سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
ویرایش
پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :2
  • بازدید دیروز :97
  • کل بازدید :320379
  • تعداد کل یاد داشت ها : 546
  • آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 12:33 ص
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
تدبر در قرآن
آیه قرآن
کاربردی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت که متن آن به شرح زیر است:

 

جناب آقای لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

 

سلام علیکم

 

این نامه سند دردمندی دانشجویانی است که هرگاه در مدت این دوسال لب به انتقاد گشودند به تندرو، نادان و بی سواد و... متهم شدند و در عوض گویی گوش جان برخی بدهکار کری ها گشت و از قضا دست شان بطور کاملا اتفاقی به سوی سیاهی ها دراز و اینطور شد که چشم امیدمان با بی تدبیری مدعیان کور شد اما از آنجا که الطاف الهی "لم یحتسب" است و شرط بینایی دل، بستن دیده هاست؛ سخنان مقام عظمای ولایت چشم دلمان را منور نمود و با وجود کم لطفی ها و کم توجهی ها از جانب برخی مسئولین، وجودمان سرشار از پویایی و اذهان مان مملو از پرسش هایی ست که برخی از آنها متوجه حضرتعالی در جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی است.

 

جناب آقای لاریجانی قریب به  90 روز است که از مذاکرات هسته ای می‌گذرد و هنوز متن ترجمه شده رسمی از سوی وزارت امورخارجه به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده تا نمایندگان محترم نیز در جریان مفاد این متن پر ابهام قرار گیرند.

 

مگر قرار نبود دولت محترم، برجام را در قالب لایحه به مجلس ارائه نماید؟! چگونه می‌شود که دولتی اینقدر ساده مجلس شورای اسلامی که گفته ی امام راحل در راس امور کشور است را دور زده و نادیده بگیرد؟

 

مع الاسف آنکه ،دولت راست گویان، بهارستان را دور زد  و در خیابان یک طرفه دیپلماسی لبخند، بدون توجه به چراغ های قرمز و نارنجی، به سراب چراغ های سبز کذایی فراسوی مرزها چشم دوخته است.

 

جای بسی خرسندیست که مجلس محترم حدود 40 روز پیش با تشکیل هیئت 15 نفره   اقدام به رسیدگی نمود و همچنین حضرت آقا نیز در دیدار مجلس خبرگان به تشریح مبادی قانونی پرداختند و مجلس را اصلی ترین مرجع پیگیری و نظارت قانونی برشمردند.

 

این کمسیون ویژه که در طول این مدت چهل روزه که مصادف با تعطیلات تابستان بوده است ، بررسی همه ابعاد برجام را در برنامه خود قرار داد؛ و اکثر اعضای آن تلاش کردند تا بتواند نگرشی دقیقی نسبت به تمام ابعاد حقوقی فنی اقتصادی و سیاسی این توافق بدست آورده و همچنین  سعی نمودند با برگزاری جلسات نفس گیر با حضور تیم های مذاکره کننده سابق و فعلی بتواند نه واقعیت بلکه حقیقت را عیان نمایند.

 

با وجود تلاش های شبانه روزی نمایندگان محترم در طی این مدت نتیجه بررسی ها منجر به قدردانی از نقاط مثبت و شرح و بسط نقاط منفی شده است و گویی نقاط ضعف ذکر مصیبتی بوده که خوانده شده تا بعضا  دل های آماده و مخلص برای آن گریه کنند و مابقی نیز در پایان مراسم متنعم بشوند!

به راستی شما و مجلس محترم ، چه ضمانت اجرایی برای رفع نواقص و تصحیح آن در نظر گرفته اید؟!

 

به جای آنکه سازوکاری برای رسیدگی بر ایرادات و درنظر گرفته شود و از نظر قانونی الزام آور باشد کار به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است! و نتیجتا کار از دست مجلس خارج شده است.

 

متاسفانه عمر این حرکت انقلابی  نمایندگان حاضر در کمسیون ویژه  در مجلس آنقدر کفاف نداشت و اجازه به بار نشستن نیافت. چون  تعدادی از دوستان شما در فراکسیون مطلوبتان با ارائه طرح دوفوریت گویی خط بطلانی بر تمام تلاش های این کمسیون کشیده و علی الرغم تلاش ها و مطالبات مردم و گروه ها و کارشناسان برای  ورود مجلس در بحث برجام و موکدات حضرت آقا بر این موضوع دوباره به ابتدای خط بازگشتیم و انگارنه انگار که مجلس سری به بندهای این توافق زده است.

 

 

همچنین 5تن از اعضای فراکسیون حضرتعالی که از قضا عضو کمیسیون ویژه رسیدگی برجام نیز هستند طی نامه ای خطاب به ملت درصدد رد گزارشات حاصله برآمدند. این دوستان همان هایی هستند که عین چهل روز در جلسات کمسیون تخصصی نیز بودند و در این چهل روز صرفا در صدد بهانه گیری های منفعت طلبانه ای حین بررسی و نوشتن نامه ای که در آن با استناد بر تعدادی نکات غیر مستند ابتدایی ، سیاسی ، غیرعرفی، غیر تخصصی و تقدیر و تشکرات من­درآوردی سعی نمودن به کرسی ننشستن رای قلیلشان بر اکثریت اعضای کمسیون برجام را جبران نمایند و تسکینی بر دل خود فراهم نمایند. چگونه است که ابتدای شروع کار کمسیون  همین افراد در رسانه ها شروع به تایید کار کمسیون نموده  و مردم را از هر گونه نگرانی منع می نمایند ولی در آخر کار که نظر کمسیون با نظرشان هماهنگ نبود فتنه ای این چنینی هر چند کوچک برپا می نمایند؟ اتفاقا راس این گروه رئیس کمسیون امنیت ملی است که گویی تا به حال حتی چند متن منتشر شده ی رسانه ای درباره ی برجام را نیز مطالعه نکرده اند که حداقل اطلاع داشته باشد ما دراین مذاکرات غنی سازی خود را از 20 درصد به 47/3 تنزل داده ایم نه اینکه افتخار رسیدن به این درصد از غنی سازی را غربی ها در مذاکرات بخشیده باشند.

 

اگر این دوستان شما واقعا به مطالبی که در نامه نوشته اند ایمان دارند و مستند صحبت نموده و بر اساس حفاظت از حقوق این مردم استدلال نموده اند مرد و مردانه وارد میدان شوند و در برابر دیدگان همین ملت که برایشان نامه نگاری نموده اند با اعضای کمسیون و متخصصین و کارشناسان که به سیاسی کاری متهم شده اند به ارائه ی استدلال هایشان بپردازند.

 

ولی از آنجا که شما حداقل برای حفظ ظاهر نیز شده یک بار در جلسات مهم کمسیون برجام حاضر نشدید تا تاییدی باشد بر اهمیت برگزاری جلسات کمسیون و خود از نزدیک روند برگزاری آن را رصد فرمایید و حتما وقت پیگیری مسئله ای به این اهمیت را هم نداشته اید عرض می کنیم که حضور جناب آقای ابوترابی معاون اول شما در این کمسیون نه تنها مناسب این کمسیون نبود بلکه ایشان در جلسات با ارائه مطالب غیر کارشناسی و غیرتخصصی و غیر قابل استناد و تکیه بر تعدادی کلی گویی های سیاسی جهت دار سعی در غبار آلود نمودن فضای جلسات بررسی برجام و خدشه دار نمودن بررسی های تخصصی داشتند.

