سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :53
  • بازدید دیروز :95
  • کل بازدید :321469
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/2/17    ساعت : 12:9 ع
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

بسیج دانشجویی 14دانشگاه کشور خطاب به وزیر خارجه ایران دکتر ظریف نامه ای سرگشاده نوشتند.


متن این نامه به شرح ذیل می باشد:



بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای ظریف
وزیر محترم امور خارجه
سلام علیکم


پس از 12 سال مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بین المللی ،در روزهای گذشته این ماراتن 12 ساله به خط پایان نزدیک  گشت.مردم ایران در طول این سالها هزینه ها و بهای فراوانی برای تثبیت اقتدار و حقوق خود پرداخته اند،این ملت عزیز تلخی تحریم های ناجوانمردانه را به جان خرید  اما یک گام از حقوق خود عقب ننشست،این ملت بزرگوار بارها از سوی قلدران بین المللی تهدید شد اما خم به ابرو نیاورد و از همه تلخ تر این که ملت شریف ایران برای تثبیت حقوق خود،چند تن از مومن ترین نخبگان هسته ای را فدا نمود.



بی تردید تمامی ملت عزیز ایران و همچنین دانشمندان مومن و جوان هسته ای که با  تلاش خود،قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان را افزایش داده اند ، در رساندن موضوع هسته ای به این مراحل شریک می باشند.



بنابر این فرزندان بسیجی ملت شریف ایران در دانشگاه ها،ضمن تشکر و قدردانی  و عرض خدا قوت به همه نقش آفرینان و جهادگران عرصه هسته ای در طول این سال ها، همچنین تیم مذاکره کننده فعلی،برای همه کسانی که آرزو و عزم اعتلای ایران اسلامی را دارند،آرزوی موفقیت می نماید.



جناب آقای ظریف



پس از اعلام نهایی گشتن توافق هسته ای متنی 159 صفحه ای به عنوان متن نهایی توافق ،در رسانه ها منتشر گشت و دانشجویان و نخبگان کشور به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخته اند،اگرچه متن تفصیلی و پیچیده ای می باشد،اما با مطالعه آن چندین پرسش در ذهن نخبگان شکل گرفته است که اختصارا چند نمونه را با شما در میان میگذاریم:


1_ آنچه که با بررسی های اولیه مشاهده می گردد،نقش پررنگ آژانس بین المللی است که طی آن بعضی از اقدامات طرف های غربی موکول به گزارش آژانس گردیده است که پس از راستی آزمایی آژانس ، طرف غربی به تعهدات خود عمل نماید،که به طور مثال در بند  مربوط به تحریم ها به آن اشاره شده و طبق آن اتحادیه اروپا پس از راستی آزمایی آژانس به اجرای تعهدات خود می پردازد.

سوال آن است که در طی این سال های پر مناقشه هسته ای ، آژانس بارها ثابت نموده است که هم استقلال رای ندارد و هم ناعادلانه عمل میکند و در مواقعی که تحت فشار قدرت های غربی قرار بگیرد ،رای و نظر باب میل آنها را صادر می نماید نه آنچه که منطبق با حقیقت باشد،حال چه تضمینی برای ملت ایران وجود دارد که طرف غربی به وسیله آژانس در اجرای تعهداتش کوتاهی ننماید،به طوری که اذهان عمومی را نیز می تواند با خود همراه نماید و با علم نمودن گزارش های آژانس ،از انجام تعهداتش سر باز زند.

2_در بخش تعهدات ایران که در متن توافق به آن اشاره گشته است، ایران ملزم گشته است که پس از 8 سال از روز توافق اقدام به ساخت تعداد مورد توافقی از دستگاه‌های سانتریفیوژIR-6 و IR-8 بدون روتورز نماید که این را می توان نوعی محدودیت بلند مدت برای کشورمان در نظر گرفت بدین معنی که پس از هشت سال از روز توافق، کماکان محدودیت ها برای برنامه هسته ای در نظر گرفته شده است.،در این زمینه نیز پرسش آن است که چرا جمهوری اسلامی ایران برای عرصه علمی خود باید محدودیت های بلند مدت را پذیرا باشد،اگر دغدغه طرف مقابل صرفا راستی آزمایی از برنامه هسته ای ایران باشد،نیازی به محدودیت های بلند مدت در روند هسته ای ایران نمی باشد.همانطور که مستحضر هستید در دنیای امروز شتاب علمی با سرعت قابل توجهی در حال رشد می باشد و محدودیت های بلند مدت برای برنامه هسته ای ایران به نوعی موجب دور افتادن ایران از عرصه رقابت های علمی خواهد شد.

3_در رابطه با بحث پروتکل الحاقی و قید شدن آن در متن مذاکرات ظن آن می رود که مجلس شورای اسلامی  راهی جز تصویب آن نداشته باشد،چرا که هم در متن به لزوم آن اشاره گشته و هم طرف های غربی آن را به عنوان لازمه اصلی توافق خوانده اند که در ابتدا ایران به صورت داوطلبانه آن را بپذیرد و بعد در بازه زمانی مشخص مجلس شورای اسلامی آن را تصویب نماید که با این پیش فرض ،اختیار عملی برای مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته نشده که آن را مستقل از بحث ها بررسی نماید.

