آن کسی که تو را خلق کرده است
اگر فقط دل پاک برایش کافی بود، فقط میگفت :
«آمنـــوا»
اما گفته است :
«آمَنُـــوا وَ عَمِلُوالصَّالِحـــات»
!!!یعنی هم دلت پاک باشد،هم کارت!!!
آن چه در روزهای اخیر می گذرد دست و پنجه نرم کردن یک نسل، از نوزاد درون رحم مادر تا پیرمردها و پیرزن های هشتاد- نود ساله با هجوم وحشیانه و همه جانبه ی گرگ های درنده ای است که از دیرباز تاکنون انتظار چنین جنگی را می-کشیدند. مردم غزه درون محاصره ای ظالمانه از هوا، زمین و دریا با سلاح های جنگی اسرائیلی مواجهند و هیچ پناه و نقطه ی امنی ندارند. برای اسرائیلیان نیز پیام جهانی امام آزادمردان بی معنی است که:
«إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَکُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیَاکُم»
اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید، پس در دنیایتان آزادمرد باشید
2-1 آزاد مردی در کلام امام حسین علیه السلام به چه معناست؟
واژه «احرار» جمع «حُرّ» به معنای کسی است برده نباشد. اهل لغت معتقدند ریشه اصلی «حُرّ» به معنای رمل و ماسه خالص است که آمیخته با چیز دیگر نیست؛ به همین جهت به کسی که برده نیست حُرّ میگویند، گویا شخص حُرّ از آمیخته شدن به بردگی مبرا است. شاید به همین جهت معنای دیگر حُرّ را «کریم» (داشتن کرامت) بیان کردند بنابراین، کلمه «حُرّ» یا «احرار» اگر به صورت مطلق استفاده شود میتواند به معنای کسی باشد که در صفات و خصال انسانی کاملاً خالص است و در وجود او هیچگونه آمیختگی به اخلاق غیر انسانی وجود ندارد؛ اما روشن است که مقصود امام حسین(ع) در این جمله، معنای مطلق نیست؛ زیرا اولاً: افرادی که در مقابل امام(ع) بودند قابلیت چنین خطابی را نداشتند؛ ثانیاً: قیدهای که در سخن امام(ع) وجود دارد محدوده معنا را مشخص میکند.
امام حسین(ع) در روز عاشورا پس از آنکه همه یارانش به شهادت رسیدند، به تنهایی مشغول نبرد بودند، تیرها و نیزهها از هر سو بدن مبارک امام را نشانه میگرفتند، در این هنگام لشکر انبوهی به فرماندهی شمر بن ذی الجوشن، بین امام و خیمههای آنحضرت فاصله شدند و قصد حمله به خیمههای امام را داشتند، امام فرمود:
ای پیروان آل ابی سفیان اگر دین ندارید و از قیامت نمیهراسید، در دنیایتان آزاده باشید و اگر فکر میکنید عرب هستید به اصل و نسب خودتان برگردید و ... تا من زنده هستم به خیمهها حمله نکنید.
در این جمله امام حریت در دنیا را از آنان خواسته؛ یعنی رعایت اخلاق و قوانین عمومی جنگها را که در میان همه اقوام جهان معتبر است. عدم تعرض به زنان و کودکان تا پایان جنگ در میان همه ی اقوام و ملل وجود داشته و عمل به آن، نوعی آزادگی به شمار می آید. امام(ع) نیز ایشان را به همین آزادگی دعوت مینمود