 

و اما جنابعالی... از ابتدای سخن که حرف از بررسی توافق در مجلس آغاز گردید  شما به عنوان رئیس مجلس به جای آن که عزم خود را جزم نموده و تمام تلاش خود را برای ایجاد سازکاری دقیق در مجلس برای نظارت موشکافانه برنقاط قوت و ضعف برجام بگذارید ، از همان شروع سعی نمودید از این وظیفه شانه خالی نموده و این بار را بردوش شورای عالی امنیت ملی بیندازید؛ همچنین با دستور حضرت آقا مبنی بر بررسی و نظارت دقیق مجلس بر بحث توافق، حضرتعالی با ایجاد کمیسیون ویژه برای این مهم موافقت نداشتید و ترجیح تان بود که این مسئله به کمسیون امنیت ملی که اندر احوال ریاست محترمش چند سطر بالاتر توضیحاتی داده شد پیگیری شود. و حال بعد از گذشت حدود چهل روز باز به  نقطه اول بازگشتیم و گویی مطلوبتان در این نقطه ی انتهایی کار حاصل گردیده است.

 

هد این سوال نیز مطرح است که حکمت تشکیل جلسات طویل المدت و چله گذاری نمایندگان مردم برای رسیدگی به این مهم چه بوده است؟

 

آیا برایند این اعمال و رفتار جز موازی کاری با حرکت رفت و برگشتی به منظور غبارآلوده نمودن فضای عمومی ست؟ آیا این درگیر کردن مجلس کاری صرفا نمادین برای اذهان عموم جامعه نبوده است؟ آیا این رفتار توهینی واضح به شعور مردم بصیر و انقلابی و پیگیر و همچنین به تمسخر گرفتن آن تعداد نماینده دغدغه مند آن ها نیست که  ساعت ها انرژی ، وقت، بیت المال و حتی آنتن رسانه ملی را برای شفاف سازی و بررسی موشکافی برجام به کار گرفته اند؟ که البته نقش حضرتعالی و برخی دوستانتان در این روند برایمان پر واضح بود.

 

چرا مجلس محترم و موافقان طرح دو فوریت با دستان خودشان اختیار را از خود  سلب نموده و شآن نهاد مجلس را تنزل داده و زیر سوال برده است؟

 

چه استدلالی به میان بوده است که شما تصمیم گرفتید دراین برهه  حساس کار را از کمسیون ویژه که کار تخصصی انجام داده سلب و در زمان حصول به نتیجه ادامه  آن را به کمسیونی ارائه دهید که ارتباط مستقیمی با این مسئله ندارد و از قضا رئیسش جزء افرادی است که انجام کار تخصصی در کمسیون ویژه را زیر سوال برده و گویا از اساس مخالف بررسی دقبق این توافق است؟

 

 

از آنجا که رسالت مجلس شورای اسلامی پاسداری از حقوق، عزت و استقلال مردم است و همچنین تاکیدات حضرت آقا مبنی بر ورود مجلس بر روند نظارتی برجام ، حق آن نبود  جنابعالی که سکاندار مجلس هستید و سایرتصمیم گیرندگان،  دستور کار خود را به جای تخریب گزارش کمیسیون ویژه و سپردن کار به شورای امنیت ملی، به وظیفه ی حساس خود در صیانت از حقوق مردم و الزام دولت در برطرف نمودن مشکلات برجام سوق می دادید؟

 

آیا اندیشیده اید چه حکمتی به میان بوده است که معظم له توپ اعمال نظارت و رصد را به میان زمین مجلس شورای اسلامی  نهاده است ؟

 

در حالی که حضرت آقا خود وارد میدان شده و در سخنان خود در دیدار با مسئولین نیروی دریایی صریحا  تلاش آمریکا برای نفوذ و اتفاقا یافتن چنین فرصتی در توافق را اعلام کردند.کدام دیدبان جز مجلس است که باید با بررسی موشکافانه و بند به بند توافق نقاط رسوخ و نفوذ ذشمن قداره کش را بیابد و با در دست گرفتن ابتکار عمل تمام این نقاط را سد کرده و کور نماید؟

 

آیا جنابعالی و مجلس محترم وظیفه ی خود در مجلس را جز این تعریف نموده اید و یا شما نیز خوشبینانه به توافق می نگرید و مانند سایرین نفوذ و تلاش مستمر آن در دشمنی را توهم و بد بینی می دانید؟

 

حال ما دانشجویان که موذنان جامعه ایم و تیزبینانه تمام اتفاقات و رفتارهای مسئولین را در تمام سطوح و مسائل رصد می کنیم وظیفه خود دانسته  در این پیچ حساس تاریخی که تصمیم بزرگی درباره حقوق و سرنوشت مردم شریف و عزتمند ایران اسلامی در حال اتخاذ است پیوسته خطرات موجود و رسالتتان را گوشزد نموده و همچنان بد عهدی حکومت شیطان صفت و مستکبر آمریکا را یادآوری کنیم. بدانید که قبل از هر نهاد قانونی ، این نهاد مجلس و نمایندگان آن هستند که باید برعملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و دولت نظارت و در صورت تخطی از خطوط قرمز و عزت مردم از آن جلوگیری و بر کار آن ها اعمال نظر کنند.

 

و امید است هر کدام از ما و جنابعالی و مسئولین محترم که تکلیف سنگین تری بر دوش دارید با بصیرت و تشخیص وظیفه و عملکرد به موقع و در نظر گرفتن صلاح و عزت ایران اسلامی، خدایی ناکرده مسیر مستقیم و پر برکت این انقلاب را با بی تدبیری و زیر سلطه نفسانیت در سراشیبی قرار نداده و هزینه آن را بر گردن امام امت نیندازیم و در آینده ای نه چندان دور در جرگه ی روسیاهان تاریخ قرار نگیریم.

 

و السلام علی من اتبع الهدی

 

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ





      

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از خانواده های آنان و همچنین خانواده های شهدای این نیرو، با اشاره به نقش جوانان انقلابی نیروی دریایی سپاه و جوانان شجاع جنوب در تأمین امنیت دریا و ایجاد رعب در دشمن، تاکید کردند: دشمنان به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم بویژه جوانان هستند و همه باید هوشیار و بیدار باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به اهمیت موضوع امنیت دریا گفتند: آمادگی ها باید همواره بگونه ای باشد که براساس دستور قرآنی، در دشمن ایجاد رعب کند و جرأت تجاوز را از او بگیرد زیرا اگر خاکریزها قابل نفوذ باشند، دشمن نفوذ خواهد کرد.

 ایشان خاطر نشان کردند: اکنون به برکت تشکیل جبهه انقلابی در جنوب کشور که متشکل از نیروی دریایی سپاه و جوانان شجاع جنوب است، دستور قرآنی ایجاد رعب در دشمن، محقق شده است.

فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه ما هیچگاه شروع کننده جنگ نخواهیم بود، افزودند: اما طبیعت دشمن همواره خوی تجاوز و نفوذ است، بنابراین باید توانایی های علمی و تجهیزاتی در قالب نوآوریها، روز به روز افزایش یابند.

رهبر انقلاب اسلامی، هم افزایی نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش را بسیار ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره جوانان با ایمان و انقلابی همچون شهید نادر مهدوی و همراهان وی که شجاعانه در مقابل ناو امریکایی ها ایستادند و به آنها درس فراموش نشدنی دادند، گفتند: با این رشادتها و ایستادگی ها، دشمنان نظام اسلامی متوجه شدند که جمهوری اسلامی ایران، نظامی نیست که هرگونه بخواهند بتوانند با او رفتار کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین از همراهی خانواده ها و بویژه همسران فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی برای حضور در مناطق جنوبی کشور قدردانی کردند.

ایشان در ادامه به برنامه های خطرناک قدرتهای استکباری برای منطقه اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این قدرتها هیچ ابایی در استفاده از تجهیزات بسیار خطرناک و روش های غیر انسانی برای کشتار انسان های بیگناه ندارند، افزودند: ادعای آنها مبنی بر حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی، خلاف واقع و کاملاً پوچ و بیهوده است.

رهبر انقلاب اسلامی حمله به بیمارستان در افغانستان و کشتار مردم در سوریه، عراق، یمن، فلسطین و بحرین را نمونه هایی از فجایع قدرتهای استکباری و بی رحمی و سنگ دلی آنها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز بزرگترین خطر برای دنیا، نفاق و ریا و دروغگویی مدعیان حقوق بشر است.

حضرت آیت الله خامنه ای به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی منطقه اشاره کردند و گفتند: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی، به توفیق الهی علاوه بر جلوگیری از نفوذ دشمن در داخل، در بسیاری از موارد مانع از عملی شدن نقشه ها و برنامه های دشمن در منطقه شده است.

ایشان با تأکید بر اینکه ناکامی های دشمن در داخل و در منطقه، به برکت هوشیاری و آمادگی و عزم جوانان انقلابی و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه بوده است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس بیشترین تلاش و برنامه ریزی قدرتهای استکباری، برای دشمنی با نظام اسلامی ایران است و ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران نیز در همین چارچوب و برای نفوذ، است.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از عده ای سهل انگار و سهل اندیش در داخل که متوجه ابعاد و عمق این موضوع نیستند، افزودند: در کنار این افراد سهل اندیش، بی خیالان جامعه و افرادی هم هستند که به مصالح و منافع ملی کشور هیچ اهمیت و توجهی ندارند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل اندیش و سهل انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: این افراد می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می شود؟

ایشان در پاسخ به این شبهه افزودند: چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه ایران هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد، خاطرنشان کردند: اما در مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است.

ایشان با اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر هسته ای گفتند: در این مذاکرات، طرف مقابل، تلاش داشت، از هر فرصتی برای نفوذ استفاده کند و حرکتی بر خلاف منافع ملی کشور انجام دهد، البته مذاکره کنندگان ایرانی، حواسشان جمع بود، اما بالاخره آمریکاییها در جاهایی فرصت پیدا کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.

رهبر انقلاب گفتند: شرایط کنونی از لحاظ فعالیت ها و تلاشهای دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آنها احاطه اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است زیرا آنها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم درخصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.

ایشان با تأکید بر اینکه در موضوع تغییر افکار مردم، هدف اصلی جوانها هستند، جوانان را به هوشیاری بیش از پیش فراخواندند و افزودند: البته به لطف خداوند جوانان ما در دانشگاهها و همچنین در نیروهای مسلح بیدار و پای کار هستند و من از این جهت هیچ نگرانی ندارم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سالروز مباهله و ایستادگی پیامبر اسلام (ص) و خاندان مطهر ایشان در مقابل جریان کفر، خطاب به جوانان انقلابی کشور، تأکید کردند: همانگونه که در قضیه مباهله در صدر اسلام، همه ایمان در مقابل کفر قرار گرفته بود، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است و همانگونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر(ص) و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کردند: اگر برای یاری دین خدا آماده و پا به رکاب باشیم، قطعاً وعده الهی مبنی بر نصرت یاری کنندگان دین خدا، محقق خواهد شد و بدخواهان نظام اسلامی در طرح ها و برنامه های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی شکست خواهند خورد.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی با اشاره به رشادت‌های سپاه در دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: سربازان شما منتظر فرمان هستند تا درس عبرتی تاریخی به شیطان بزرگ و ایادی موذی، میهمان‌کش و کودک‌کش آنها در منطقه بدهند. سردار فدوی با تأکید بر اینکه در آماده‌ترین شرایط ممکن قرار داریم، گفت: نشان دادن بخشی از توان رزمی و آمادگی‌های نیروی دریایی سپاه موجب شد تا دشمنان از لزوم تغییر استراتژی دریایی خود سخن بگویند در حالی که آنچه آنها از ما می‌دانند نسبت به آنچه نمی‌دانند قابل قیاس نیست

 





      

روز گذشته اولین المپیاد ورزشی_فرهنگی درون دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه و بزرگداشت روز تربیت بدنی و ورزش برگزار شد.

 این مراسم با حاشیه‌های جالبی از جمله اجرای متفاوت جواد خیابانی و حضور عادل فردوسی پور همراه بود اما نکته قابل توجه اجرای گروه موسیقی دانشجویی این دانشگاه بود که باید جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرد.

 علی رغم آنچه در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری بالاخص در دیدارشان با دانشجویان در خصوص برگزار نشدن کنسرت مورد تاکید قرار گرفت اما با آغاز سال تحصیلی و در اکثر مراسمات ورودی‌های جدید به هر نحوی برگزاری کنسرت و هم آوازی دختران و پسران دانشجو را در دانشگاه‌ها شاهد بوده‌ایم.

 «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با وارد دانستن انتقاد یکی دیگر از دانشجویان در خصوص ترویج برخی مسائل مُخلّ پیشرفت‌های علمی در دانشگاه‌ها نظیر برگزاری کنسرت‌های موسیقی، گفتند: این‌گونه کارها به بهانه‌ی نشاط‌بخشی به محیط دانشجویی، جزو غلط ترین کارهاست    1394/4/20   «.

 این در حالی است که چندی پیش ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم از تدوین ضوابط برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها خبر داده بود و در پاسخ به این سوال که بالاخره آیا در سال تحصیلی جدید شاهد برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها خواهیم بود یا خیر نیز تاکید کرده بود: اجازه دهید چارچوب و ضوابطی که درصدد تدوین آن هستیم ابلاغ شود تا آن موقع با قاطعیت درباره چگونگی اجرای شدن این ماجرا صحبت کنیم.

 حال 15 روز از مهر ماه می گذرد و هیچ خبری از تدوین این ضوابط و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها نشده است و هر که در این راه به حسب علاقه و نظراتش عمل می‌کند نکته قابل توجه این است که اکثر غریب به اتفاق مسئولین دانشگاهی نیز تاکید زیادی بر نظرات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری اینگونه مراسم‌ها دارند اما چیزی که ما شاهد هستیم خلاف آن را ثابت می‌کند.