4_ در بخش "دسترسی ها" متن منتشر شده، اشاره شده است که آژانس اختیار آن را دارد که به بهانه امکان وجود تاسیسات اعلام نشده ،در خواست خود را برای بازرسی از مراکز غیر هسته ای به ایران ارسال نماید و در صورت مخالفت ایران و اصرار آژانس ،حل این مسئله به کمیسیونی واگذار می گردد که به هیچ عنوان بی طرف نخواهد بود و از همین رو می توان پیشینی نمود که در موارد مورد اختلاف , رای به نفع آژانس صادر گردد.اساسا پرسش آن است که چرا مرجع حل اختلافات  شورایی باشد که هرگز بی طرف نبوده و نخواهند بود.

جناب آقای ظریف،

با توجه به موارد مذکور که نشان از وجود ابهامات متعدد برای جامعه نخبگانی است،از حضرتعالی و تیم مذاکره کننده دعوت به عمل می آید تا با حضور در میان دانشجویان بسیجی به بررسی ابعاد مختلف این متن پرداخته شود تا با بررسی ابعاد مختلف این توافق در میان دانشجویان و نخبگان ،بتوان تصویری مشخص از آینده هسته ای کشور ترسیم گردد.

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرج


بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه


بسیج دانشجویی دانشگاه قم


بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بیرجند


بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خراسان شمالی


بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بوشهر


بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی


بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان


بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند


بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز


بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز


بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس بوشهر


بسیج دانشجویی دانشگاه سمنان


بسیج دانشجویی دانشگاه شاهرود





      

«جان کری»، وزیر خارجه، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی و «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کردند.

 

جان کری در بخشی از اظهاراتش در این جلسه صفحه‌ای پرینت گرفته شده از متن یک خبر را در دست گرفت و گفت که در این خبر یکی از اعضای سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) از توافق هسته‌ای دفاع و آن را ضامن عدم دست‌یابی ایران به سلاح دانسته است.

 

کری در ادامه گفت: «فکر کنم حداقل او ساده‌لوح نبوده باشد.»

 

پیش از این پایگاه صهیونیستی "جروزالم پست" (Jpost) در خبری تحت عنوان «توافق هسته ای بهترین گزینه برای اسرائیل» به انعکاس اظهارات «امی ایالون» رئیس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در رابطه با توافق هسته ای پرداخته بود.

 

در این گزارش آمده بود:

«با وجود واکنش های شدید به توافق هسته ای اخیر ایران در میان مقامات اسرائیلی، رئیس سابق «شین بت» (آژانس امنیت اسرائیل) به عنوان صدایی تک، که از توافق هسته ای حمایت می کند، برجسته شده است. 

دریاسالار «امی ایالون» در مصاحبه با «دیلی بیست» گفت: وقتی از جنبه قابلیت های هسته ای ایران به توافق می نگریم، این توافق بهترین گزینه است. زمانی که مذاکرات آغاز شد، ایران تنها دو ماه با فراهم سازی مواد کافی برای ساخت بمب فاصله داشت. اما در حال حاضر این زمان 12 ماه خواهد بود.»

 

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت:

 

«ایالون که از سال 1995 تا سال 2000 رئیس «شین بت» بوده است، اشخاصی را که بر علیه توافق موضع گیری می کنند مورد انتقاد قرار داده و گفت: اسرائیلی ها در تمایز میان کاهش قابلیت هسته ای ایران و تبدیل شدن این کشور به بزرگترین تهدید خاورمیانه دچار اشتباه شده اند و این به خاطر آن است که بازی با ترس در جامعه ای بیمناک، آسان است.»

پیش از این نیز «جروزالم پست» با انعکاس اظهارات «شبتای شاویت» رئیس سابق آژانس اطلاعات اسرائیل «موساد» به نقل از وی نوشت:

 

«من معتقدم در حال حاضر فرصتی مطلوب برای اسرائیل وجود دارد تا نظمی جدید در خاورمیانه را دنبال نماید. ما فرصتی منحصر به فرد برای تشکیل ائتلافی از کشورهای میانه رو عربی -به رهبری عربستان- و اسرائیل داریم تا به قابلیت بالقوه هسته ای ایران در آینده بپردازیم و همچنین نظمی جدید را در خاورمیانه ایجاد نماییم.»

 

این پایگاه صهیونیستی نوشت: «رئیس سابق سازمان جاسوسی گفت کشورهای سنی همچون مصر، اردن و شیخ نشین های خلیج، مانند اسرائیل نسبت به ایران بدگمان هستند و عملا عضویت اسرائیل در اردوگاه خود را می پذیرند.»





      
<   <<   6   7