غل و زنجیر نبوده، خوب توانسته تو را از یاد ماه رمضان غافل کند...

اما وقتی شب نوزدهم می‌رسد یک جور دیگر دوست داری با خدا معامله کنی... دوست داری چند روزی را حتماً آدم خوبی باشی،

چون قرار است یک سال از زندگی‌ات را توی شب قدر بنویسند... یعنی یک سال دیگر...

این روزها یا بهتر است بگویم این شب‌ها پای تلویزیون می‌نشینی و از شبکه دو، حرم آقا امیرالمؤمنین را تماشا می‌کنی،

چه خاطره‌های ماندگاری که هیچ وقت از ذهنت پاک نخواهند شد... زیارت که می‌خواندی فقط به «امین الله» اکتفا می‌کردی تا برای بقیه روز انرژی داشته باشی که... ب

گذریم که آن روزها را الان بدجوری خراب کردی...

تولد امام حسن(ع) که می‌گذرد غم بزرگی سراسر وجودت را می‌گیرد... دیگر فرصت زیادی نمانده است...

بارها گفته‌ام

دریا عاشق که شد

تهی شد از همه‌ی ماهی‌ها و خیال‌هایش

جز توفان مهیب انتظار...

هنوز دریا همان است

ماهی کوچک اما

برگشته از راه دریا

و دل سپرده به تنگی کوچک

که روزی از دست پیرزنی خواهد افتاد





      

 

 

اوج مظلومیت حضرت علی (علیه السلام)  

خود امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه، خطبه3 صراحت دارد: 

صبرت و فی العین غذی و فی الحلق شجی أری تراثی نهبا 

من (در طول خلافت خلفاء) صبر پیشه کردم در حالیکه خار در چشمم و استخوان در گلویم مانده بود. 

و در نهج البلاغه، خطبه 217 می فرماید: 

اللهم إنی أستعدیک على قریش، فإنهم قد قطعوا رحمی و أکفأوا إنائی و أجمعوا على منازعتی حقا کنت أولى به من غیری و قالوا: ألا إن فی الحق أن تأخذه و فی الحق أن تمنعه، فاصبر مغموما أو مت متأسفا 

خدایا! مرا در برابر توطئ? قریش یاری فرما، رَحِم مرا قطع کردند. اینها اجماع کردند که با من بجنگند... ، گفتند: بعضی از حقوق است که باید انسان بگیرد و بعضی از حقوق است که باید صرف نظر کند. سپس به من گفتند: یا بصورت غمناک صبر کن یا از غصه بمیر. 

امیرالمومنین (علیه السلام) در کنار جنازه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) عرضه می دارد که:

قل یا رسول الله عن صفیتک صبری و رق عنها تجلدی و اما حزنی فسرمد و اما لیلی فمسهد

در فراق حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، صبر و بردباری من کم شده است و توان خویشتنداری از دست رفته است. حزن من جاودانه است و شب های من با شب زنده داری به سر می شود.

نهج البلاغه، خطبه202

ظاهرا در جنگ صفین است که ابن عباس می گوید:

یا علی! می خواهم امشب حنائی درست کنم. ریش و سر مبارکتان سفید شده است و خضاب کنید.

حدود 30 سال از شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گذشته است.

امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود:

ابن عباس! مگر نمی دانی که ما هنوز در مصیبت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عزاداریم؛عزادار که خضاب نمی کند.

امیر المومنین (علیه السلام) را که فرمود:

تعجب می‌کنم که باطل در مسیر باطلش، آن‌همه استوار، محکم، منظم و موفق است، ولی اهل حق در مسیر حق، بی‌برنامه، سست، زبون و غیر موفق هستند.

این اوج مظلومیت امیر المومنین (علیه السلام) است که می‌فرماید:

من حاضرم 20 نفر از یاران خودم را بدهم و یکی از یاران معاویه را بگیرم.

امیر المومنین (علیه السلام) در روزهای آخر می‌فرماید:

در سراسر جهان، معمولا شهروندان از ظلم حاکمان می‌ترسند و وحشت دارند، ولی من از ظلم شهروندان و مردم می‌ترسم و وحشت دارم.

این نهایت مظلومیت حضرت علی (علیه السلام) و ضعف کسانی است که در اطراف امیر المومنین (علیه السلام) جمع شده‌اند.

اوج مظلومیت حضرت علی (علیه السلام) در این است که مردم حضرت علی (علیه السلام) را نشناختند و ناشناخته ماند؛ نه دوستانش او را شناختند و نه دشمنانش. و پس از گذشتن 1400 سال، واقعیت هایی که در ابعاد وجودی آقا امیرالمومنین (علیه السلام) بوده است، برای ما ناشناخته مانده است.





      

ـ یکی پرسید توی این گرما با چادر آب پز نمی شی؟

ـ کسی انگار درِ گوشم زمزمه می‌کند: قُل نارُ جهنَّم اَشدّ حرَّا

 دراین روزهای سیاه عریانی،روسپیدتراز چادر نمی یابم

حجاب





      

 

ضربت شمشیر مرهم زخم‏هایش شد

 

 





      
   1   2   3      >