 اینکه آیا نشاط در دانشگاه‌های ما فقط مسلتزم برگزاری کنسرت و ایجاد فضای شاد با آلات موسیقی است سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

  

 

 





      

عصر دیروزدانشگاه امام صادق میزبان وزیر امور خارجه کشورمان بود.

 

در حاشیه این مراسم، یکی از بازماندگان خانواده های جانباختگان منا برای سخنرانی در این جمع حاضر شد و پس از آن مجری برنامه به طور رسمی از ظریف برای سخنرانی در جمع دانشجویان دعوت کرد ولی وی گفت که فرصتی برای این کار ندارم.

 

براساس این گزارش پس از آن دو تن از دانشجویان از وزیر امور خارجه کشورمان سوالاتی مبنی براینکه به نظر شما خطاب سخنان امروز رهبر معظم انقلاب چه کسی بوده و شما به چه حقی با استکبار جهانی مصافحه کردید پرسیدند و بار دیگر ظریف از پاسخ به این سوالات امتناع ورزید و دانشگاه امام صادق را ترک کرد.

 

در پی ترک وی دانشجویان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.





      

علی‌رضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام نحوه شکل گیری، عملکرد و نتیجه‌گیری در کمیسیون متبوعش را تشریح کرد و درباره پشت پرده‌های سیاسی علیه کمیسیون برجام توضیحات مبسوطی ارائه کرد که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

 

از عهده این کار بر نمی آمدیم جز با لطف خدا. من هر روز صبح ابتدای کار، کمیسیون را تحویل شهدای گمنام مجلس می دادم و شب از آنها تحویل می گرفتم و آنها هم در هنگام دشواری ها ما را کمک می کردند. کار ما بارها در کمیسیون به مویی رسید ولی پاره نشد.

 

از همان زمان که انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون به نتیجه رسید، از همان زمان نظرات متفاوت بود. اولا خیلی تلاش شد که بنده رئیس این کمیسیون نباشم و حتی پیام دادند که رئیس از ما باشد و پس از آن هر کدام از سمت ها مانند نایب رئیس را می توانید خودتان انتخاب کنید. ولی بنده که تا قبل از این برای هیچ سمتی در مجلس معمولاً کاندیدا نبودم به جهت حساسیت موضوع ایستادگی کردم.

 

پس از انتخاب هیئت رئیسه ـ آقایان حقیقت پور، نبویان، نجابت، نقوی حسینی، احمدی و بنده ـ برای ورود به کار نیز با نظرات متفاوتی مواجه بودیم که چطور آن را آغاز کنیم. برخی شروع کردند به ارائه پیشنهادات اجرایی که فلانی و بهمانی را دعوت کنیم. بنده گفتم اول باید نحوه کار خود را معین کنیم و با برنامه جلو برویم الان نیز معتقدم بیش از 90% کار با برنامه مصوب اولیه جمع جلو رفته است. با پیشنهاد آقای پزشکیان، ‌ابتدا قرار شد یک متدلوژی یا روش کار را طراحی کنیم و قرار شد برای جلسه بعد چند سند را تولید کنیم. یکی، سند روش کار باشد و سند دوم آئین نامه باشد که مسئولیت ها را معین کند و سند سوم، سند انعکاس اقدامات ما یا همان سند رسانه ای کردن فعالیت های ما باشد.

 

بنده از  آقای پزشکیان در کمیسیون درخواست کردم که مسئولیت تهیه سند روش کار را برعهده بگیرند و بقیه اسناد را من تهیه کنم. مهمترین بخش کار نیز همان روش کار ما بود. فردای آن روز آقای پزشکیان را در صحن مجلس دیدم و یادآوری کردم که روش کار را به من بدهند ولی هرچه گذشت از ارائه روش کار از طرف آقای پزشکیان خبری نشد. لذا من خودم روش کار را نوشتم و در تاریخ سوم شهریور، آن را پس از بحث در کمیسیون به تصویب رساندیم. در جلسه آخر (شنبه یازدهم مهر) هم من این مورد را به هر یک از اعضایی که اعتراض می کردند یادآوری کردم که قرار بود فلان کار را انجام دهید که انجام ندادید.

 

در این سند همه جزئیات و موارد از جمله اینکه در هفت گام و چند مرحله کار کمیسیون دنبال شود وجود داشت. همه تصمیمات بر طبق آن بود الا اینکه خلاف آن را در صحن یا هیات رئیسه کمیسیون به اقتضاء با رای جمع تصمیم گیری می کردیم و لذا بنده هرگز تصمیم فردی نگرفتم. مثلا قرار بود آقای عراقچی یکبار دعوت شود که بعدا هیات رئیسه با پیشنهاد اعضا ایشان را چهار بار دعوت نمود. در طول مدت سه یا چهار هفته فرصتی که داشتیم سه چهار جلسه هیئت رئیسه کمیسیون تشکیل شد.

 

این افرادی که روز شنبه آخر اصرار داشتند که پیش نویس گزارش خارج از کمیسیون نوشته شده است پاسخ من به آنها این بود که خیر. طبق سند روش کار در دبیرخانه کمیسیون به ازای هر کمیته، یک دانشجوی دکترا زیر نظر رئیس کمیسیون، مستندات را جمع آوری و دسته بندی می کرد از جمله اینکه دنبال می کردیم تمام فایلهای صوتی جلسات استماع کمیسیون پیاده سازی شود؛ چون برای ما همه اینها سند بود و باید در گزارش نهایی استفاده میشد که شد. از روز اول به موازات تشکیل جلسات، اعضای دبیرخانه ـ که اکثرشان کارمند مجلس بودند ـ زیر نظر خود بنده به تهیه و آماده سازی مطالب مورد نیاز گزارش نهایی پرداختند. به این صورت که یک بانک اطلاعاتی تشکیل شده بود و شبکه ای بر روی سرور در مجلس (برای صیانت از اطلاعات محرمانه) شکل گرفته بود. کار پیاده سازی آنچه در کمیسیون گذشته بود به صورت یک کار سیستمی انجام شد.

 

لذا این گزارش ها از صفر تا صد آن، مصوبه جمع اعضا کمیسیون است. روزی که ما می خواستیم برای بازدید از فردو برویم من این متن آئین نامه را نوشتم بین اعضا تقسیم کردم و گفتم بخوانید و اگر ایرادی داشت مطرح کنید و این آئین نامه از روز چهارشنبه تا شنبه در اختیار اعضا بود تا در مورد آن اظهار نظر کنند که نهایتا مد نظر قرار گرفت.

 

برخی دوستان نه اینکه اکثرا کار غیر سیستمی کرده اند، کار سیستمی را بر نمی تابند، در حالی که مشکل از خود آنهاست. لذا برای هر یک از مواردی که برخی اعضا مانند آقای پزشکیان اشکال می گرفتند به صورت مستند از آیین نامه ی روش کار، پاسخ داده می شد.

 

در مورد بحث "کمیته محور" بودن گزارش عرض کنم که 5 کمیته (حقوقی، سیاسی اجتماعی، فنی هسته ای، امنیتی دفاعی و اقتصادی) برای بررسی برجام ذیل کمیسیون تشکیل شد.

 

برای تنظیم گزارش نهایی در کمیسیون چند پیشنهاد مطرح شد، ‌اول اینکه هر آنچه در کمیسیون گذشته است را بدون قضاوت پیاده سازی کنیم و به مجلس ارائه کنیم که رای نیاورد و اساسا معنی نداشت کمیسیون فقط ضبط صوت باشد و داوری نکند البته برخی از دوستان معترض هم نظرشان همین بود.

 

پیشنهاد دوم این بود که کمیته ها موضوع خود را بررسی کنند و به صحن بیاورند و البته هر نماینده عضو کمیسیون نیز حق اظهار نظر داشته باشد مثلا در گزارش کمیته دفاعی امنیتی بنده هم که عضو آن کمیته نبودم حق اظهار نظر و ارائه پیشنهاد داشته باشم.

 

پیشنهاد سوم هم این بود که ما 65 سوال خود را ـ که از دولت و کارشناسان مختلف پرسیدیم ـ محور قرار دهیم و پاسخ آنها را جمع بندی و گزارش کنیم (20 سوال فنی و 45 سوال غیرفنی شامل 5 سوال سیاسی کلان و 40 سوال هم راجع به تحریم ها و حقوقی و ...) برای استخراج سوالات هم جلسات متعددی برگزار شد و از نظرات بسیاری از متخصصان از جمله کارشناسان مرکز پژوهش ها استفاده شد.

 

یک پیشنهاد واسطی آقای بذرپاش مطرح کرد که رای آورد و نهایتا قرار شد گزارش نهایی کمیسیون هم با اولویت  "کمیته محور" بودن باشد و بعد هم از ظرفیت "سوالات و پاسخ ها" توسط اعضاء کمیسیون نیز استفاده شود که این پیشنهاد تصویب شد؛ لذا این ادعا که قرار بوده هرآنچه کمیته ها می آورند عینا بدون کم و کاست در گزارش نهایی منعکس شود کاملا نادرست است. چرا که هم پاسخ سوالات و هم نظرات و پیشنهادات سایر اعضای کمیسیون هم باید در نظر گرفته می شد.

 

این دوستان معترض که می گفتند بیایید نظرات کمیته ها را بدون تغییر در کنار هم بچینید و به عنوان گزارش ارائه کنید، دقت نمی کردند که هر یک از گزارش ها با یک ادبیات متفاوتی نوشته شده است و حتما باید کار یکپارچه سازی انجام می شد. جالب اینکه برخی از این افراد بطور کلی از برجام دفاع می کردند و ورود تخصصی به کمیته ها نداشتند. مباحث را فنی بحث نمی کردند بلکه سیاسی بحث می کردند، برخی از آنها می گفتند اگر بخواهد گزارش هم تهیه شود 4 تا 6 ماه زمان می برد و حتی برخی اعضا می گفتند اصلا گزارش ندهیم و فقط چند توصیه به صحن ارائه کنیم!!!

 

از این 5 کمیته برای 4 کمیته مسئول انتخاب شد ولی کمیته اقتصادی تا روز آخر مسئول نداشت، چون قرار گذاشته بودیم بنده به همراه آقایان نجابت، بذرپاش در هیئت رئیسه حضور یابیم و آقایان تاجگردون و پزشکیان هم بیایند تا رئیس کمیته اقتصادی را انتخاب کنیم؛ ما حاضر شدیم اما آنها در آن موقع به دفتر آقای ابوترابی فرد در هیات رئیسه مجلس رفته بودند و جلسه گرفته بودند.

 

در جلسه کمیسیون برای مباحث اقتصادی، ابتدا آقای تاجگردون متن خود را خواند بعد بنده از آقای بذرپاش خواستم او هم گزارش خود را ارائه کند و بعد خواهش کردم ـ چون با او تعارف نداشتم ـ پای تابلو برود و نظرات دوستان را بنویسد تا بعد همه ببینند و جمع بندی کنیم. آقای تاجگردون جلسه را بدون اینکه چیزی بگوید ترک کرد و بعدا دوستان گفتند معترض بوده که چرا او را پای تابلو نفرستادم! بعدا به دوستان کمیسیون گفتم چون اولا با بذرپاش تعارف نداشتم و می دانستم ناراحت نمیشود و ثانیا اگر مبنا ریاست کمیته باشد، کمیته اقتصادی رئیس نداشت و علتش این بود که شما سر قرار تعیین مسوول کمیته نیامدید و رفته بودید دفتر آقای ابوترابی برخلاف کار جمعی از ابتدا علیه کمیسیون کار باندی و گروهی کنید. در همان جلسه آقای ابوترابی فرد گفت که من هماهنگ نکردم و خود دوستان آمدند و خواستند بنشینیم تا برای چگونگی دفاع از دولت در صحن کمیسیون تقسیم کار کنیم و من هم قبول کردم و البته ایشان با اعتراض شدید گفت توطئه ای در کار نبوده است و از بنده ناراحت شد که من نیز به آقای ابوترابی فرد گفتم که از نظر من این کار شما نادرست بوده است هر حرفی دارید بیایید داخل کمیسیون بزنید.

 

همانطور که گفتم در مسیر بررسی برجام، تعداد 65 سوال از منابع مختلف همچون دولت، اساتید دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهشها استخراج شد که اساسا قرار نبود در اختیار کمیته ها قرار بگیرد و یک مسیری بود که بنا بود برای اطمینان از دقت و کار تخصصی مکمل کار کمیته ها باشد. سوالات تنظیمی به سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ارائه کردیم که سازمان پاسخ داد اما حتی یک پاسخ سوال یا سند هم وزارت امورخارجه در اختیار ما قرار نداد. آقای قشقاوی یک بار تماس گرفتند و به شوخی گفتند که تو خیلی موضوع را جدی گرفته ای و مساله برجام حل شده است. ولی من پاسخ دادم نه اینگونه نیست و کار بسیار جدی است.

 

ما آمدیم دبیرخانه را فعال کردیم و شروع به تدوین کردیم و پایه و بنیان را موارد گردآوری شده و بررسی شده قرار دادیم و در مورد آن به بحث و بررسی پرداختیم و هیچ چیزی هم بدون نظر بنده مستند و تدوین نشد.

 

از یک طرف هم آقای لاریجانی اصرار داشتند که گزارش سریعتر تهیه شود و چندبار تلفنی و حضوری اعلام کردند که سریعتر کار را تحویل دهید. بنده هم چند شب تا صبح کار کردم، همه مطالب را (گزارش کمیته ها، نظرات مهمانان کمیسیون، پاسخ سوالات و گزارش پژوهشکده ها و دانشگاهها و نقطه نظرات صاحب نظران) خواندم، دسته بندی کردم و کار کردم تا پیش نویس گزارش به شکلی اصولی و تنظیم شده با توجه به موارد مصوب شده در روش کار تهیه و به صحن کمیسیون برای تصویب نهایی ارائه شود. اگر اعتراضی هم هست به کم کاری و انجام مسوولیت برخی دوستان است؛ منتی نیست اما بنده چند برابر برخی دوستان کمیسیون وقت گذاشتم و مطلب خواندم و نوشتم و با استادان و کارشناسان تماس گرفتم.

 

حرف من این است که ادعاهای هیچ یک از این افراد معترض  پایه منطقی نداشت. ما چهارشنبه گذشته (هفتم مهر) متن اولیه پیش نویس گزارش را خواندیم که تا قبل از آن این دوستان باور نمی کردند در خارج از جلسات رسمی کمیسیون چه زحمتی بر دوش این دبیرخانه است که دائم در حال کارکردن و پیاده سازی موارد عنوان شده در جلسات کمیسیون هستند.

 

ظهر چهارشنبه هم پیش نویس اولیه گزارش در اختیار 9 نفر از اعضای حاضر در کمیسیون قرار گرفت. بقیه اعضا علیرغم اعلام قبلی به جلسه نیامده بودند ولی آن را دادیم دبیرخانه تا به همه بدهند که به دست اکثرشان رسید. در دو روز باقی مانده تا روز شنبه نیز من با افراد بسیاری از جمله استادان دانشگاه ساعت ها وقت گذاشتم تا این پیش نویس گزارش قوام بیشتری پیدا کرد.

 

در صبح روز شنبه یازدهم مهر همه آمده بودند جز آقایان ابوترابی  و نقوی حسینی که بعلت حضور در مراسم استقبال از شهدای منا با تاخیر آمدند. متن جدید را دوباره ارائه کردیم پس از ارائه گزارش در کمیسیون اعتراض هماهنگ این سه چهار نفر به پیش نویس گزارش آغاز شد که این گزارش ها برای کمیته ما نیست و چنین و چنان است. در این گزارش ما موارد اعلامی کمیته ها را ـ در قالب منسجم و مورد به مورد با ادبیات یکسان شده ـ آورده بودیم (گزارشات 4 و 5 صفحه ای به یک یا دو صفحه تبدیل شده بود) ولی برخی از این دوستان حتی یکبار آن را نخوانده بودند و هر کس هر نقدی کرد به آن پاسخ مستدل از روش کار دادم که آقای پزشکیان گفت هرچه می گوییم جواب می دهی و من عرض کردم من جواب نمی دهم آیین نامه مصوب خودتان پاسخ می دهد که ایشان ناراحت شد و جلسه را ترک کرد.

 

در پاسخ به اعتراض آقای تاج گردون و اتهام اینکه شما متن آقای جلیلی را برای تصویب آورده اید گفتم مگر شما نگفتید مهمترین بخش اقتصادی و تحریم سوئیفت است؟ تایید کرد. پرسیدم توضیح آقای جلیلی در این بخش چه بود؟ چیزی نگفت. گفتم گزارش آقای جلیلی این بود که تحریم سوئیفت 8 سال دیگر برداشته می شود. اما بنده در پیش نویس گزارش آورده ام سوئیفت روز اجرای برجام از بانک مرکزی برداشته می شود پس همه حرفهای شما زیر سوال رفت؛ البته ایشان پاسخی نداد و جلسه را ترک کرد.

 

پیش نویس گزارش کاملا براساس آنچه کمیته ها داده بودند و نیز آنچه از جلسات کمیسیون استخراج و پیاده سازی شده بود تنظیم شده بود. تمام موارد و طبق زمان بندی و در 7 گام آماده سازی شده بود و طبق روش کاری که خود اعضا کمیسیون مصوب کرده بودند تنظیم شده بود. جنس بعضی از مطالب هم مثل نکات کمیته امنیتی دفاعی از جنس پیشنهاد بود که گفتم در آخر گزارش می آوریم و آقایان بروجردی و حقیقت پور شهادت خواهند داد که برخی پیشنهادات آخر گزارش مربوط به کمیته ایشان بود.

 

به آقای منصوری آرانی هم که اعتراض کرد برخی از مطالب پیش نویس را ایشان نداده است و دیگران نوشته اند، گفتم اولا قرار نبود فقط کمیته محور باشد بلکه سوال محور هم بود و پاسخ سوالات (از جمله پاسخ سازمان انرژی اتمی) نیز در پیش نویس آورده شده است. ثانیا هرچه فکر می کنید اضافه است به عنوان پیشنهاد سایر اعضای کمیسیون نگاه کنید که طبق روش کار هیچ ایرادی ندارد و ثالثا این تنها یک پیش نویس است و هرچه می خواهید با استدلال حذف، اضافه یا اصلاح کنید. حتی رای گیری کردم که روی این متن جلو برویم یا نه که رای آورد مبنا همین باشد. متاسفانه آقای منصوری هم جوابی نداشت و جلسه را ترک کرد.
من اکنون نمی دانم اعتراض کنونی برخی افراد به روند تصویب گزارش در کمیسیون چیست. آیا به دستورالعمل هایی که خودشان در کمیسیون تصویب کردند اعتراض دارند؟! همه حرفهای این افراد، جواب دارد و نشان می دهد اینها می خواهند در این مملکت دیکتاتوری راه بیاندازند. من گفتم اگر شما بخواهید این کار را بکنید من به همه مردم خواهم گفت شما چه می خواهید بکنید و نخواهم گذاشت حق شهدا و حضرت آقا ضایع شود. من به دوستان گفتم اگر حرفی دارید مستدل و منطقی ارائه کنید و جمع تصمیم بگیرد. مشکل شما این است که در استدلال، منطق و حرف کم آورده اید و می خواهید کمیسیون را به هم بزنید که به لطف خدا ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.

 

بنده مهم نیستم اما آقای کوثری سوال جالبی از این دوستان پرسید که اگر یکی از خود شما الان رئیس کمیسیون شده بود اینگونه برخورد می کردید و به آقای بروجردی گفت این همه سال شما رئیس کمیسیون امنیت هستید و ما در بسیاری موارد نظر متفاوت با شما داشتیم ایا اینگونه برخورد کردیم که شما چنین می کنید؟! یا آقای بذرپاش به آقای ابوترابی گفته بود مگر نه این است که متن پیش نویس طرح دوفوریتی را آقای لاریجانی نوشته و همه ما شش نفر (از دو فراکسیون) پذیرفتیم با اشکالات متعدد آن روی پیش نویس نظر دهیم و اصلاح کنیم؟!

 

نحوه تصویب گزارش هم اینگونه بود که برای کل مقدمه رای گیری کردیم و اصلاحات مدنظر دوستان اعمال شد. بعد هر بند را تک تک می خواندم اگر پیشنهادی نداشت اگر پیشنهاد بود مطرح می شد و یک مخالف و یک موافق صحبت و سپس رای گیری می شد. آخر هر بخش (مثلا حقوقی) هم برای کل بندهای آن بخش دوباره رای گیری می کردیم. در برخ موارد تصویب با اجماع بود، برخی موارد فقط یک یا دو مخالف داشت ضمن اینکه تا اذان مغرب حاضرین جلسه 12 نفر بودند که ابتدا آقای زاهدی ساعت شش و نیم بعلت جلسه هیات امنا و سپس آقای نبویان ساعت 8 شب به دلیل مشکلی که پیش آمد رفتند که اتفاقا هر دو با ما هم نظر بودند و گفتند به دیگر اعضا وکالت می دهند که بنده قبول نکردم و رای وکالتی را نپذیرفتم.

 

در برخی از بندها نظرات دوستان معترضی چون آقایان ابوترابی، بروجردی و حقیقت پور که مشارکت فعال هم داشتند تصویب شد که یکی دو بار کل یک بند را حذف کردند. حتی به پیشنهاد آقای حقیقت پور کل بخش "راهبردی" گزارش حذف شد و مواردی از آن به بخش سیاسی گزارش منتقل شد.

 

همه این مراحل رای گیری به دقت تا قبل از بخش آخر یعنی پیشنهادات ادامه یافت و پس از آن دوباره برای محکم کاری یک دور برای همه موارد قبلی رای گیری شد که تصویب شد و فقط در این مرحله آخر بود که رای ها 6 به 4 بود. همینجا هم بود که اعضا به هیئت رئیسه کمیسیون برای یکپارچه سازی نهایی گزارش و تنظیم بخش پیشنهادات سیاسی (چون بخش پیشنهادات فرهنگی با اعتراض آقایان حقیقت پور و بروجردی کلا حذف شده بود) اختیار دادند. جالب است بدانید نظرات آقای منصوری آرانی هم پس از اصلاح ادبیات غیر حرفه ایش که سبب مزاح در هیات رییسه شد با تنظیم مجدد در قالب دو بند بخش سیاسی به تصویب هیات رئیسه رسید و اضافه شد. من از ایشان خواهش می کنم حتما گزارش پیشنهادی شان به کمیسیون را ـ که اصرار می کردند عینا در گزارش نهایی آورده شود ـ منتشر کنند یا به ما اجازه دهند منتشر کنیم تا مردم بخوانند و قضاوت کنند.

 

کار هیات رئیسه کمیسیون تا ساعت یازده شب به درازا کشید. البته کار مهمی که انجام شد این بود که یکی از اعضای دبیرخانه همزمان با جلسه تغییرات تصویب شده را همانجا در فایل گزارش در رایانه اعمال می کرد و تغییرات مفصل چاپ، خوانده و تایید می شد تا زمان از دست نرود و بتوانیم گزارش را به صحن علنی روز یکشنبه برسانیم.

 

وقتی گزارش به صحن آمد، هیچ بازخورد منفی در صحن نداشت و هر کس آن را می خواند به قوام آن اذعان داشت. حرف ما این بود که در گزارش ما ابتدا با متن اسناد برجام و قطعنامه کار داریم، بعد از متن عقل جمعی و استنباط و رای و سپس هر کجا ابهام داشتیم بین آمریکایی ها و دولت وظیفه داریم حتما باید به گفته دولتی ها نگاه کنیم و بپذیریم. اما برخی دوستان کمیسیون می گفتند فقط با گفته دولتی ها قضاوت کنید و به متن برجام کاری نداشته باشیم، که در این صورت اصلا چرا کمیسیون تشکیل شد!!!

 

در قضیه دعوت از آقای آمانو به ما گفتند شما می خواهید از آمانو سند محرمانه بگیرید، گفتم من اصلا آمانو را قبول ندارم من به تیم خودمان اعتماد دارم بلکه می خواهیم از آمانو حساب بکشیم و الحمدلله آن جلسه هم مایه آبروی همه مجلس شد و عزیزان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی بعد از جلسه از کمیسیون تشکر کردند.

 

کمیسیون برای تک تک موارد مانند اقتصاد یا حقوق با اساتید مشورت کرده تا مشکل فنی نداشته باشد. ما برای بند بند آن عقل جمعی و نظر دانشگاهیان را به کار گرفته ایم. کاری که باید خود تیم مذاکره کننده انجام می داد و بسیاری از حقوق دانان ـ که دعوتشان کرده بودیم ـ می گفتند چرا تیم مذاکره کننده تا به حال ما را دعوت نکردند و درباره این موارد با ما مشورت نکردند؟ اساتید دانشگاه از این خوشحال بودند که جایی آنها را دعوت کرده تا حرفهایشان را بشنود. 30 نفر "استاد تمام" از مهمترین دانشگاه صنعتی کشور متنی را تهیه کردند که در آن به این اشاره کردند که این بخش کاربرد دوگانه برجام چه اثراتی بر صنعت و بویژه بخش دفاعی کشور خواهد گذاشت. اینها نزد کمیسیون موجود است مگر ما می توانیم نظر این افراد را نادیده بگیریم؟!

 

در دو جلسه اولی که دوستان دولت دیدند کمیسیون روی بیداری اسلامی حساس است، آمدند و گفتند این کار بیداری اسلامی را در منطقه تقویت می کند. بعد سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح آمدند و در جلسه ای که فایل محرمانه مهمی ارائه کرد به طور منطقی و استدلالی آن را رد کرد و گفت این ادعاها بی اساس است و اگر محدودیت های تسلیحاتی را دولت اجرا کند موقعیت ما در منطقه لطمه می بیند. شخص آقای شمخانی در جلسه ما گفت برجام نه فتح الفتوح است نه جام زهر؛ آیا می توان این حرفها را در گزارش تاثیر نداد؟! یا در مورد موشک های بالستیک آقای ابوترابی فرد می گفتند که همین که ما بگوییم موشک های ما برای هسته ای طراحی نشده کافی است. ولی دوستان دیگر سند ارائه کردند که برخی موشک های ما مانند شهاب و سجیل از نظر سازمان ملل جزء این موارد قرار می گیرد. علاوه بر اینکه دو روز بعد از توافق برجام، نماینده امریکا در سازمان ملل سندMTCR  را ثبت کرده که بین 34 کشور در حوزه موشکی بوده است و در قطعنامه 2231 به آن ارجاع داده اند و موشک های با برد 300 کیلومتر ما را شامل می شود ولی عزیزانی در کمیسیون دقت فنی نمی کردند و بر کلی گویی خود و خوش بینی اصرار داشتند.

 

حال این دوستان رفته اند بیانیه داده و 165 مورد دستاورد ـ بدون ذکر حتی یک ایراد به برجام ـ ارائه کرده اند که نگاه کنید اینها همه کلیات است و راجع به انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام نوشته اند.

 

با تمام این حرفها ما سعی کردیم سندی کارشناسی، علمی، منصفانه و فنی ارائه کنیم حال قضاوت با دیگران و کارشناسان است ما سعی کردیم کاری با دقت بالا و کمترین خطا داشته باشیم.

 

کنار این اتفاق چیزی که رخ داد این بود که از مدت ها قبل آقای لاریجانی طرحی را تنظیم کرده بود، این طرح را به محضر حضرت آقا ارائه کرده بودند. ایشان هم این طرح را گرفته بودند ولی پاسخی نداده بودند. مجدد آقای لاریجانی ویرایش جدید طرح را خدمت حضرت آقا ارائه کرده بودند و مجددا آقا جواب نداده بودند (2 ماه بود آقا جواب نداده بودند) به نظرم حضرت آقا بنا نداشتند دخالت کنند و بنابر این دارند که مجلس مستقلا تصمیم بگیرد.

 

لذا اینها آمدند طرحی را مطرح کردند و از چند هفته پیش در صحن مجلس امضا کردند من به آقای لاریجانی وآقای ابوترابی گفتم این طرح اشکال دارد. یک خلاء تحقیق و توسعه داشت. راجع به تحریم و حذف امکانات خودمان هم اشکال داشت و آن را مطرح کردم. من گفتم که شما باید نظارت کمیسیون برجام را هم در نظر داشته باشید.

 

اینها می خواستند چهارشنبه این طرح را به صحن بیاورند، قرار شد من با آقای زارعی صحبت کنم آقای زارعی گفتند ما خودمان طرح داریم.

 

صبح ساعت 8:30 با آقای لاریجانی جلسه گذاشتیم و 7 تا 8 نفر رفتیم با ایشان صحبت کردیم. آقایان نقوی حسینی، حداد عادل،‌ زارعی، ‌دهقان، بذرپاش، بنده و نبویان و جلالی و لاریجانی در این جلسه بودند که قرار شد 3 نفر انتخاب شوند و این چند طرح را با هم یکی کنند.

 

آقای حداد گفتند شما متولی این سمت باش، آقای جلالی هم که متولی آن سمت است کار را به جمع بندی برسانید، فردای آن روز (در روز پنجشنبه) ما قرار گذاشتیم و روی کلیات بحث کردیم که اصولمان در نوشتن طرح چه باشد در این جلسه آقایان بروجردی ، جلالی و حقیقت پور از رهروان بودند و آقایان زارعی، بذرپاش و بنده هم از اصولگرایان البته آقای توکلی نیز حاضر بودند. بعد در بندهای اول بودیم که بنده بعلت مسافرت عذر خواهی کردم و رفتم و قرار جمعه را نیز به علت کار کردن روی گزارش برجام به جلسه دوستان نرسیدم لذا جمعه هم نرفتم.

 

روز شنبه قرار ساعت 5/6 صبح دفتر آقای لاریجانی دعوت شدیم که بعد گفتند ساعت 2 بعداز ظهر با آقای لاریجانی جلسه است. در 2-3 بند بحث شد، اختلافاتی وجود داشت ساعت 3 و نیم بنا شد من و آقای بروجردی به جلسه کمیسیون برویم تا کار گزارش پیش برود و آقای بذرپاش و حقیقت پور با آقای لاریجانی و زارعی و توکلی و جلالی بمانند و به نتیجه برسند. ما هم البته یک سری پیشنهاداتی داشتیم که بعداً متوجه شدم آقای لاریجانی آنها را نپذیرفتند و وتو نمودند؛ بعد که آقایان از جلسه با آقای لاریجانی بیرون آمدند و طرح را که دیدم، گفتم این بیشتر شبیه بیانیه و شعار است و ما آن طرح را امضا نکردیم که حالا آقای جلالی گفته اند زیرتوافق زده ایم. فقط به رسم احترام خلاف کار دوستان موضع نگرفیتم تا در جزئیات موارد را اصلاح کنیم تا دودستگی در مجلس نشود.

 

این طرح دوفوریتی در صحن مطرح شد، آقای لاریجانی به عنوان آخرین موافق در مورد آن صحبت کردند ولی طرح دو فوریتی رای نیاورد (5 رای کم آورد) و معلوم شد 16 نفر رای ندادند که 8 نفر از فراکسیون رهروان هستند(آقای جهانگیری، ابوترابی و دستغیب هم رای نداده بودند) بعد آنها اعتراض کردند که ما رای ندادیم و دستگاه خراب بود.

 

ولی مقررات اجازه نمی داد دوباره یک فوریتی کردند و آن طرح رای آورد بعد از این رای آوردن یک فوریت طرح هم حق و هم عرف و هم بررسی تخصصی مجلس حکم می کرد که آن را به کمیسیون تخصصی آن که برجام است ارائه کنند اما طرح به کمیسیون امنیت ارجاع شد. به نظر می رسد این کار با دقت نظر مدنظر رهبری که گفته بودند کار برای تصویب یا عدم تصویب در مجرای قانونی آن با دقت بررسی شود مغایرت دارد. آیا دقت نظر در کمیسیون امنیت رقم می خورد که تنها شش نفرشان عضو کمیسیون برجام بودند و 48 ساعت بیشتر وقت نگذاشتند یا در کمیسیون برجام که بیش از 40 روز تمام وقت روی بند بند و کلمه کلمه اسناد کار کرده بودند و 170 ساعت جلسه و بازدید داشتند؟! آقای لاریجانی ـ که در مجلس از خواسته دفتر رهبری سخن گفت و برای طرح دوفوریتی مدنظرش مایه گذاشت ـ باید پاسخ دهد که ارجاع طرح به کدام کمیسیون آن دقت نظر مورد مطالبه رهبری را تامین می کرد.

 

برجام یک سند است که مجلس می تواند با آن 5 تا 6 کار انجام دهد. یک سندی است که یا باید رد کنیم یا تایید کنیم. سوم اینکه برای آن بیانیه تفسیری بدهیم یعنی بگوئیم از برجام این را می فهمیم. چهارم اینکه آن را مشروط کنیم یعنی بگوئیم اجازه می دهیم با شرایطی دولت حق دارد آن را اجرا کند. پنجم اینکه اگر اشکال آن قابل اصلاح نباشد، ما در مجلس کلیات آن را تصویب کنیم اما مبتنی بر ماده 177 آئین نامه به اشکالات آن رای ندهیم و برای اصلاح به دولت برود و برگردد که نیازمند مذاکره مجدد خواهد بود و مدل آخر و ششم هم سکوت است که چون کشور در قبال آن تعهد دارد سکوت پذیرفتنی نیست.

 

اکنون بخشی مهم از کار کمیسیون ویژه انجام شده است که همین گزارش بود ولی کار کمیسیون پایان نیافته است چرا که باید گزارش تفصیلی همراه با مستندات آن هم تنظیم کنیم که بالغ بر صدها صفحه سند و گزارش خواهد بود. اکنون بحمدالله گزارش اولیه کمیسیون منتشر شده و دستمایه تصمیم مجلس قرار گرفته است ما به نمایندگان گزارش داده ایم تا با توجه به این گزارش ما تصمیم بگیرند. در پیشنهاد آن نیز آورده ایم برای تصمیم گیری نیازمند لایحه و طرح است که منظریم تا هفته بعد ببینیم چه می شود. آنچه مسلم است اینکه یک تفاوت اساسی بین مجلس ایران و کنگره آمریکا در این باره وجود دارد. کنگره آمریکا اگر نمی توانست نظری خلاف برجام بدهد اجرایی میشد که فعلا اینگونه شده است؛ اما مجلس ایران قبلا سال 84 اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ـ که پایه بحثهای نظارتی برجام است ـ ممنوع کرده است و اگر تا 26 مهر مصوبه ای نداشته باشد عملا اجرای برجام ممکن نخواهد بود چون در ژنو گفته و توافق کرده بودند یا همه یا هیچ





      
<      1   2   3   4   5      >